Iskolabezárás csaknem háromszáz év után

A Duna jobb partján, alig néhány kilométerre Mohácstól északra fekvő településen, Bárban 1727 óta van tanítás. Az önkormányzat néhány éve már csak óriási erőfeszítésekkel tudja fenntartani kis iskoláját, szeptembertől pedig kénytelen feladni a kilátástalan harcot. Hasonlóképpen döntött a szintén Mohács közeli Homorúd község testülete is. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének ügyvivője úgy látja, a pénzhiány a kis iskolák végnapjait hozta el.

Bóka Máté Ciprián
2007. 06. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár, vagy ahogy a német ajkúak részére kiállított táblán áll, Baar községében 1727-ben kezdődött a tanítás, akkor még a plébánián. A mintegy hatszáz lelkes kistelepülésen 1737-től külön tanító foglalkozott az oktatással, neveléssel. A régi iskolaépület nincs már meg, a tizenhárom alsó tagozatos jelenleg az 56-os út mentén 1947-ben épített, ma is szépen karbantartott intézmény padjait koptatja – igaz, már csak alig két hétig, amikor az utolsó tanévzáró lesz a több nemzedéket szolgáló épületben.
A polgármester asszony, Reményiné Németh Csilla két éve vezeti falut. Mint mondja, tudja, nem lesz túl népszerű a döntés miatt, de a képviselőkkel együtt nem tehet mást. A község évente alig 55 millióból gazdálkodik, az oktatásra ebből öt és fél milliót adnak. Mindezt úgy fizetik, hogy iskolájukat már évekkel ezelőtt tagintézménnyé tették, s ennek révén különböző kiegészítő normatívákat is igényelhettek.
– Nem adjuk el az iskola épületét, hiszen fordulhat még a világ, bár ahogy látom, a kormányzat nem éppen erre törekszik. Hogy a működtetésre hitelt vegyünk fel, nem merjük vállalni, hiszen komoly költségvetési hiánnyal küzd a falu – mondja a polgármester asszony.
– Úgy számolunk, öt év múlva ismét lesz annyi gyerek, amennyivel újraindulhat az oktatás.
A település másik nagy gondja ugyanis, hogy kevés a tanuló. Jelenleg tizenhárom iskolásuk van, közülük öten mennek felső tagozatba – így elhagyják a bári alma matert –, ám csak hárman jöttek volna az elsőbe az idén. Az újonnan beiratkozók szülei azt a feltételt szabták, hogy csak akkor íratják be a helyi intézménybe gyermekeiket, ha garantálják számukra, hogy a kicsik az első négy osztályt itt járhatják végig. Ezt azonban nem volt, aki megígérhette volna nekik.
Egykori beszámolókból tudható, hogy a XIX. században még százan zsúfolódtak össze egy aprócska teremben, s még a hatvanas években is volt, hogy harminc gyermek tanult az iskolában. Auth Vilmosné negyvenkét éve együtt „lélegzik” a kis iskolával, itt kezdte pályafutását is. A tanító néni – mert így hívják a faluban ma is – meg sem tudja számolni, hány diákja volt az évek alatt, a községben majd minden családot ismer. Miközben az irodának is használt szobában, különböző életkorú számítógépek mellett beszélgetünk, az egyik „végzős” kisdiák, Feri szalad be hozzá, odabújik szeretett tanító nénijéhez, s úgy ismétli el, amit a szünetben már odasúgott neki: „Maga a legjobb tanárnő!”
Persze nem először lebeg Damoklész kardja az iskola felett: a nyolcvanas években, a körzetesítésekkor egyszer már meg akarták szüntetni Bárban a tanítást, akkor azonban a tanácsnak még sikerült megmentenie. A már két esztendeje nyugdíjas korú tanítónő csak annyit mond, talán a bezárás után annyival könnyebb lesz neki, nem fog fájni szíve, ha elsétál az épület előtt, hogy nem mehet be tanítani.
