Népi kóla

Szlovákiában és Csehországban a helyi Bambi letaszította trónjáról az amerikai üdítőgyártókat. Mi a Kofola titka? Alighanem az, hogy bár a cég kicsi, az üdítő kesernyés, de legalább a csehek és szlovákok elmondhatják: az övék. Ízében pedig ott van fél évszázad történelem.

2007. 05. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Képzeld el, kedves olvasó, hogy hazánkban a piacvezető üdítőt Bambinak hívják! Ne nézd a naptárt, nem 1962-t írunk, a hónap slágere nem a Pancsoló kislány! A Bambi a maga klasszikus csatos üvegében, az összehasonlíthatatlan aromájú – korabeli pletykák szerint kátrányból készült – lé vezeti az eladási statisztikákat, többet adnak el belőle, mint a Coca és a Pepsi minden termékéből. Hagymázas gondolat, nem?
Vagy képzeld azt, hogy az ország összes multiplexében a Gyula vitéz télen-nyáron című fekete-fehér kalandfilmet vetítik hatalmas sikerrel. A New York-i szinglik szexuális szorongattatásai vagy a halálosztó hollywoodi hősök történetei csak a futottak még kategóriájában szerepelnek. Tiszta őrült, akinek ilyen eszébe jut…
Kapaszkodj meg: a fenti lehetőségekhez hajszálnyira hasonló eset megtörtént a szomszédunkban: a Kofola névre hallgató ital Szlovákiában a „kólaízű üdítők piacán” 29,7 százalékos részt hasított ki magának, és 10 százalékponttal vezet a Coca-Cola előtt. Ráadásul piacvezető lett Csehországban is, vagyis a műkóla megtette azt, amiről a politikusok legfeljebb álmodnak: újraegyesítette Csehszlovákiát.
Mi ez a csodalé, amely meghátrálásra késztette a globális nagyvállalat mintapéldányát? És főként: miért dobtak egykor piacra a vasfüggöny mögött, a szocialista tábor betonkemény bástyájának számító, a második világháborúban győztes, szovjetbarát államban egy kólautánzatot?
Az első kézenfekvő válasz az, hogy azért, mert a vasfüggöny mögött is tudták, hogy mi az a Coca-Cola. Mármint hogy az egyszerű polgárok tudták, különben az elvtársak nem törték volna a fejüket a szocialista változat kidolgozásán. Persze hogy tudták: ha máshonnan nem, hát a pártlap vezércikkeiből. Magyarországon például a külföldre nem járó, disszidens rokonsággal nem rendelkező kartársak és szaktársak úgy értesülhettek a létezéséről, hogy kemény dörgedelmeket voltak kénytelenek olvasni a néplapban a „rothadó kapitalizmus bűzhödt mocsárlevéről”.
A hatvanas éveket írták, túl a magyar ’56 megrázkódtatásán, de még innen a csehszlovák ’68 bársonyos forradalmán. A vasfüggöny túloldalán csendben rothadt a kapitalizmus: kibékültek a németek és a franciák, megkezdődött az európai gazdasági egyesülés folyamata, a háború utáni prosperitásnak köszönhetően a gazdasági növekedés hosszú esztendőkön át meghaladta a 10 százalékot a Nyugat jó néhány országában. Ezekben az években, évtizedekben halmozták fel azt a vagyont, amelynek köszönhetően aztán generációkon keresztül – napjainkig – létbiztonság, magas életszínvonal, neonfényben úszó nagyvárosok mutattak követendő utat a szocialista tábor országainak.
Ilyen körülmények között, a távlatos szocializmus állapotában dönthetett úgy egy pártkorifeus a hatvanas évek eleji Csehszlovákiában, hogy ha már olyan nagyon odavannak Amerikában meg Nyugat-Európában a kóláért, adjon a népi demokrácia kólát a tömegeknek.
Ha pedig a párt kimondta, hogy ki kell fejleszteni a népi kólát, akkor a népi demokratikus csehszlovák ipar ennek engedelmeskedett: a Galena gyógyszergyár 14-féle gyógynövényből és gyümölcssűrítményből, cukor és koffein hozzáadásával előállította a Kofolát.
A címke nélküli üvegpalackba töltött, pusztán a fémkupakra nyomott névvel megkülönböztetett ital sikerre volt ítélve. A következő évtizedekben, egészen a rendszerváltás előtti időkig az üdítő egyedüli kólaként hatalmas ismertségre és forgalomra tett szert a csehszlovák boltokban és vendéglátóhelyeken. Aztán jött a rendszerváltás, amely készületlenül érte az üdítőgyárat: az „ellátási feladat” szemléletről kellett volna átállnia a piaci marketingre. Eközben megjelentek a multik, és beindultak a kisipari vállalkozások is: a kilencvenes évek közepére a szlovák piacról szinte eltűnt a Kofola, helyén, mint a többi átalakuló országban, az eladásokat a Coca, a Pepsi és az olcsó, „no name” gyártók uralták.
Ám ekkor bekövetkezett a „cseszkó kóla” feltámadása: a népi demokratikus kóla a tulajdonos-, formátum- és marketingszemlélet-váltás után a 2000-es évek közepére piacvezető lett Szlovákiában, majd saját hazájában is, Csehországban. A Kofola azóta Lengyelországban is megvetette a lábát, és néhány napja hazánkban is kapható.
A Kofola, amelyet „kólaízű üdítőként” határoztak meg, nem kokacserje-aromából készül, kevés benne a cukor és a koffein. Vagyis többé-kevésbé mindaz hiányzik belőle, amitől valaha kóla volt a kóla – merthogy immár az amerikai vásárlók egészségének érdekében a Cocából és a Pepsiből is kivontak mindent, ami hat. A Kofola forgalmazói hangsúlyozták, hogy nincs benne tudatmódosító szer – merthogy a propaganda úgy szólt: a kapitalista üdítők tartalmaznak ilyesmit. (Emlékeznek a
Coca-Cola-mámorra?) Bár csöndesen megjegyezzük, az észak-atlanti térség társadalmaiban a tartós jólét és a magas életszínvonal hatékonyabb eszköz a tudat módosítására, mint a kóla…
Ami pedig a hatvanas évek népi demokratikus műkóláját illeti, akkor és ott nem alkalmaztak ilyen körmönfont megoldásokat a tömegek tudatának formálására. Arra megvoltak a jól bevált népi demokratikus eszközök: például a testvéri tankok, amelyek feldübörögtek 1956-ban Magyarországon és 1968-ban Csehszlovákiában. A szlovák kóla tehát magában hordozza a huszadik század második felének közép-európai történelmét. Talán ettől olyan kesernyés, olyan fura, olyan egyedi az íze. És talán ebben rejlik sikere is: a fogyasztók minden jel szerint értékelik, hogy ez a kóla az övék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.