Elcsúszhatunk az e-útdíjjal

2007. 05. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szocialisták „kapuzárás előtti pánikjával” magyarázta lapunknak egy szakértő, hogy miért nem kapta meg az Országgyűlés költségvetési bizottságában a szükséges támogatást az elektronikus útdíjfizetési rendszer magyarországi bevezetéséről szóló határozati javaslat. Emiatt akár el is csúszhat a közbeszerzési pályázat idei kiírása. Ám ha 2009-re hazánkban nem lesz működőképes a kilométer-arányos díjszedőrendszer a kamionok számára, súlyos EU-szankciókkal számolhatunk.
Az elektronikus útdíjfizetési rendszer bevezetését a nehéz tehergépjárművek esetében 2009-re, az összes többi jármű esetében 2012-re vállalta az EU-belépéskor hazánk. A közösség azért támogatja az elektronikus útdíjszedést a mostani átalánnyal szemben, mert a díj a megtett úttal arányos, sokkal kisebb – 1 százalék alatti – a bliccelők aránya, és mert hatékonyan meg lehet általa „sarcolni” az évről évre növekvő nemzetközi áruszállítási forgalmat. A szocialista képviselők a bizottsági ülésen azzal érveltek a rendszer kiépítése ellen, hogy a beruházási költség túl magas, valamint aggódtak amiatt, hogy a hazai közúti fuvarozók képesek lesznek-e a jelenleginél magasabb útdíjat kitermelni.
Valójában a népharagtól tartva húzták be a féket a nagyobbik kormánypárt képviselői – mondta el lapunk kérdésére a magát megnevezni nem kívánó szakértő. A döntés ugyanis azzal a népszerűtlen következménnyel járna, hogy 2012 után a magánautósok is a megtett távolság alapján fizetnének. Az e-útdíj esetén ugyanakkor a bevétel túlnyomó többségét a nemzetközi kamionforgalom fizeti, akárcsak a már működő osztrák, német rendszerekben.
A másik szocialista kifogás a beruházás magas költségére vonatkozott. A magánbefektetőnek fizetendő szolgáltatási díj 2007-es árakon 69,3 milliárd forint, amely tartalmazza az üzemeltetés ötéves költségeit. Ehhez járul a 23,5 milliárd forintnyi ellenőrzési költség, amit az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-nek fizet a költségvetés, ugyancsak öt éven keresztül. A több mint 90 milliárd forintos beruházási költség azonban nem jelent a költségvetésnek fizetnivalót: a szomszédos Ausztriában 9, Csehországban 11 hónap alatt termelte ki a bevételből a beruházási költségeket a rendszer. Csehországban idén 50 milliárd forintnak megfelelő összegű tiszta bevételt várnak.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a költségek becslésekor a 3,5 tonna feletti teherautókra kilométerenként 26,5 forinttal, a 7,5 tonna felettieknél 33, míg a 12 tonna felettieknél 39,7 forinttal számolt. Összehasonlításképpen: az osztrák és az uniós átlagos útdíj 68 forint kilométerenként. A GKM szerint az e-útdíj bevezetéséből öt év alatt az államnak 235 milliárd forint többletbevétele származik, ami 60-70 milliárddal haladja meg a jelenlegit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.