Több fordulóban brit, spanyol, majd német kézre került a magyar nemzeti légikikötőt üzemeltető cég tulajdonjoga. Tegnap ugyanis a német Hochtief építőipari konszern vezette befektetői konzorcium Essenben aláírta a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport többségi részének átvételéről szóló megállapodást a brit BAA repülőtér-üzemeltetővel. A Hochtief a vételárat 1,9 milliárd euróban jelölte meg – adósság nélkül –, amelyet két részletben fizetnek ki az eladónak: előbb az ügylet zárásakor, majd 2011-ben.
Az ár hasonló ahhoz, amit a Hochtief konzorciuma a 2005. végi privatizációs pályázaton ajánlott a Budapest Airportért, és amellyel lemaradt a győztes BAA mögött. A brit BAA-t, amely a világ legnagyobb repülőtér-üzemeltetője, tavaly júliusban megvette a legnagyobb spanyol építőipari csoport, a Ferrovial, amely jelezte, hogy szabadulni kíván a reptércég egyes külföldi érdekeltségeitől.
Az ÁPV Zrt. áprilisban adta beleegyezését ahhoz, hogy a Hochtief AirPort GmbH megszerezze a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. részvényeit – pontosabban az azt birtokló BUD Holding Vagyonkezelő papírjait – annak közvetett tulajdonosától, a BAA-t birtokló spanyol Ferrovialtól. Emlékezetes, a 2005-ben megkötött privatizációs szerződés rögzítette, hogy a társaság részvényeinek értékesítéséhez a magyar állam hozzájárulása szükséges, és az új tulajdonosnak az eredeti szerződésben foglalt kötelezettségeket teljesítenie kell. Az ÁPV Zrt. áprilisi közleménye szerint az eredeti nyertes BAA által vállalt szerződéses feltételeket és kötelezettségeket teljes mértékben átvállalta a Hochtief vezetette befektetői konzorcium. A privatizáció időszakában még brit tulajdonban lévő cég 2006 és 2011 között legalább 65,5 milliárd forint értékű beruházást tervezett.
Mint lapunk is beszámolt róla, a BAA a vállalt fejlesztésekből az utóbbi bő egy évben nem sokat teljesített Ferihegyen. Említésre csak az a fejlesztés méltó, melynek során kiépítette a repülőteret körülvevő új biztonsági kerítést. A Hochtief AirPort fogja össze a cég repülőtér-üzemeltetéssel kapcsolatos tevékenységét. A társaság 1997 óta vesz részt repülőtér-privatizációkban és szerez részesedést a világ különböző repülőtereiben. A Hochtief Athén, Düsseldorf, Hamburg, Sydney és Tirana repülőterében rendelkezik részesedéssel.

Menczer Tamás: Elfogtam egy levelet!