Hófehér kosárfülek a folyó felett

Bár még tucatnyi brigád dolgozik rajta, a dunaújvárosi híd és a hozzá kapcsolódó, mintegy öt kilométeres autópálya-szakasz az átadás előtt három héttel 98 százalékos készültségben áll. A héten megkezdik a terhelési próbákat, és a hónap végén a kivitelező átadja a létesítményt. A hivatalos hídavatás júliusban lesz.

2007. 06. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meddig marad ott az az autó? Mert negyedóra múlva odaérünk az aszfaltozással – fogad bennünket egy munkás a forgalomtól elzárt sztrádaszakaszon, amely a dunaújvárosi hídra vezet. E kérdésből is látható, hogy a hídon és környékén manapság gyorsan változik a helyzet. Nem csoda, hiszen vészesen közeledik a hónap vége, amikor a kivitelezőknek át kell adniuk a munkát a megrendelőnek. – Jól állunk, 98 százalékos a készültség – mondja Szalay Tibor hídépítési főmérnök. Válasza mégis lehűt bennünket. Nem a tartalmával, hanem mert már nem a forró fekete aszfalton állunk, hanem azon a magaslaton, amely közvetlenül a híd lába mellett emelkedik, és ahová az építők a kíváncsi helybelieknek légkondicionált látogatóközpontot emeltek. A központ épületében nemcsak a panorámaablakokból látható jól a hófehér, finom ívű hídszerkezet, de a bátrabbak felmászhatnak a tetőteraszra is. Onnan minden irányba kitárul a táj, látszik a hídhoz kapcsolódó autópálya két végpontja, egyik oldalon körforgalom, a másikon úgynevezett „lóhere” alakú lehajtórendszer. Az ártéri híd óriási oszloplábakon áll, közöttük – fentről nézve – játék teherautók kanyarognak.
Vendégek társaságában járhatjuk végig a hidat: ott van köztük Tímár Gyula, a kivitelező Vegyépszer Zrt. vezérigazgatója és kormányzati szereplők is, mint Kóka János gazdasági miniszter vagy Reményik Kálmán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezetője. A hídon tucatnyi brigád működik, az „üzemlátogatás” kedvéért sem hagyják abba a munkát. Most építik be a hőtágulást biztosító résbe az úgynevezett dilatációs szerkezetet; felső nyílását hatalmas, egymásba csúszó fésűk takarják. Több helyen hiányzik a korlát, de az alkatrészeket már odakészítették. Az ártéri részen a két pálya közötti, méternél szűkebb nyílásban is lakatosmunkákat végeznek. Aki lenéz, szédítő mélységbe pillant. Ekkor döbbenünk rá, hogy az ártéri szakaszokon valójában két, egymáshoz egészen közel épített hídszerkezet áll, csak a folyómeder fölötti acélszerkezet 41 méternyi széles.
– A jövő héten kezdődnek a terhelési próbák – mondja séta közben Szalay főmérnök. Előbb az egyik ártéri szakasz vizsgázik, majd a másik, a végére marad a mederhíd. A próba úgy zajlik majd, hogy az egyik éjszaka megjelenik vagy két tucat 40 tonnás teherautó, és a megfelelő terv szerint elhelyezkednek. A mérnökök ezután műszerekkel megmérik, mennyit hajlott le a híd teherviselő szerkezete a súly hatására, majd ebből levonják a megfelelő következtetéseket.
Közben a folyóhoz érünk. A kosárfülűnek nevezett hídszerkezet így, testközelből egészen lenyűgöző. A párosan magasba szökkenő ívek, a függőlegesen feszülő kábelek az égre rajzolják formáikat. Az élmény annál izgalmasabb, hogy kétfelől még nem készült el a korlát. De nem csak az hiányzik: a mederhídon még aszfalt sincs, festett fémlemezen járunk. Itt a legnagyobb a sürgés-forgás, aggregátorok berregnek, festék száll. A miniszter egy elé tartott mikrofonba azt mondja: a híd hivatalos átadásának még nincs időpontja, valamikor júliusban kerül sor rá. Kérdőn nézek Szalay Tiborra. – Ez nem ránk tartozik. Nekünk a hónap végéig el kell készülnünk a munkákkal, és meg kell kezdenünk a műszaki átadás-átvételi eljárást – mondja a főmérnök.
Mielőtt visszafordulnánk, még egy pillantás a hídról: a mederben, a parttal párhuzamosan jókora fémszerkezet emelkedik ki a vízből. Azt találgatom, a régi híd lehet az, vagy csak egy darabja? – Az ártéri híd szereléséhez használt segédszerkezet maradványai – tudom meg kísérőmtől. A híd közepén – különös látomás – az építőanyag-rakatok között csillogó fekete limuzin közeleg. A miniszterért jött, a szemle véget ért.
n
Méterek, tonnák, cölöpök. Az autópályahíd méretei impozánsak. Az áthidaló ívek magassága 48 méter, a híd szélessége a konzolokra szerelt gyalogjárdával, illetve kerékpárúttal együtt 41 méter, tömege pedig több mint hétezer tonna. A hídpilléreket cölöpökre építették. Ezek közel másfél méter átmérőjűek, körülbelül húsz méter mélyre érnek le a folyó medrében. A cölöpök felső végeit cölöpfej fogja öszsze, erre került a pillér. A dunaújvárosi hídnál nemcsak a kosárfül-kialakítás – a két hatalmas tartóív egymás felé dől, amiként egy kosár fülét összefogja a kosarat tartó kéz – a különlegesség, hanem a szerkezeti rendszer egésze. A szerkezeti elemek – a pályaszerkezet szélén lévő merevítőtartók – egymást segítve veszik fel a terhet, kábeleken keresztül továbbítják az ívekhez.
A mederhidat a Duna bal partján, Dunavecsénél lévő szerelőjármon állították össze, majd egy darabban beúsztatták, és az addigra már elkészülő pillérekre helyezték el. Ezt a helyszínre szállítási technológiát már korábban is alkalmazták hazánkban, többek között az esztergomi–párkányi Duna-híd építése során, de ilyen nagy tömegű – 7341 tonnás – szerkezet mozgatására eddig még nem volt példa.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.