Az iskolában eddig német nemzetiségi oktatás folyt, hiszen a falu lakosságának több mint ötven százaléka sváb, a báriaknak így csak félig „idegen” nyelvet heti öt órában tanították, külön teremben. Az órákat amúgy együtt tartják – amíg egy elsősnek hangosleckét adnak, addig a többiek önállóan dolgozhatnak, ki-ki a képességeihez mérten halad a tananyaggal. Egy-egy kis iskola fenntartása fiskális szempontból nézve persze nem éri meg, ám Auth Vilmosné azt mondja, az iskola, a gyermek a falu lelke, s nem tudja, lélek nélkül mi lesz…
Bárban most megpróbálnak előremenekülni. Két olyan döntést is hozott a képviselő-testület, amellyel a megmaradást remélik erősíteni: a letelepülő ifjaknak és a családoknak minden újszülött után száz-százezer forintot ad az önkormányzat.
Homorúdon szintén bezárják a huszonhárom fős iskolát, itt azonban ősztől már az óvoda sem nyithat ki. A polgármester, Aranyos Tibor csupán szomorúságáról tud beszámolni. Összesen 17 millió forintot költöttek eddig a két intézményre, mondja. A költségvetéshez képest itt is jelentős összegről van szó – ebben az évben a csaknem hatszáz lelkes település 73 millió forintból gazdálkodhat. Innen is, ahogyan Bárból, iskolabusz viszi ezentúl a gyerekeket tanulni egy másik településre.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete úgy számol: húsz százalékkal kevesebb jut az iskoláknak az új csoportfinanszírozási rendszer bevezetésével. Az érdekképviselet pécsi ügyvivője, Nagy Erzsébet egyenesen a kistelepülések iskoláinak haláláról beszél. Mint mondja, a közoktatási törvény megszabja, bizonyos átlaglétszám alatt nem működhet egy-egy osztály, másrészt nyolc osztály alatt sem lehet iskolát fenntartani. Az eddigi megvonások miatt sok helyütt már korábban megszüntették a felső tagozatot, 2008-tól tehát egyenes következmény az intézmény-összevonás lesz. Az pedig, hangsúlyozza, magával hozhatja azt is, hogy egy-egy iskola a nagyobb központ tagjaként elveszti önálló arculatát, elmosódnak az egyéni színek, a helyi döntések lehetősége korlátozódik – mindez persze nem az önkormányzatok rovására írható, a finanszírozás módja kényszeríti erre őket. – Az intézkedések másik következménye az lesz, hogy a szülők egyből a központi iskolába íratják majd gyermekeiket, ahol az iskolát egészen a nyolcadikig járhatják – figyelmeztet az ügyvivő.
Az Ormánságban, a sellyei kistérségben 35 településen mindössze nyolc iskola van, az elmúlt másfél évtized megszorításai – és a rohamosan csökkenő lélekszám – itt is elvégezték a maguk munkáját: az iskolák száma a korábbihoz képest a felére csökkent. Mint a Sellyei Többcélú Kistérségi Társulás irodájának vezetője, Göndöc András mondja, szakértőt kértek fel arra, hogy a gyermekek érdekeit szem előtt tartva dolgozzon ki koncepciót az iskoláik megtartására, öt intézmény esetében ugyanis nem lett volna a finanszírozáshoz elegendő az átlaglétszám.
Terveik szerint három központot hoznak létre, amelyekhez az iskolák csatlakozhatnak, a fenntartás pedig a kistérségi társulás kezébe kerül. Így egyetlen kivételtől eltekintve mindenütt megmaradhat a nyolcosztályos oktatás. Van, ahol a hetedik-nyolcadikat a központi iskola kihelyezett osztályaként működtetik tovább. Az új rendszertől összességében 30–60 millió forint bevételt várnak, a szakszervezet által is jelzett problémákat pedig a közigazgatási hivatallal közösen kidolgozott döntési mechanizmussal próbálják kivédeni. Az intézményeket érintő kérdésekben az iskolaszékhely községének, valamint a társulási fenntartásban korábban részt vevő környező településeknek is erős jogosítványokat kívánnak adni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.