Sok milliárd forintos kár éri a költségvetést, hiszen kiderült: keresztülvihetetlen az a terv, amit a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) az Alföld Konceszsziós Autópálya (AKA) Zrt. privatizációjára dolgozott ki. Mint ismert, 2006 végén azért döntöttek úgy, hogy nem értékesítik az állami kézben lévő kisebbségi részvénypakettet – a többségi részvénycsomag megvásárlására jogosító opciós joggal –, mert sokkal – akár 30-50 milliárd forinttal – több pénzt kaphatnak a cég 100 százalékának piacra dobásakor. Az említett tranzakciót azonban nem tudta a GKM végrehajtani. Ennek beismeréseként értékelhető, hogy bejelentették: a tárca felkérte az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-t, hogy készítsen elő pályázatot az AKA Zrt.-ben meglévő 40 százalékos állami részvénycsomag értékesítésére.
Valójában a többségi tulajdont jelentő részvények megszerzése körüli finanszírozási gondok, illetve a százszázalékos pakett értékesítésének jövő évre húzódása miatt állt el a tárca a nagyobb bevételt ígérő megoldástól – mondta el lapunknak egy szakmabeli informátor. Ha ugyanis a finanszírozási teher már idén jelentkezik, de a bevétel csak jövőre, az felboríthatja a konvergenciaprogramban rögzített sarokszámokat.
Sok múlik azon, hogy a tárca milyen megoldást választ a kisebbségi pakett eladására. Ha nyílt pályázaton értékesítik a 40 százalékot és az opciós jogot, kisebb lesz az elmaradó bevétel, mintha meghívásos pályázaton teszik ugyanezt – vélekedett informátorunk. Ha pénzügyi befektető lesz a vevő, könnyen lehet, hogy valójában stratégiai – szakmai – befektető strómanjaként jelenik meg, és „trójai falóként” megbízója számára szerzi meg az AKA Zrt.-t. Az ügylet a stratégiai befektető számára így olcsóbbnak ígérkezik, ami azonban a költségvetés bevételét apasztja.
Napi balfék: Magyar Péter újabb árulót talált!