Semmit, ami ma történik a politikában, a közéletben, az emberek lelkében, nem lehet anélkül megérteni, hogy ne látnánk át, mi történt tavaly október 23-án – kezdte a választ Reiner Péter. – Amikor először ütött a rendőr, azt kiabáltam: fiúk, 62 év után újra zsidót vertek az utcán?! A rendőr, vagy bárki is volt az, várt egy pillanatot, és a kétségbeesett kérdésem után újra rám vágott egy óriásit a tonfával. Ütött még egyet azért, mert zsidó vagyok.
– Ön ott volt a Magyar Gárda várbéli fogadalomtételénél. Mint zsidó származású magyar állampolgár, miért nem az antifasiszták demonstrációján vett részt?
– A Magyar Gárda több alapítójával is igen jó személyes viszonyban vagyok. Amit egyelőre tudni lehet a gárdáról, az nekem nagyon szimpatikus. A nemzeti hagyományok ápolása, a magyar nemzeti önazonosság hirdetése most mindennél fontosabb. Jelenleg ugyanis pontosan az folyik az országban, hogy a hatalom ezeket a pilléreket rombolja le.
– A gárdisták Árpád-sávot viselnek. Önnek mint jelent ez? Mostanában a zsidók közül a sokan, antifasiszták, magukat baloldalinak nevezők náciveszélyt, kirekesztést, antiszemitizmust látnak ebben a szimbólumban.
– Az Árpád-sáv a magyar nemzethez való tartozás egyik legősibb jelképe. Én egész életemben ezért a nemzetért éltem. Az Árpád-ház jele pedig mindazt kifejezi, amit az életem céljának tartok. Az, hogy kiforgatják az Árpád-ház jelképének jelentését, nem azok felelőssége, akik nemzetben gondolkoznak. Az Árpád-házi szimbólumot egy gyilkos rendszer egy történelmi pillanatig kisajátította. De a becsülete megmaradt, vagy ha nem, akkor azt újra vissza kell adni, büszkének kell lenni rá. Nem engedhetjük meg, hogy elvegyék tőlünk. Sem a náci-fasiszták, sem a velük riogatók. A magyar nemzet nem egyetlen népből áll. És a magyar nemzet nem egyetlen országban él. Most éppen hétben. Én már nem hiszek a jobboldali-baloldali, konzervatív-liberális felosztásban. Egy dolog érdekel: valaki vagy elkötelezett a nemzete iránt, vagy nemzetellenes.
– A zsidók is szétszórtan élnek a világban, és nekik is van egy anyaországuk, Izrael. Az ön származása alapján nem volna meglepő, sőt talán sok szempontból az volna a természetes, ha Izraelről mondta volna el az előbbi néhány mondatot.
– Nekem Izrael nem a hazám. Nekem Magyarország, a Kárpát-medence a hazám. Azok közül, akik manapság nagyon szeretnek Izrael-barátként feltűnni, sokan köpönyegforgatók. A szovjet diktatúrában a hangadó zsidók jó része a hivatalos retorikát követte: Amerika az ellenségünk, Amerikának barátja Izrael, az ellenségem barátja pedig nekem is ellenségem, tehát Izrael ellenség. Akik ebbe a sorba évtizedekig beálltak, most meg Izrael-pártiak, azok hogyan lehetnek hitelesek akár a magyarok, akár a zsidók előtt?
– Nyilván túl kellett élni. Az a nép ezt megtanulhatta már.
– Megtanult mást is. A szentimrevárosi rabbi, aki nagyon jó barátom volt, mesélte, hogy amikor Auschwitz és a szovjet haláltáborok után Recskre került 1950-ben, ávós- egyenruhában lévő zsidó suhancok kegyetlenkedtek vele. Az arcába vizeltek, és azt üvöltözték: na, hiszel-e az Istenben? Hol van most az Istened? Mi ebből a tanulság? Az, hogy a zsidóságnak magának is szembe kell néznie azzal: a soraikban lévők közül ki támogatta a diktatúrát, az elnyomást, a bűnt. Tisztázni kell, hogy a zsidóságnak mi a viszonya a diktatúrához vagy azokhoz, akik közülünk részt vettek a működtetésében. Az én apám megjárta a náci haláltábort, anyám „csak” a gettó foglya volt. A kommunizmusban is szisztematikusan rombolták a zsidó közösséget, identitást. Számomra a két rendszer, a náci és a kommunista ugyanaz. Öl és pusztít. Magyarként is, zsidóként is ezt mondom.
