Holnap dől el, támogatja-e a szocialista–szabad demokrata többség a parlamentben a Fidesz javaslatát, hogy tárgyalják sürgősséggel a vasúttársaság kártérítési felelősségét módosító törtvényt. Az évi hatmillió sérelmet szenvedő MÁV-utas érdekében a kártérítési rendszert átdolgozó törvénymódosítási javaslatot Koszorús László fideszes képviselő nyújtotta be. A politikus lapunk kérdésére elmondta, hogy a javaslat megfogalmazásakor nyugat-európai – német és francia – mintákat elemeztek. A kártérítést ezekben az országokban nem pénzügyi kérdésként kezelik – mármint hogy mennyi kártérítést kell kifizetnie az állami tulajdonú közlekedési vállalatnak, és hogy ez mennyivel terheli a büdzsét –, hanem a közösségi közlekedés hasznát nagyobb összefüggésben vizsgálják. Vagyis az egyenletben az is szerepel, hogy mennyi környezeti kárt okoz, ha egy polgár a vasút helyett a személyautót választja, mennyivel kerül többe a közút fenntartása, a keletkező dugók mekkora veszteséget okoznak a polgároknak, az államnak. – A cél tehát nem az, hogy a MÁV fizessen, mint a katonatiszt – bár amikor egy Pécs–Budapest–Pécs teljes árú menetjegy ára több mint hétezer forint, a félórás késés esetén a visszatérítés 3500 lenne, azaz nem elhanyagolható összeg –, hanem az, hogy a vasúttársaság legyen pontos, megbízható, magas színvonalat nyújtó szolgáltató, mert akkor vonzó lesz az autóval közlekedők számára is – mondja Koszorús László.
A képviselő szerint a javaslat célja nem a szankcionálás, hanem a tudatformálás.
Ha a törvényjavaslatra az Országgyűlés is rábólint, nemcsak az intercityk utasait illeti majd meg jegyár-visszatérítés, hanem a gyors- és személyvonatok igénybevevőit is. A módosító indítvány szerint negyedóra késés után a jegy árának negyedét, fél óra késés esetén a felét, háromnegyed óra késés esetén a háromnegye-dét, egy óra esetén a jegy teljes árát kellene a személyszállítással foglalkozó vasúttársaságnak megtérítenie.
A javaslat szerint emellett köteleznék a közlekedési minisztert arra, hogy 2008. január 1-jéig teremtse meg az on-line jegyrendelés működési feltételeit, valamint hogy az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat rendszeresen ellenőrizze a vasúti kocsik tisztaságát, általános higiénés állapotát. Koszorús László azt is szükségesnek tartja, hogy a kártérítési jogosultság ne évüljön el egy héten belül – most ennyi idejük van a reklamálásra –, illetve hogy minden jegy hátoldalán tüntessék fel a kártérítés kifizetésének pontos szabályait.
Napi balfék: Magyar Péter újabb árulót talált!