A MÁV Hídépítő Kft. bajainak forrása a tulajdonos MÁV Zrt. magatartása – állította közelmúltban megjelent cikkünkben Sélley Tivadar. A főmérnök szerint ugyanis a nagy pályahálózattal rendelkező vasúttársaság bőségesen elláthatná munkával saját hídépítő cégét – mint más profilú saját tulajdonú cégei esetében ez gyakorlat –, ám a MÁV Hídépítő Kft. esetében ezt valamilyen okból nem teszi.
A MÁV Zrt. vezérigazgatósága, amely hosszú időn keresztül nem válaszolt érdemben a MÁV Hídépítő Kft. dolgozói és vezetői kérdéseire, lapunk megkeresésére írásban reagált. A kommunikációs igazgatóság által jegyzett levél szerint a „Magyar Államvasutak, mint megrendelő, a Közbeszerzésekről szóló törvény 1995. évi hatálybalépése óta főszabályként nyilvános közbeszerzési eljárást kell lefolytasson a tevékenységéhez kapcsolódó áruk és szolgáltatások beszerzése céljából, ide értve a szóban forgó munkák kivitelezését is. Tekintettel arra, hogy a MÁV Hídépítő Kft. árbevételének meghatározó része immár évek óta külső megrendelőktől származott, a hivatkozott jogszabály előírásai nem teszik lehetővé kivételes eljárás alkalmazását. A MÁV-nak nincs lehetősége arra, hogy az elvégzendő munkákat közvetlenül a MÁV Hídépítő Kft.-től rendelje meg.”
Sélley szerint a MÁV érvelése hamis alapokon nyugszik. Ugyanis az a helyzet, hogy a MÁV Hídépítő Kft. árbevételének meghatározó része immár évek óta külső megrendelőktől származik, többéves folyamat eredményeként jött létre. Ha nem mellőzte volna az anyacég rendszeresen saját tulajdonú cégét a hídépítések és -felújítások során, nem kényszerült volna külső munkák vállalására. Sélley szerint a közbeszerzési törvényre való hivatkozás azért sem állja meg a helyét, mert a villamos felső vezeték karbantartását ma is egy százszázalékos MÁV-leányvállalat végzi.
A MÁV kommunikációs igazgatóság válaszában leszögezte: visszautasítja a cikkben név nélkül nyilatkozó alkalmazott azon állítását, „hogy a pályafenntartási pénzek felett rendelkező MÁV-vezetők személyesen érdekeltek bizonyos külső cégek megbízásában”. Ilyen érdekeltsége a pályavasúti vezetőknek nincs, és a MÁV szervezeti felépítéséből következően döntési kompetenciájuk sincs az ajánlattevők kiválasztásában.
Téves továbbá a cikkben idézett azon következtetés is, amely „egyfajta tulajdonosi válaszként” értékeli a társaság törzstőkéjének leszállítását. A MÁV Zrt., mint a MÁV Hídépítő Kft. tulajdonosa, azért kényszerült erre a lépésre, mert az elmúlt években tett tulajdonosi intézkedések ellenére a társaság olyan mértékű veszteséget halmozott fel, amelyet – a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően – az alaptőke leszállításával kellett rendezni.
A lapunknak küldött válaszban a MÁV nem tér ki arra, mi lesz a cég és a mintegy 140 munkavállaló sorsa. Ugyanakkor előző cikkünk megjelenésének másnapján levelet kapott a cég üzemi tanácsának vezetője, amelyben az ügyvezető igazgató arról tájékoztatja, hogy csoportos leépítést kíván végrehajtani a hídépítőnél. Az indoklás szerint „a cég létszáma nem felel meg a várható gazdálkodási körülményeknek. A leépítés egyaránt érinti az irányítói, az adminisztrátori és a fizikai létszámcsoportot”.
Kábítószer-kereskedőket fogtak a rendőrök a Havanna-lakótelepen