Fizessen a MÁV a késés miatt!

Bár az intercityjáratok utasai ma is részesülnek ilyenben, egyes fogyasztóvédők szerint minden MÁV-ügyfelet megillet a kártérítés, ha a menetrendtől eltér a vasút. A héten módosító indítványt nyújt be a Fidesz egyik képviselője azért, hogy a fogyasztók érdekei a vasúton se sérüljenek.

2007. 05. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évente mintegy 6 millió, naponta pedig megközelítően 17 ezer utas bosszankodik, mert az általa választott vonat jelentős késéssel érkezik a célállomásra. Bár az utóbbi évben meredeken emelkedett a vonatjegy ára – februárban 8,5, májusban pedig átlagosan 17 százalékkal –, az utasok jogai nem bővültek – mondta el lapunknak Koszorús László. A Fidesz országgyűlési képviselője szerint a vasúton utazók a MÁV szolgáltatásainak fogyasztói, az ő jogaik védelme is a fogyasztóvédelem feladata. Az évi hatmillió sérelmet szenvedő „MÁV-fogyasztó” érdekében a kártérítési rendszert átdolgozó törvénymódosítási javaslatot nyújt be a képviselő. Elképzelése szerint nemcsak az intercityk utasait illeti meg jegyár-visszatérítés, hanem a gyors- és személyvonatok igénybe vevőit is. A módosító indítvány szerint negyedóra késés után a jegy árának negyedét, fél óra késés esetén a felét, háromnegyed óra késés esetén a háromnegyedét, egy óra esetén a teljes jegy árát kellene a személyszállítással foglalkozó vasúttársaságoknak megtérítenie.
A javaslat szerint emellett kötelezik a közlekedési minisztert, hogy 2008. január 1-jéig teremtse meg az online jegyrendelés működési feltételeit, valamint hogy az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) rendszeresen ellenőrizze a vasúti kocsik tisztaságát, egészségügyi állapotát.
A fogyasztóvédelem része a jogok érvényesíthetősége és pontos ismerete is, ezért Koszorús László szükségesnek tartja, hogy a kártérítési jogosultság ne évüljön el egy héten belül, illetve hogy a jegy hátoldalán tüntessék fel a kártérítés pontos szabályait.
A MÁV-nál jelenleg is foglalkoznak a kártérítés kiterjesztésének lehetőségével – mondta el újságíróknak Mosóczi László vezérigazgató-helyettes a közelmúltban egy szűk körű beszélgetésen. A lehetőséget erre az adja, hogy az év közepén önállóvá váló személyszállítási üzletág – MÁV Start néven – szerződéses kapcsolatba kerül saját anyacégével. Ebben a szerződésben rögzítik, hogy késedelmes teljesítés – értsd: vonatkésés – esetén milyen kártérítés illeti meg a szerződő feleket. Mosóczi szerint ez ugyan nem oldja meg automatikusan az utasok kártérítését, de olyan jogalap, amelyre hivatkozva ki lehet alakítani egy joggyakorlatot.
Az említett szabályozás nem lép túl a ma is meglévő gyakorlaton – reagált a MÁV vezérigazgató-helyettesének felvetésére Koszorús László. A fogyasztóvédelemmel foglalkozó szakpolitikus szerint a problémát ma épp az okozza, hogy a szabályozás tág teret enged a szolgáltatónak abban a tekintetben, hogy a késést elháríthatatlan akadályra – vis maiorra – hivatkozva a kártérítést megtagadja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.