Fizessenek, ha késik a vonat!

Nyugat-európai – német és francia – mintákat követ az a törvénymódosítási javaslat, amelyet a Fidesz bocsátott a parlament elé, és amelynek sürgősségi tárgyalásáról szerdán dönt a gazdasági bizottság. A Koszorús László képviselő szorgalmazta változtatás arra szorítaná a Magyar Államvasutakat (MÁV), hogy tartsa be a maga szabta menetrendet – vagy fizessen.

2007. 05. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Holnap dől el, támogatja-e a szocialista–szabad demokrata többség a parlamentben a Fidesz javaslatát, hogy tárgyalják sürgősséggel a vasúttársaság kártérítési felelősségét módosító törtvényt. Az évi hatmillió sérelmet szenvedő MÁV-utas érdekében a kártérítési rendszert átdolgozó törvénymódosítási javaslatot Koszorús László fideszes képviselő nyújtotta be. A politikus lapunk kérdésére elmondta, hogy a javaslat megfogalmazásakor nyugat-európai – német és francia – mintákat elemeztek. A kártérítést ezekben az országokban nem pénzügyi kérdésként kezelik – mármint hogy mennyi kártérítést kell kifizetnie az állami tulajdonú közlekedési vállalatnak, és hogy ez mennyivel terheli a büdzsét –, hanem a közösségi közlekedés hasznát nagyobb összefüggésben vizsgálják. Vagyis az egyenletben az is szerepel, hogy mennyi környezeti kárt okoz, ha egy polgár a vasút helyett a személyautót választja, mennyivel kerül többe a közút fenntartása, a keletkező dugók mekkora veszteséget okoznak a polgároknak, az államnak. – A cél tehát nem az, hogy a MÁV fizessen, mint a katonatiszt – bár amikor egy Pécs–Budapest–Pécs teljes árú menetjegy ára több mint hétezer forint, a félórás késés esetén a visszatérítés 3500 lenne, azaz nem elhanyagolható összeg –, hanem az, hogy a vasúttársaság legyen pontos, megbízható, magas színvonalat nyújtó szolgáltató, mert akkor vonzó lesz az autóval közlekedők számára is – mondja Koszorús László.
A képviselő szerint a javaslat célja nem a szankcionálás, hanem a tudatformálás.
Ha a törvényjavaslatra az Országgyűlés is rábólint, nemcsak az intercityk utasait illeti majd meg jegyár-visszatérítés, hanem a gyors- és személyvonatok igénybevevőit is. A módosító indítvány szerint negyedóra késés után a jegy árának negyedét, fél óra késés esetén a felét, háromnegyed óra késés esetén a háromnegye-dét, egy óra esetén a jegy teljes árát kellene a személyszállítással foglalkozó vasúttársaságnak megtérítenie.
A javaslat szerint emellett köteleznék a közlekedési minisztert arra, hogy 2008. január 1-jéig teremtse meg az on-line jegyrendelés működési feltételeit, valamint hogy az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat rendszeresen ellenőrizze a vasúti kocsik tisztaságát, általános higiénés állapotát. Koszorús László azt is szükségesnek tartja, hogy a kártérítési jogosultság ne évüljön el egy héten belül – most ennyi idejük van a reklamálásra –, illetve hogy minden jegy hátoldalán tüntessék fel a kártérítés kifizetésének pontos szabályait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.