A szocialisták „kapuzárás előtti pánikjával” magyarázta lapunknak egy szakértő, hogy miért nem kapta meg az Országgyűlés költségvetési bizottságában a szükséges támogatást az elektronikus útdíjfizetési rendszer magyarországi bevezetéséről szóló határozati javaslat. Emiatt akár el is csúszhat a közbeszerzési pályázat idei kiírása. Ám ha 2009-re hazánkban nem lesz működőképes a kilométer-arányos díjszedőrendszer a kamionok számára, súlyos EU-szankciókkal számolhatunk.
Az elektronikus útdíjfizetési rendszer bevezetését a nehéz tehergépjárművek esetében 2009-re, az összes többi jármű esetében 2012-re vállalta az EU-belépéskor hazánk. A közösség azért támogatja az elektronikus útdíjszedést a mostani átalánnyal szemben, mert a díj a megtett úttal arányos, sokkal kisebb – 1 százalék alatti – a bliccelők aránya, és mert hatékonyan meg lehet általa „sarcolni” az évről évre növekvő nemzetközi áruszállítási forgalmat. A szocialista képviselők a bizottsági ülésen azzal érveltek a rendszer kiépítése ellen, hogy a beruházási költség túl magas, valamint aggódtak amiatt, hogy a hazai közúti fuvarozók képesek lesznek-e a jelenleginél magasabb útdíjat kitermelni.
Valójában a népharagtól tartva húzták be a féket a nagyobbik kormánypárt képviselői – mondta el lapunk kérdésére a magát megnevezni nem kívánó szakértő. A döntés ugyanis azzal a népszerűtlen következménnyel járna, hogy 2012 után a magánautósok is a megtett távolság alapján fizetnének. Az e-útdíj esetén ugyanakkor a bevétel túlnyomó többségét a nemzetközi kamionforgalom fizeti, akárcsak a már működő osztrák, német rendszerekben.
A másik szocialista kifogás a beruházás magas költségére vonatkozott. A magánbefektetőnek fizetendő szolgáltatási díj 2007-es árakon 69,3 milliárd forint, amely tartalmazza az üzemeltetés ötéves költségeit. Ehhez járul a 23,5 milliárd forintnyi ellenőrzési költség, amit az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-nek fizet a költségvetés, ugyancsak öt éven keresztül. A több mint 90 milliárd forintos beruházási költség azonban nem jelent a költségvetésnek fizetnivalót: a szomszédos Ausztriában 9, Csehországban 11 hónap alatt termelte ki a bevételből a beruházási költségeket a rendszer. Csehországban idén 50 milliárd forintnak megfelelő összegű tiszta bevételt várnak.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a költségek becslésekor a 3,5 tonna feletti teherautókra kilométerenként 26,5 forinttal, a 7,5 tonna felettieknél 33, míg a 12 tonna felettieknél 39,7 forinttal számolt. Összehasonlításképpen: az osztrák és az uniós átlagos útdíj 68 forint kilométerenként. A GKM szerint az e-útdíj bevezetéséből öt év alatt az államnak 235 milliárd forint többletbevétele származik, ami 60-70 milliárddal haladja meg a jelenlegit.
Ausztriai buszbaleset: magához tért a kómából a két túlélő