Vasútvonalakért áll ki a Fidesz

A Fidesz arra kéri a kormányt, hogy ne járuljon hozzá további vasútvonalak megszüntetéséhez. A párt szerint a mellékvonal-hálózat tervezett felszámolása sérti az alkotmányt, vidék- és emberellenes. A szakszervezeteket nem tájékoztatták a tervekről, ami szerintük négyezer ember elbocsátásával járhat.

Hírösszefoglaló
2007. 04. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fónagy János arra kérte a kormányt, hogy a MÁV 2008-as menetrendjének felülvizsgálatakor ne fogadjon el a vasútvonalak további csonkításával járó megoldást. Az Orbán-kormány közlekedési minisztere szerint ha a márciusi, 14 vasúti mellékvonal megszüntetése után most további hatvanat törölnek, azzal felszámolják a teljes magyar mellékvonal-hálózatot. Mindez sérti az alkotmányt, vidék- és emberellenes, szembemegy az uniós tendenciákkal, de ellentétes a magyar gazdaság érdekeivel is, hiszen a vasútnak egyharmadnyi üzemanyagigénye van a közúti közlekedéssel összehasonlítva, és a legkörnyezetkímélőbb közlekedési formának számít – hangsúlyozta a politikus. Javasolta, hogy a vasutat Magyarországon is alakítsák bevételorientáltból szolgáltatásorientálttá, így az állam nem támogatást nyújtana a MÁV-nak, hanem szerződésben foglalt szolgáltatásokat vásárolna tőle. Az ügy előzménye, hogy a Pénzügyminisztérium nem hagyta jóvá a MÁV által kért 180 milliárdos állami támogatást, helyette egy több változatot is felsorakoztató koncepciót kért a menetrend kialakítására. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium öt javaslatot kapott a vasúttársaságtól, amely ugyanakkor közölte: a tervezett 88 milliárd forintos állami támogatásból csak az összes mellékvonal megszüntetésével és a fővonalakon is csak napi három járat indításával tud kijönni.
Sem a MÁV-tól, sem a tárcától nem kaptunk tájékoztatást, ezért levélben fordultunk a menedzsmenthez soron kívüli egyeztetésért – mondta lapunknak Simon Dezső. A Vasutasok Szakszervezetének elnöke elképesztőnek nevezte a tervet, ami szerinte a MÁV-nál 1000-1200, a háttériparban – járműjavítók, pályafenntartók – pedig 2000-3000 ember elbocsátásával járhat. Közölte, hogy „minden eszközzel” megakadályozzák az elképzelést. Ismert, a vasúti érdekvédelemre rossz fényt vet az a 2003-as megállapodás, melynek értelmében azóta mára egymillió forintot meghaladó bért kap a négy reprezentatív vasutas-szakszervezet vezetője a MÁV-tól.
Az Index.hu szerint a totális vonalbezárásnak nem a kevés utas, hanem az az oka, hogy sok MÁV-os vezető a cég felduzzasztott szervezeti egységeinek költségét a személyszállítás veszteségességeként akarja beszedni az államtól. A vízfej kifizetése és fenntartása a MÁV-vezetés második vonalának, az igazgatói szintnek az érdeke. Korábban lapunk is beszámolt arról, hogy például a 2005-ben 175 milliárd forintos veszteséggel záró MÁV kilencvennégy felső vezetőjének évi jövedelme meghaladta a kétmilliárd forintot.
A GKM tiszteletben tartja Lenkovics Barnabás állásfoglalását, de eltérő álláspontot képvisel, ezért „folytatja a vasúti reformot a MÁV Zrt. hatékonyabb, versenyképesebb működése, és az utasok minőségi szolgáltatáshoz jutása érdekében” – olvasható a minisztérium tegnapi közleményében. Az ombudsman szerdán indítványozta a tárcának, hogy függessze fel a vasúti mellékvonalak megszüntetését, a szolgáltatások színvonalának csökkentését, mivel ez ütközik az Alkotmányban deklarált közlekedési szabadsághoz (szabad mozgáshoz) való joggal, és növeli az esélyegyenlőtlenséget.

Drágul az utazás, csökkennek a kedvezmények. Tovább drágul május elsejétől a vasúti és autóbusz-közlekedés. A vonatjegyek 17 százalékkal kerülnek többe, míg autóbuszon 4 százalékkal kell többet fizetni. Az áremelés hatására eltűnik a különbség a vasúti és távolsági busz jegyárai között. Ebben az évben immár másodszor drágulnak a tarifák: február elsejétől átlagosan 16 százalékkal kell többet fizetni a vonatjegyekért, a távolsági buszjegyek pedig hat százalékkal kerülnek többe.
Az utazási kedvezmények új rendszerében a vasúton, autóbuszon, illetve HÉV-en utazók jegy- és bérletkedvezményét egységesítik. Az átalakítás eredményeképpen kilenc kedvezménykategória szűnik meg, nyolcnál csökken a támogatás mértéke. Eltérő kedvezmény jár a bérlet- és a jegyváltáskor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.