Feleznék a mentőállományt?

Újabb, drasztikus mértékű létszámleépítést javasol az Országos Mentőszolgálatnál a szervezet átvilágítását végző cég: a dolgozóknak legalább a negyedét, de akár a felét is elküldené. Az Egészségügyi Minisztérium megbízásából készített szakértői anyag a mentőautók számát is jelentősen csökkentené.

2007. 06. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három lehetséges verziót vázol az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) jövőjéről az Egészségügyi Minisztérium megbízásából készített szakértői anyag – értesült a Magyar Nemzet. A tárcától kiszivárgott dokumentum szerint a legnagyobb arányú létszámleépítéssel számoló variáció megvalósulása esetén a dolgozók körülbelül felét, több mint 3200 főt küldenének el, így a létszám a jelenlegi mintegy 5900-ról 2670 körülire csökkenne. (Az OMSZ-nél jelenleg nyilvántartott munkavállalói létszám egyébként az anyagban olvashatónál csaknem ezerrel több.) A mentőállomások száma változatlanul 220 körül maradna, ám a jelenlegi közel 800 gépkocsit számláló járműparkból mindössze 255-öt tartanának meg. Ez azt jelenti, hogy a mentőállomások túlnyomó többsége csupán egyetlen gépkocsival üzemelne. Ma egyébként nincs olyan megyeszékhely, ahol három-négynél kevesebb autó működne. Az elképzelés szerint az OMSZ betegszállító feladatköre teljesen megszűnne.
*
A szakértők másik javaslata valamivel kisebb mértékű elbocsátással számol: valamivel több mint 2700 munkavállaló kerülne utcára. A mentőállomások számát körülbelül 40-nel növelnék, ám ezeket kevesebb mint 300 mentőautóval üzemeltetnék.
Az OMSZ átalakításának harmadik lehetséges változata szerint mintegy 1500 főt küldenének el a szervezettől. A mentőállomások száma változatlan maradna, s öszszesen 615 gépkocsival működtetnék őket. Ezeknek azonban csak kevesebb mint a fele szolgálná a mentést, míg a többi betegszállítási feladatokat látna el. (Kérdés, hogy miként képzelik el a tanulmány szerzői ezt, hiszen jelenleg minden járművet úgy tartanak nyilván, mint amelyik mentést is végezhet.)
A mentőszolgálat átvilágítását az Energobanking Kft. végezte. Az Egészségügyi Minisztérium a munkáért – az internetes oldalán olvasható információk szerint – több mint 9 millió forintot fizet. A cégbírósági adatok alapján az Energobanking Kft. főtevékenysége korábban gép-, hajó- és repülőgép-ügynöki nagykereskedelem volt, míg 2005-ben már főként üzleti tanácsadással foglalkozott. A vállalkozás nettó árbevétele 2005-ben 2–10 millió forint között alakult. A cég a Weöres család érdekeltségébe tartozik, egyikük ugyanúgy az OTP-nél dolgozott korábban, mint a szaktárca államtitkára, Gál Ilona.
A dolgozók és a járművek számának drasztikus csökkentésének terve valószínűleg sokakat meglep, hiszen a kormány a sürgősségi betegellátás fejlesztésének prioritását hangsúlyozta. Ismert: Molnár Lajos egészségügyi minisztersége idején 10 százalékos – több mint 700 főt érintő – létszámcsökkentést rendelt el a szervezetnél, ám végül ennek csak töredéke valósult meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.