Aki a hagyományos vonalas telefonszolgáltatás fémjelezte hosszú évtizedek során szerezte be alapvető ismereteit a távközlésről, talán nem is érti meg, hogyan lehet a vezetéket – szaknyelven: a rézpárt – elválasztani az azon nyújtott szolgáltatásoktól. A távközlésben évek óta teljesen szabad a piac, így a vonalak kiépítői, üzemeltetői és a szolgáltatók gyakran elválnak egymástól. Ráadásul ugyanazon a rézpáron nemcsak hangot, hanem a széles sávú internet (ADSL) jeleit is lehet továbbítani. Így állhat elő az az eset, hogy az előfizető az egyik cégtől kapja a vonalat, a másiktól a telefont, a harmadiktól pedig az ADSL-t.
Ám könnyen előfordulhat olyan helyzet is, amikor a vonalas telefonra egyáltalán nincs szükség. Vagy azért, mert csak mobilt tart fenn az ügyfél, vagy esetleg széles sávon bonyolítja le a beszélgetéseit (IP). A vonalas telefon nélküli internet iránti igényt immár két éve jelzik az ügyfelek a szolgáltatók felé. A Magyar Telekom, az Invitel, a Hungarotel, az Emitel és a Monortel végül azt vállalta fel, hogy ez év májusa és augusztusa között bevezeti a vezetékes telefonszolgáltatás nélküli ADSL-t, ezáltal az az ország egész területén elérhetővé válik. A fenti – a köznyelvben csupasz vagy meztelen ADSL-nek is nevezett – szolgáltatás megjelenését nagy várakozás előzi meg az országban, ugyanis az alternatív szolgáltatók korábbi felmérései szerint az emberek 60 százaléka szívesen lemondana vezetékestelefon-előfizetésről. Ám a váltáshoz sok követelménynek kell megfelelni, s a végén nem feltétlenül járunk jobban. Mindebből az is következik, hogy a csupasz ADSL-t azok választhatják gazdaságosan, akik rendelkeznek vonalas telefonnal. Azoknak ugyanis, akik vezetékes vonal nélkül fizetik elő az internetet, bevizsgálási díjat kell fizetniük, ami esetenként elérheti a 11 ezer forintot is. A meglévő előfizetések lemondása pedig – különösen az ADSL esetében gyakori ez a megoldás – hűségpénzek kifizetését vonhatja maga után.
Végül figyelembe kell venni azt is, hogy a vezetékes telefonszolgáltatás lemondása nem jár a telefont terhelő minden fizetnivaló automatikus megszűnésével: a korábbi előfizetés alapdíja ugyanis tartalmazta a vonal fenntartásának költségeit. Ezt a telefonszolgáltatás lemondása után is elkéri az ügyféltől a szolgáltató. Vagyis a csupasz ADSL ára magasabb lesz annál, mintha csupán a korábbi számlából vonnánk le a teljes telefonköltséget. A „meztelen” vagy „félmeztelen” széles sávú megoldások igénylőinek érdemes azt is végiggondolniuk, hogy a szerény megtakarítás fejében elvesztik azt a vonalas telefonszámukat, amely a legtöbb család életében a változatlanság és így az utolérhetőség legbiztosabb eszköze.
Napi balfék: Magyar Péter újabb árulót talált!