A vitorlásszezon már megkezdődött a Balatonon. A vitorlások gazdái már sürgölődnek a hajók körül, míg a panziók, kempingek vendégei még el sem döntötték, hogy hol és mikor nyaralnak. Elfoglalta-e már az őt megillető helyet a vitorlázás a balatoni turizmusban?
– Miután a balatoni tömegturizmus összeomlott, olyan tevékenységeket kellett keresniük a vendéglátással foglalkozóknak, amelyek meghosszabbítják a szezont. Ezek közé tartozik az egészség-, a kulturális és a vitorlásturizmus. Ami bennünket illet, április elejétől október végéig üzemelünk, ami jól láthatóan megnyújtja a hagyományosan másfél hónapos szezont. Ráadásul a Balaton a jelenleginél több hajót is képes befogadni, ezért várható, hogy a közeli osztrák és német tavakról kiszoruló vitorlázók megjelennek nálunk, ugyanis ott már nem engedélyezik új kikötők létesítését. Jelenleg a hajótulajdonosok kilencven százaléka magyar, de az arány a fentiek fényében változhat.
– Ehhez azonban új kikötőket kell építeni, és a régieket sem árt korszerűsíteni. Milyen fejlesztések várhatók az idén?
– A múlt szezonban befejeződött egy csónakkikötő építése Balatonszentgyörgyön, valamint a balatonalmádi és révfülöpi kikötőrekonstrukció is. A siófoki kikötő továbbfejlesztésére a várossal együtt pályázunk, és várhatóan az idén módunk is lesz ezt megvalósítani. Még 2005-ben készült el a balatonszemesi vitorláskikötő első üteme 130–150 új férőhellyel, a további bővítéshez a dél-dunántúli regionális fejlesztés operatív program vízi-turisztikai pályázatán az igényelt összeg 90 százalékát megkaptuk. Ezzel egy 300 milliós beruházáshoz közel 30 százaléknyi vissza nem térítendő európai uniós és hazai társfinanszírozású támogatáshoz jutottunk. Szeptemberre 330 férőhelyessé fejlesztjük az említett vitorláskikötőt, ami így a Balaton második legnagyobb ilyen létesítménye lesz. Új hajóállomás és fogadóépület, klubház, valamint szerviz- és javítóbázis épül, amely a legszigorúbb környezetvédelmi és szakmai szabályoknak is megfelel. Bár a befejezés határideje szeptember, úgy tervezzük, hogy a nyári hajózási szezonra a kiszolgálólétesítményeket már üzembe állítjuk.
– Milyen állapotban van a cég hajóparkja?
– A közelmúltban helyeztük üzembe a 600 személyes Szent Miklóst, amely a múlt század második felében üzemelő „zászlóshajó”, a Beloiannis szerepét veszi át a Balatonon hosszú időre. Ezenkívül tavaly felújítottunk egy 220 személyes tengeri vízibuszt. Folytatjuk a motorcsere-programunkat. A Kossuth motorosba beépített új gépekkel nagyon jó tapasztalatokat szereztünk, jelentős üzemanyag-megtakarítást értünk el, a légszennyezést pedig csökkentettük az új meghajtással. Az idén újabb komphajókban cseréljük korszerűbbre a motort.
– Ha már a kompoknál tartunk: sokak figyelmét felkeltette, hogy a tihanyi mellett újabb kompjáratot terveznek, méghozzá Fonyód és Badacsony között. Hogy áll ez a beruházás?
– Az északi és a déli part közötti újabb közúti összeköttetés akár egy órával is lerövidítheti a nyugati határtól a déli partra tartók útját, akik így elérhetik az
M7-est. Jelenleg a tervezés szakaszában járunk, meg kell teremteni a közúti kapcsolatot a kompkikötőkhöz, illetve az M7-eshez. Ha minden jól megy, jövőre már közlekedhetnek a kompok Fonyód és Badacsony között.

Orbán Viktor üzent az édesanyáknak: Aki gyermeket vállal, elismerést érdemel