Nem a hadi-, hanem a szolgáltatóipar része a vasút – figyelmeztetett egy korábbi nyilatkozatában Devecz Miklós, aki kedden állt fel a MÁV Start Zrt. vezérigazgatói székéből. Devecz lapunk kérdésére nem kívánta kommentálni a sajtóban tegnap megjelent, neki tulajdonított kijelentéseket.
Mint arról már beszámoltunk, a MÁV vezetése a hónap elején döntött a már elővállalatként működő MÁV Start Zrt. igazgatóságának összetételéről. Akkor Mosóczi László lett az igazgatóság elnöke, Devecz Miklós pedig a vezérigazgató. Mint megírtuk, a MÁV Zrt. tegnap bejelentette, hogy a távozó Devecz Miklós helyett Mosóczi László foglalta el a személyszállító vállalat vezetői posztját. Devecz az Index kérdésére megerősítette, azért mondott fel, mert a MÁV-vezetéssel szemben más elképzelései voltak a személyszállítás kiszervezéséről.
Lapunk értesülései szerint a MÁV Start-botrány hátterében – a cégnek egyelőre nem sikerült megszereznie a működési engedélyt a vasúti hatóságtól – nem csupán egy technikai malőr húzódik meg. Az engedély megszerzésében tapasztalható késlekedés valódi oka az – állítja informátorunk –, hogy a MÁV felső vezetésén belül nem dőlt el, hogy végrehajtják-e a vasúti reformot, azaz hozzájárulnak-e a cég átalakításához a transzparens működés érdekében, vagy fenntartják a keresztfinanszírozásoknak azt a rendkívül bonyolult, szövevényes rendszerét, ami ma is lehetetlenné teszi a valódi ellenőrzést, a közpénz útjának követését.
Kóka János gazdasági miniszter 2005 decemberében azzal indokolta Mándoki Zoltán menesztését és Heinczinger István kinevezését a MÁV Zrt. első számú operatív vezetőjévé, hogy elődje nem volt képes dinamizálni a céget, megszüntetni az igazgatási vízfejet s megteremteni az átlátható pénzügyi működést. A MÁV Start-botrány azt mutatja, Heinczinger István éppúgy a MÁV vezérigazgatóságon belül uralkodó szövevényes érdekviszonyok foglya lett, mint leváltott elődje.
"Ez a hely a hazám" - mutatjuk az év egyik legszebb magyar dalát! - videó