Világrészek vándora, Márai

Márai Sándorról, a világrészek vándoráról, a kassai és a világpolgár íróról Dárday István rendező és állandó forgatókönyvírója, társrendezője, Szalai Györgyi készített filmet. Az elvárásokat és a mércét igen magasra helyezi a kiválasztott alkotó életművének nem mindennapi minősége. Márai lélektani realista regényremeklései tartalmazzák a huszadik század szinte minden valóságos szegletét és számos jelentős eszmei áramlatának lecsapódását.

2007. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Regényei, többek között a Zendülők és az Idegenek a századelő magyar ifjúságának dekadenciáját és elvágyódását, az Egy polgár vallomásai a keresztény humanista ember hitvallását, A gyertyák csonkig égnek című dráma a mindenható szerelem erejét örökíti meg. Grandiózus naplófolyamából pedig megismerjük a szabadságra és tisztességre született, magasan szárnyaló lélek iszonyát az antihumánus diktatúráktól. S az egész életmű a hazáját, szülőföldjét szerető, ám emigráns létre kényszerült ember feloldhatatlan dilemmáját sugározza.
Dárday István és Szalai Györgyi nem vállalkozhatott a teljes életút feltérképezésére, s a Márai-életmű nagy ívű eszmei horizontjának feltárására sem. Az 1900. április 11-én, Kassán született író valóban földrészek vándoraként járta végig a nyájas, örökre elveszített Felvidék, Itália, Európa és az Újvilág számos tartományát. Az emigráns – Minden másképp van című film a nehéz életút végső stációját, a Márai házaspár öregkori esztendeit, Lola haldoklását, majd a magára maradt, 1989. február 22-én öngyilkosságot elkövetett író életének fináléját sűríti össze megindítóan intim és drámai életképekben. Márai hatvankét esztendeig élt együtt Matzner Ilonával – Lolával –, életének hűséges társával. Philemon és Baucis archetípusára hajazó örök szerelmük ereje nem lankadt a negyvenéves világvándorlás, emigráció kényszerstációi alatt sem. Bács Ferenc Márai Sándor lenyűgözően hiteles megszemélyesítőjeként teszi a legegyszerűbb néző számára is átélhetővé annak az embernek a belső drámáját, aki a világ és a kommunizmus bűneiért rótt magára súlyos penitenciát. Fogadalmához, amely szerint csak akkor hajlandó visszatérni még eszmei értelemben – tehát a művein keresztül – is az őshazába, ha Magyarországot az utolsó orosz katona is elhagyja, haláláig hű maradt. Szenvedéseit felfokozza a honvágy, s még bonyolultabbá, kifinomultabbá teszi a tény, hogy kis hazáját, szülőföldjét, Kassát elszakította az anyaországtól a trianoni diktátum. És ezt a nehéz keresztet haláláig hordozza vele együtt felesége, Lola is, az ő nem mindennapi belső és külső szenvedéseit kiválóan jeleníti meg Gyöngyössy Katalin. Együtt élik át a hazátlanság intenzív fájdalmát, a tengerentúli, magyartól, európaitól egyaránt idegen megalopoliszban. Igazán fölemelő, erőt adó pillanatokat a békebeli múlt képeiből, az elbűvölő olaszországi út csodáiból, fiatalkori alakmásaik felidézéséből merítenek, akiket hitelesen játszik el mind Welker Gábor (a fiatal Márai), mind Balsai Mónika (a fiatal Lola). Fájdalmas, ahogy a nézők a két remekül játszó főszereplővel, pontosabban az általuk alakított Máraival és Lolával együtt ráébrednek: szeretteik már ehhez a másik világhoz tartoznak. Elismerésre méltó rendezői, operatőri (Papp Ferenc, Tóth Zsolt) lelemény a tágas ifjúkori emlékképek és a jelenkori, szűkös enteriőrök, a szoba, a vendéglő, a kórterem egymás mellé csúsztatása. Egy-egy hitelesen elidegenítő városkép, forgalmi jelenet villantja be az idegen, áthatolhatatlan világot. Az emigráns lét jelképe a tengerparti magány és a végtelen kék víz. A film hitelesen ábrázolja, hogy e két, egymást megindító erővel szerető ember erkölcsi tartása változatlan maradt a hűtlen és változó világban. S elhisszük, hogy az író, elveszítvén élete hűséges társát, már nem lelheti otthonát e világban, s nem éri meg sem a rendszerváltozást, sem annak eltékozlását, de életművének világhírűvé válását is csak odaátról észlelheti.
Dárday István és Szalai Györgyi tekintélyes életműve dokumentum-játékfilmekből és egy különös, a szakma által szinte teljesen elutasított kísérleti filmből, a Tükröződésekből áll. Az eddigi életmű legjobb teljesítménye az 1974-es Jutalomutazás, amely a magyarországi dokumentarista játékfilmes iskola egyik etalonja. A két markáns alkotó markáns életművének egyik gyakori, makacsul visszatérő hibája a túldimenzionálás és az ebből adódó dekomponáltság. Még Az emigráns – Minden másképp van című filmnél is úgy véljük először, mintha több befejezése is lenne.
(Az emigráns – Minden másképp van. Magyar–olasz film, 100 perc. Rendezte: Dárday István, Szalai Györgyi. Forgatókönyv: Szalai Györgyi, Dárday István. Operatőr: Papp Ferenc, Tóth Zsolt. Vágó: Koncz Gabriella. Zene: Armando Trovagliolo. Szereplők: Bács Ferenc, Gyöngyössy Katalin, Welker Gábor, Balsai Mónika, Gáti Kati. Forgalmazza: Hungarotop.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.