Kicsoda is valójában Nicolas Sarkozy, a francia V. köztársaság hatodik elnöke? Neoliberális, aki csak a szabad kereskedelem elvét szajkózza? Aligha. Esetleg neokonzervatív, ráadásul atlantista, akinek a most még uralkodó amerikai ideológia számít vezérelvnek? Hát bizony alaposan tévednek, akik ezt tartják róla. Újgaulle-ista? De hisz pont ezzel az irányvonallal akar szakítani, mert szerinte már rég eljárt felette az idő. A Financial Times vezércikkírója megtalálta az új francia államfőre illő legjobb kifejezést, igaz, igen távoli múltban kellett kutakodnia: colbert-ista. Jean-Baptiste Colbert-nek, XIV. Lajos miniszterének gazdaságpolitikája három alapon nyugodott: a belső kereskedelmi korlátok lerombolása, védelem a külső gazdasági hatások ellen és a hazai ipar támogatása.
De hát akkor végül is ki az új francia elnök? Mielőtt bármilyen címkét ragasztanánk a homlokára, adjuk meg neki a lehetőséget a cselekvésre. Vajon melyik irányba viszi el Franciaországot? Sok igazság van mindegyik véleményben, de talán kiforrhat egy új elegye a fentebb vázolt teóriáknak, amelynek ma hiába keresnénk a nevét. A külkapcsolatokban is ugyanez a helyzet, a puding próbája az evés, hagyjuk meg magunknak a kóstolót, mielőtt beskatulyáznánk egy háromnapos államfőt.
Az biztos, hogy Franciaország most kapkodja a fejét. Az elnökválasztások utáni időszak amúgy is bővelkedik politikai eseményekben, de most az „energiabomba”, Nicolas Sarkozy hatására még a megszokottnál is jobban felgyorsultak a történések. Például a szerdai beiktatási ceremónia után Sarkozy meglepetést tartogatott: kihajtatott a Párizs melletti boulogne-i erdőbe, ahol a már-már elfeledett, 1944-ben a németek által kivégzett 35 egyetemista síremlékét koszorúzta meg.
Gyorsan véget ért a beiktatására váró új elnök Málta környéki családi pihenése, ugyanis a baloldali sajtó összehangolt támadásainak eredményeként hamarabb kellett visszatérnie az eredetileg is rövidre tervezett „üdüléséből”. Sarkozy hiába mentegetőzött azzal: régi barátja hívta meg, hogy az embert próbáló kampányidőszak után jachtján töltsön néhány napot, és kirándulása a franciáknak egyetlen centjükbe sem került, a kákán is csomót keresők hangja azonban nem csitult. A pitiánerség, amely eddig nem volt jellemző a francia politikai életre, most megtette a hatását: Sarkozy kerülte a további feszültségkeltést, és inkább visszarepült Párizsba.
Jó a rosszban, hogy a megválasztott elnöknek volt ideje Jacques Chirac leköszönő államfővel megjelenni a rabszolgaság eltörléséről megemlékező eseményen, amely után négyszemközt tárgyaltak. Csakúgy, mint a szerdai beiktatási ceremónia elején, amikor Chirac a szupertitkos francia államügyekről és az atomkódról tájékoztatta utódját. A hétvége pedig alkalmas volt arra, hogy a Versailles melletti vadászlakban, amely egyébként a kormányfő rezidenciája, Sarkozy eszmecseréket folytasson az új kormány lehetséges tagjaival. Hétfőn délelőtt eddig példa nélküli – igaz, még nem hivatalos – találkozón vett részt az öt nagy franciaországi szakszervezet vezetőivel, amelyen arról tájékoztatta a funkcionáriusokat, hogy miként próbálja meg elfogadtatni az egész társadalommal a reformokat. Délután rendkívüli kongresszuson mondott le a jobbközép Népi Mozgalom Uniója, az UMP elnöki posztjáról, hogy ezzel is példázza azt a választásokon hangoztatott ígéretét: ő minden francia elnöke kíván lenni. A párt most a testületi vezetés mellett döntött, elnököt csak az ősszel választanak.
