Mégis marad a PPP, a kormány nem javul

Annak ellenére, hogy az autópálya-törvény tervezetének szövegében bírálatot kapott, a magántőke bevonására épülő PPP-konstrukció továbbra is a gyorsforgalmiút-beruházások kitüntetett eszköze. Az M6-os sztráda folytatása ebben a formában épül.

2007. 05. 02. 19:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Végképp leáldozott a PPP-sztrádaépítéseknek – a kormány becsszóra nem trükközik többet címmel jelentek meg cikkek a közelmúltban a magyar sajtóban a gyorsforgalmiút-hálózatról szóló autópálya-törvény kapcsán, és a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) nem cáfolta az értesüléseket. Ez azért volt meglepő, mert Kóka János miniszter március 5-én, az M6-os gyorsforgalmi út továbbépítésének bejelentésekor lapunk kérdésére azt mondta, olyan PPP-konstrukciót hoznak létre, amely megfelel a legszigorúbb szakmai feltételeknek.
Az ügy előzménye, hogy az Állami Számvevőszék több alkalommal bírálta az autópálya-építésnél alkalmazott PPP-konstrukciót. Meghiúsult az a kormányzati elképzelés is, mely szerint ezzel a megoldással, miszerint a magántőkének adja ki, és évtizedekig részletekben fizeti a beruházást a költségvetés, csökkenthető lenne a magyar államháztartás hiánya. Az Európai Unió szerint ugyanis ez a fajta hitelfelvétel is állami kiadásnak minősül.
A gazdasági minisztérium stratégiaváltására a parlament előtt fekvő autópálya-törvény-javaslat egyik mondata alapján következtetett a Napi Gazdaság. Eszerint „a konstrukcióval kapcsolatos elszámolási bizonytalanságok miatt a kormány a korábbi tervekkel ellentétben közvetlen állami finanszírozásban kívánja folytatni az autópálya-építéseket”. Az M6-os Dunaújváros és Bóly, valamint az M60-as Bóly és Pécs közötti szakaszának előkészítésével megbízott Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója félreértésnek minősítette a sajtóértesülést. Reményik Kálmán elmondta, hogy ütemesen zajlik a beruházás előkészítése, mégpedig PPP-konstrukcióban.
A szakminisztérium sajtóirodája kiragadott mondatnak minősítette lapunk kérdésére az idézett megállapítást, amely az autópálya-törvény módosításának általános indoklásában szerepel. A minisztérium szerint a 2007–2013 között tervezett gyorsforgalmiút-fejlesz-tések is azt mutatják, hogy a tárca a PPP-konstrukciót is alkalmazni kívánja finanszírozási megoldásként. A PPP-konstrukció egyébként számos alkalommal bírálatok tárgya volt az elmúlt öt évben. Csillag István közlekedési miniszter ténykedése idején a Fidesz vizsgálóbizottságot állított fel. Fónagy János, az Orbán-kormány közlekedési minisztere százmilliárd forintos kártételt vélelmezett az M5-ös sztráda matricás rendszerbe való bevonása során. Később a Kóka János vezette minisztérium megalkotta a programutak konstrukciót, melyben a sztrádaüzemeltető céget kívánták részben privatizálni. A tervezett 500 milliárd forintos kötvénykibocsátás végül nem valósult meg, az ügylet szakértők szerint 1,8 milliárd forintjába került az adófizetőknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.