Legkésőbb május végén kiírják a MÁV Cargo privatizációs pályázatát – erősítette meg lapunknak Dióssy Gábor, a cég elnöke. A privatizáció iránt jelentős a szakmai és pénzügyi befektetők érdeklődése, de az elnök konkrét aspiránsokat nem kívánt megnevezni. A felkért tanácsadó cég elkészítette a privatizációs stratégiát, amely többek között tartalmazza az értékesítés módszerét, a kiírásba javasolt feltételeket, amik egyelőre nem nyilvános információk – mondta Dióssy Gábor.
Ugyanakkor már több lehetséges vevőjelölt neve nyilvánosságra került, köztük van az osztrák államvasút (ÖBB). Martin Huber elnök sajtótájékoztatón jelentette be, hogy leányvállalata, a Rail Cargo Austria (RCA) pályázni fog a MÁV teherfuvarozási üzletágára, hiszen cégük néhány éven belül Kelet- és Délkelet-Európa első számú teherfuvarozója akar lenni. Az RCA az európai vasúti árufuvarozási piacból máris harminc százalékot birtokol. Az osztrákok szándékának komolyságára utal az is, hogy – mint a Heti Válasz közelmúltban megjelent cikkében felidézte – a szlovák vasúti teherfuvarozó cég, a ZSSK Cargo privatizálásának leállítása óta az osztrák vasút keleti végein most is indulásra készen áll több száz korszerű, légkondicionált, 1600 tonnás szerelvények mozgatására is képes Siemens mozdony. Az RCA befutását az is valószínűsíti, hogy a pályázati kiírások elkészítésével megbízott konzorciumot az osztrák érdekeltséggel is rendelkező CA-IB Tőkepiaci Tanácsadó Zrt. vezeti.
Az osztrák vonal mellett a német vasút is felmerül mint lehetséges kérő. A német államvasút, a DB teherfuvarozó cége is szívesen megvenné a MÁV Cargót, s vele együtt a nagy lehetőségekkel kecsegtető keleti és déli piacokat. Mellette szól, hogy az utóbbi időben látványosan javultak a német–orosz gazdasági kapcsolatok. A lehetséges vevők között van még az orosz és az ukrán vasút is. Utóbbi ellen szól, hogy – akárcsak a MÁV Cargo – mozdonyhiányban szenved, márpedig a terjeszkedés szempontjából stratégiai fontosságú a szabad vontatókapacitás.
A kormány 2006 júliusában döntött a MÁV Cargo értékesítéséről. A MÁV 2006. december 7-én indított gyorsított, tárgyalásos közbeszerzési eljárást a privatizációban közreműködő tanácsadó kiválasztására. A MÁV Cargo Zrt. önálló működésének első évében, 2006-ban 93 milliárd forint bevételt és 2,8 milliárd forint adózás előtti eredményt ért. Tavaly a MÁV Cargo részesedése a magyarországi árufuvarozási piacon mintegy húsz százalék, a vasúti árufuvarozásban 82-83 százalék volt. A társaság 2006-ban megközelítően 47 millió tonna árut szállított, ami az előző évhez képest hatszázalékos növekedést jelent. A társaság árbevételén belül tíz százalékkal nőtt a fuvardíjbevétel, ami 2006-ban 77 milliárd forintot tett ki.
Ausztriai buszbaleset: magához tért a kómából a két túlélő