Persze eközben sem álltak le a tárgyalások a kormány összetételéről, ugyanis Sarkozy azt is példázni akarja, hogy nem egy politikai tömb, egy szűk körű klán akaratából lett elnök. Mintha túl magasra helyezte volna a lécet. A „nyitás” 15 fős kabinetjében szerepelnek centrista, sőt baloldali politikusok, ezentúl a nők és férfiak is egyenlő arányban vesznek részt a kabinetben. „Azért az nem ártana, ha a nyitást nem vinné túlzásba, és esetleg egy-két hozzá közel álló személyiséget is beválogatna a kabinetbe” – mondta némi malíciával Sarkozy egyik híve.
A miniszterelnök személyében nem volt kétség: Francois Fillon kapta meg ezt a posztot. Már két éve azon munkálkodnak a volt oktatási miniszterrel – aki eddig főtanácsadóként dolgozott Sarkozy mellett –, hogy miként arathatnak sikert az elnök-, majd a törvényhozási választásokon. Az elsőt megnyerték. Franciaországban még az ellenfelek körében is egyöntetű a vélemény, hogy a jobbközép UMP-nek valóban sikerült modern európai néppárttá válnia: ehhez Sarkozy személyében megvolt a hiteles vezetője, aki a rombolás nélküli változtatás programjával nyert. A másik személy, aki ezeket a módosításokat miniszterelnökként keresztülviszi, az ötvenes éveinek elején járó Francois Fillon lesz. Ő a jobbközép politikusok közül az egyik legnépszerűbb. Nevéhez kötődik a korábbi oktatási reform néhány eleme.
Ám az is kétségtelen, hogy nehézségekbe fog ütközni: Franciaország épp az a hely, ahol a szakszervezetek bármelyik pillanatban százezreket tudnak az utcára szólítani. Ezért volt figyelemre méltó Sarkozy gesztusa, aki már beiktatása előtt tárgyalásokba bocsátkozott a szakszervezeti vezetőkkel. Elvetette az erőből való politizálást, széles körű társadalmi egyezkedést ígért. A nyárig meghozandó reformlépések különösebben nem érintik a szakszervezeti jogokat, sőt inkább ezen az oldalon is tetszést váltanak ki. A munkát érintő reformlépések előtt szeptemberre négy kérdésben össztársadalmi konferenciát szerveznek. A téma a bérek, a vásárlóerő, a munkakörülmények, a sztrájkok esetén juttatandó minimális szolgáltatások meghatározása lesz. Ez utóbbi például a közlekedési ágazatokat is érinti. A tömegközlekedési munkabeszüntetések idején egész Franciaország megbénul – gyakran több hétre –, amiből a társadalom többségének elege van. A reformokat egy időben, folyamatosan dolgozzák ki, tehát nem várják meg, hogy az egyik érvénybe lépjen, és csak azután látnak a másikhoz. Sarkozy tervei szerint 2009-re csak igen kevés újítás marad.
Melyek azok a változtatások, amelyek rövid időn belül megvalósíthatók? Először is megszüntetik a túlóra megadóztatását, tehát aki többet dolgozik, többet is visz haza. Lényegében ez a 35 órás munkahét felszámolására irányul. Igencsak népszerű intézkedés az örökösödési adó 95 százalékának eltörlése. Szigorodik a bevándorlási törvény. Aztán itt van a Marshall-terv kettes változata, amellyel negyedmillió külvárosokban lakó fiatal, akinek se munkája, se képzettsége nincs, még az idén megkezdheti a különböző szakmák tanulását.
Ezek a feladatok várnak a kormányra, amelyek biztosíthatják a lendületes és hatékony kezdést. Sarkozy jól tudja, hogy nem a politikában bevett első száz nap számít, ugyanis, mint az iskolában a tanárnak, az első hét után kialakul a véleménye a diákjáról. Ha az UMP-nek sikerül a június 10-i és 17-i nemzetgyűlési választásokon megszereznie a képviselői helyek többségét, akkor az új elnök megszabadul a társbérlet rémétől, s nem kell vele szemben álló kormánnyal irányítania az országot. Máskülönben az államfőnek csupán a kül- és védelempolitikában maradna szava, és egymást akadályoznák az ugyancsak nagy hatalmú miniszterelnökkel a belpolitikai kérdésekben. Legutóbb erre 1997–2002 között volt példa a jobbközép államfő, Chirac és a szocialista miniszterelnök, Jospin állóháborújában.
