A drágítás árt a tömegközlekedésnek

A május 1-jén életbe lépett tarifaemelés, valamint a kedvezmények csökkentése, megszüntetése a vasút és a távolsági busz utasai számára összeadódik, s – mint olvasóink mondták, írták – egyes esetekben elviselhetetlen terhet ró rájuk. A tarifa drágulása azzal járhat, hogy egyre kevesebben veszik igénybe a közösségi közlekedési szolgáltatásokat, ami a vállalatok helyzetét tovább rontja. Zalai kistelepülések vezetői petícióban fordultak a közlekedési miniszterhez a Volán társaságok átszervezése ellen tiltakozva.

2007. 05. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős áremeléssel kell számolniuk mind a MÁV, mind a Volán társaságok utasainak. A hivatalos közlés szerint a vasúti tarifák 17, míg a buszjegyek négy százalékkal drágultak a hónap elején. Ám a fenti számok a gyakorlatban nem mindig pontosan így érvényesülnek. A teljes árú 40 kilométeres MÁV-bérlet például 18-ról 24 ezer forintra drágult, ami 33,33 százalékos emelkedés – panaszolja Gödöllőről Budapestre ingázó olvasónk. Ugyancsak 40 kilométeres bérletet vásárolt eddig nyírségi olvasónk főiskolás gyermekének, hogy az a megyeközpontban lévő iskolába utazhasson távolsági busszal. Az eddigi 3120 helyett viszont most 7800 forint az ár, ami több mint 100 százalékos drágulás, ugyanis összeadódik az általános tarifaemelés és a nappali tagozatos hallgatók kedvezményének csökkentése. Olvasónk felháborítónak tartja, hogy a tandíj bevezetése mellett még a közlekedési kedvezményt is ennyire megnyirbálták. Mivel a vasúti jegy éppen olyan drága lett, mint a távolsági busz, olvasónk szerint jobban megéri, ha négy iskolás öszszeáll, s közösen fizetik egy személyautó költségeit.
Az emelkedő tarifák azt okozhatják, hogy a közlekedési társaságok csökkentik szolgáltatásaikat. A MÁV-mellékvonalak esetleges megszüntetéséről tervezett lépésekről lapunk is beszámolt, de hasonló jelenségek a buszos cégeknél is tapasztalhatók: a Kapos Volán Zrt. például már határozott 50-60 járat megszüntetéséről. A Volános Érdekvédők Együttműködési Fórumának ügyvivője, Horváth László szerint a kaposvári jelenség nem egyedülálló, az utaslétszám csökkenése, a cégek jegybevételének viszszaesése azzal fenyegeti a Volán társaságokat, hogy szűkíteniük kell járataik számát, ami különösen a kistelepülések, az aprófalvas vidékek lakóit érintheti hátrányosan. Ebben az esetben a támogatásra érdemes célok a napi megvalósítás során óhatatlanul érdeksérelmet okoznak – mondta kérdésünkre Marcsa Ildikó, a Volán Egyesülés autóbusz-közlekedési igazgatója. A jegyáremelés, párosulva a kedvezmények megnyirbálásával, évtizedes szerzett jogokat sért. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) most meghatározta a közlekedési reform forgatókönyvét, vagyis hogy a költségvetésben adott az az összeg, amelynél többet nem lehet jegyár-kiegészítésre – vagyis a kedvezményes menetjegy állami támogatására – költeni. Az intézkedések egyik célja, hogy csökkenjen a költségvetés terhe, s tartható legyen a konvergenciaprogramban foglalt kiadáslefaragás. A másik cél, hogy a közforgalmú közlekedésben bármely közlekedési eszköz használata – akár a vasút, akár a távolsági busz – azonos árú legyen. A GKM-nek az a feladata, hogy olyan szabályokat alkosson, amelyekkel nemcsak a költségek csökkenthetők, de nő a hatékonyság is. Az igazgató ugyanakkor elismerte, a jelenlegi tarifaemelés és a kedvezményrendszer változása hozzájárulhat ahhoz, hogy az utasokat – remélhetőleg rövid távon – elterelje a közösségi közlekedési eszközöktől az egyéni megoldások felé. Ám ez utóbbi kétségtelenül ellentétes mind az EU, mint a GKM deklarált céljaival.

Kóka áldozatai. Legalább száz zalai kistelepülés képviseletében küldtek, illetve küldenek a napokban levelet a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium címére, amelyben azt kérik, ne változtassák meg a Volán-cégek struktúráját, tulajdoni viszonyait. A Felső-Göcsej Területfejlesztési Társaság és nyolc település nevében Milejszeg polgármestere küldte Kóka Jánosnak a lapunk birtokába került egyik levelet, amelyben többek között ez áll: „Az itt élők számára lassan az egyetlen összekötő kapocs a külvilággal a Volán-járat. Hagyjuk működni azt, ami jól működik, és ne tegyük elméleti megfontolások áldozatává.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.