Jogbizonytalanság – az utóbbi hónapokban mind gyakrabban merül fel ez a kritika a vállalkozások részéről. Sokan úgy vélik: a magyar adórendszer nemcsak túl bonyolult, hanem olyan sebességgel változik, hogy a szakemberek is csak nehezen igazodnak el benne. Bár az adóhatóság rendszeresen bocsát ki iránymutatásokat, ezek sem teremtenek jogbiztonságot, az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) ugyanis számos esetben szembemegy korábbi állásfoglalásával – mutatott rá egy tegnapi sajtóbeszélgetésen Erdős Gabriella, a PriceWaterhouseCoopers (PwC) tanácsadó cég szakértője. Szerinte gyerekcipőben járnak többek között az adózóval történő egyeztetések, holott Európa több adóhivatala az adózók személyes bevonásával rendezi a vitás ügyeket. A PwC tegnap bemutatott, Adóhatóságok a XXI. században: hatóság vagy szolgáltató? című tanulmánya úgy fogalmaz: az adóhatóság céljának nem a bevételek növelésének kell lennie, hanem a jogkövető magatartás elősegítésének. A kérdés jelentőségét mutatja, hogy manapság az országok nem annyira adókedvezményekkel csábítják a befektetőket, hanem alacsony adómértékekkel és adózóbarát adóhatóságokkal. Ez Magyarországon is fontos lenne, hiszen a társasági adó mértéke hazánk kivételével a térségben szinte mindenhol csökken. A felmérés pozitívumként említi ugyanakkor a feltételes adómegállapítás lehetőségét és a publikus ellenőrzési irányelveket.
A térség más országaival versenyképes adószisztémát támogat a Wizz Air vezérigazgatója is. – Fontos, hogy az adórendszer kiszámítható legyen, és a csökkenés irányába mutasson – mondta el lapunk kérdésére Váradi József vezérigazgató. A szakember szerint különösen a munkaerővel kapcsolatos terhek magasak Magyarországon, s ameddig számottevő csökkentés nem következik be, jelentős tőkebefektetésektől és munkahelyektől esik el az ország. – A kormányzatnak az állami kiadások csökkentésére és a korrupció visszaszorítására kell összpontosítania, és a felszabaduló megtakarításokat adócsökkentésbe visszaforgatnia. A jogi-gazdasági környezet romlása miatt jó néhány cég fontolgatja székhelyének áthelyezését szomszédos országba. Ez a Wizz Air esetében is valóssá válhat, igaz, ebben annak is szerepe van, hogy a Budapest Airport (BA) Európa egyik legdrágább repülőtere – állította Váradi. A BA „monopolárai” már rövid távon is a szomszédos országokba vonzzák az utazási pénzeket, lassítva a magyar gazdaság fejlődését.
Veres János pénzügyminiszter a PwC tanulmányára reagálva rámutatott: az adóhatóság célja nem az egyszerű emberek sanyargatása, hanem az illegális szféra felszámolása.
Esernyő nélkül ma kockázatos elindulni