Mindezt természetesen szeretnék elkerülni a jobboldalon, míg a másik fél számára az elbukott elnökválasztás után ez az egyetlen remény a politikai térnyerésre. A jobboldal kezdeti esélyei jók: az államfőválasztás eredményei érezhetően „húzzák” a törvényhozási voksolás várható kimenetelét. Az összes közvélemény-kutató cég 34–35 százalékot jósol a jobbközépnek, míg a szocialisták tábora 29–30 százalékot ér el szerintük. A középre húzó Francois Bayrou, aki a múlt héten alapította meg Demokrata Mozgalmát, abban bízik, hogy az első elnökválasztási fordulóban elért 18 százalékos sikerének a közelében lesz mostani eredménye is. A kutatók azonban csak 10 százalékot adnak a centristáknak a törvényhozási választásokon. Bayrou ugyanis kénytelen volt lemondani a centrista párt volt vezetőinek kétharmadáról, ők nem csatlakoztak az új tömörüléshez, illetve az összes – huszonöt – parlamenti képviselőjéről, akik pedig UMP-támogatással indulnak a törvényhozási választásokon. A nemzeti jobboldal vezetője, Le Pen a túlélésért küzd: 7–8 százalékra számíthat a választások két fordulóján. Ám az első megmérettetésig majd egy hónapot várni kell, és ennyi idő alatt sok minden történhet.
Megpróbál magához térni a választási vereségből a Szocialista Párt. A párt első titkára, Francois Hollande, aki egyben az elnökjelölt Ségolene Royal élettársa is, „testével védi” Royalt attól, hogy a megvadult „elefántcsorda” eltapossa. Legalábbis ez a látszat. A múlt héten megjelent Femme fatale (A végzet asszonya) című könyv szerint egyebek közt a pár politikai rivalizálása vezetett az elbukott választáshoz, a kampány során érzelmileg is eltávolodtak egymástól. Az újságírók több csúnya veszekedést is leírnak, ami miatt pernek néznek elébe.
A szocialista „elefántcsorda” tagjai, akik kisebbségben maradtak az elnökjelölt-állításnál, már a vereség első éjszakáján leszámolást sürgettek a párton belül. Hollande szerint ennek nincs itt az ideje, nincs idő a változtatásokra, a jelenlegi feltételekkel kell nekimenni az elnökválasztásoknak. A szocialisták egymást követően harmadik elnökválasztásukat vesztették el – ez tény. Sokan mondják: öt év alatt nem sikerült modernizálni a pártot, talán épp azoknak köszönhetően, akik most a leghangosabban követelik a baloldali tömörülés szociáldemokrata átalakítását. A párton belül van olyan vélemény is, hogy a hagyományos baloldal halott. Ez a csoport az egyetlen kiutat csak a centristákkal való összefogásban látja. Ám az ugyancsak kérdéses, hogy mennyire lelkesednének a középen álló demokraták egyes szocialista vezetők kinyújtott keze láttán.
A vereségért fő felelősnek kikiáltott Hollande sem ellensége a változásnak, de csak a választások után foglalkozna a kérdéssel. Nagy a veszélye annak, hogy az egész baloldal felrobban: a párt centristákhoz vonzódó szárnya szövetségre lép a középpel, miközben a radikálisok a különböző baloldali csoportocskák táborát erősítik. Bár Ségolene Royalról sokfélét mondanak párttársai, hogy sohasem tudták elképzelni köztársasági elnöknek, hogy inkább összezavarta a szavazókat, hogy nem volt világos álláspontja több kérdésben – de egyet nem tagadhatnak el tőle, hogy népvezérként összefogta a baloldalt. Tizenhétmillió voks, azért ez jelent valamit. Royalnak, az első női elnökjelöltnek, aki a második fordulóba jutott, terem még babér. Különösen akkor, ha Sarkozy beváltja ígéretét, és úgy módosítja az alkotmányt, hogy egy személy csak egy elnöki mandátumot tölthessen ki.
A rovarirtó spray is kevés volt, a világbajnokra csak ráijesztettek a darts-vb-n















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!