Csoportos leépítés a Hídépítő Kft.-nél

Csoportos leépítésről értesítette az üzemi tanács vezetőjét a MÁV Hídépítő Kft. ügyvezetője azután, hogy lapunkban feltettük azt a kérdést: vajon miért akarja kivéreztetni saját tulajdonú hídépítő cégét a vasúttársaság. A MÁV válaszolt ugyan néhány kérdésünkre, de arra nem, hogy mi lesz a cég sorsa. Ha csak nem tekinthető válasznak a leépítés bejelentése.

2007. 06. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV Hídépítő Kft. bajainak forrása a tulajdonos MÁV Zrt. magatartása – állította közelmúltban megjelent cikkünkben Sélley Tivadar. A főmérnök szerint ugyanis a nagy pályahálózattal rendelkező vasúttársaság bőségesen elláthatná munkával saját hídépítő cégét – mint más profilú saját tulajdonú cégei esetében ez gyakorlat –, ám a MÁV Hídépítő Kft. esetében ezt valamilyen okból nem teszi.
A MÁV Zrt. vezérigazgatósága, amely hosszú időn keresztül nem válaszolt érdemben a MÁV Hídépítő Kft. dolgozói és vezetői kérdéseire, lapunk megkeresésére írásban reagált. A kommunikációs igazgatóság által jegyzett levél szerint a „Magyar Államvasutak, mint megrendelő, a Közbeszerzésekről szóló törvény 1995. évi hatálybalépése óta főszabályként nyilvános közbeszerzési eljárást kell lefolytasson a tevékenységéhez kapcsolódó áruk és szolgáltatások beszerzése céljából, ide értve a szóban forgó munkák kivitelezését is. Tekintettel arra, hogy a MÁV Hídépítő Kft. árbevételének meghatározó része immár évek óta külső megrendelőktől származott, a hivatkozott jogszabály előírásai nem teszik lehetővé kivételes eljárás alkalmazását. A MÁV-nak nincs lehetősége arra, hogy az elvégzendő munkákat közvetlenül a MÁV Hídépítő Kft.-től rendelje meg.”
Sélley szerint a MÁV érvelése hamis alapokon nyugszik. Ugyanis az a helyzet, hogy a MÁV Hídépítő Kft. árbevételének meghatározó része immár évek óta külső megrendelőktől származik, többéves folyamat eredményeként jött létre. Ha nem mellőzte volna az anyacég rendszeresen saját tulajdonú cégét a hídépítések és -felújítások során, nem kényszerült volna külső munkák vállalására. Sélley szerint a közbeszerzési törvényre való hivatkozás azért sem állja meg a helyét, mert a villamos felső vezeték karbantartását ma is egy százszázalékos MÁV-leányvállalat végzi.
A MÁV kommunikációs igazgatóság válaszában leszögezte: visszautasítja a cikkben név nélkül nyilatkozó alkalmazott azon állítását, „hogy a pályafenntartási pénzek felett rendelkező MÁV-vezetők személyesen érdekeltek bizonyos külső cégek megbízásában”. Ilyen érdekeltsége a pályavasúti vezetőknek nincs, és a MÁV szervezeti felépítéséből következően döntési kompetenciájuk sincs az ajánlattevők kiválasztásában.
Téves továbbá a cikkben idézett azon következtetés is, amely „egyfajta tulajdonosi válaszként” értékeli a társaság törzstőkéjének leszállítását. A MÁV Zrt., mint a MÁV Hídépítő Kft. tulajdonosa, azért kényszerült erre a lépésre, mert az elmúlt években tett tulajdonosi intézkedések ellenére a társaság olyan mértékű veszteséget halmozott fel, amelyet – a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően – az alaptőke leszállításával kellett rendezni.
A lapunknak küldött válaszban a MÁV nem tér ki arra, mi lesz a cég és a mintegy 140 munkavállaló sorsa. Ugyanakkor előző cikkünk megjelenésének másnapján levelet kapott a cég üzemi tanácsának vezetője, amelyben az ügyvezető igazgató arról tájékoztatja, hogy csoportos leépítést kíván végrehajtani a hídépítőnél. Az indoklás szerint „a cég létszáma nem felel meg a várható gazdálkodási körülményeknek. A leépítés egyaránt érinti az irányítói, az adminisztrátori és a fizikai létszámcsoportot”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.