– Visszatérve a Magyar Gárdára: mennyire érez antiszemitizmust az egyesület tagjai között?
– Mondtam már, ismerem a vezetőik, alapítóik egy részét; Vona Gábort is, Murányi Leventét is. Ő 1956-ban a Corvin köz egyik alakulatában harcolt, a parancsnoka Renner Péter volt. Rennert később halálra ítélték, és kivégezték. Ő egyébként zsidó volt, és Murányi Levente barátom, aki, ugye, most a gárda egyik alapítója, a mai napig könnyes szemmel emlékszik Renner Péterre. Abban a gárdában, ahol az egyik alapító a zsidó származású egykori parancsnokára könnyes szemmel gondol, ki bántana engem azért, mert én is zsidó vagyok? Nem titok a zsidóságom, vállalom származásomat. Olyannyira nem érzem magam hátrányban emiatt, hogy kértem a felvételemet is a gárdába. Remélem, a korom nem akadályozza meg, hogy felvegyenek.
– És a magyarországi, ha úgy tetszik, gárdán kívüli antiszemitizmusról mit gondol?
– Antiszemitizmus mindenhol van. Nem is ez a lényeges. A lényeges az, hogy most folyik az ország kirablása. Ehhez leginkább arra van szükség, hogy maga a folyamat rejtve maradjon. Ilyenkor mindig kell valami, amivel a hatalommal szemben állókat meg lehet bélyegezni. Erre a legjobb dolog az antiszemitizmus vádját elővenni. Ha az antiszemitizmus növekszik, akkor az csak egy gerjesztett folyamat eredménye lehet, a hatalom érdeke.
– A Magyar Gárda félkatonai jellegével is tele van a sajtó. Ön, aki közel áll hozzájuk, hogyan látja ezt?
– A gárda célja újraéleszteni a magyar szellemet. Ez a fő küldetése. Három szellemi elődje van, mint ahogyan azt Vona Gábor elmondta. Egyrészt a lakiteleki gondolat, amelyet a párttá formálódó MDF a politikai csatározások során maga alá gyűrt. Aztán a Csurka-féle Magyar Út Körök, ezt a MIÉP mint pártpolitikai szereplő gyűrte maga alá. Végül pedig a polgári körök, amely valódi mozgalom lehetett volna, de az meg a Fidesz pártpolitikájának vált foglyává. Ezeket a hibákat nem szabad elkövetnie a gárdának. Ami meg a militáns jelleget illeti: Magyarországon ma félmillió ember van fegyverben, különböző őrző-védő cégek, tulajdonképpen magánhadseregek kötelékében. Ezek a cégek néhány, zömmel zsidó irányítású érdekkör kezében összpontosulnak. A Magyar Gárdától kellene félni? Ez teljesen abszurd. A gárda más céllal jött létre. Olyan céllal, amely több zsidó barátom tetszését is elnyerte, és be is kívánnak lépni a szervezetbe.
– Beszélt október 23-ról. Sokan voltunk ott, sokan láttuk, hogy mi történik, és sokan tapasztaltuk azt is, hogy a hatalom hogyan próbálja meg később eltussolni a történteket. Mire számít, idén mit ünneplünk? 1956. ötvenegyedik, vagy 2006. első évfordulóját?
– Én szeretném megtenni azt, amit a hatalom tavaly nem engedett meg. Szeretnék koszorúzni a Kossuth téren, szeretnék méltósággal, ott és akkor, azzal és úgy ünnepelni, ahogy az az én szívem szerint való. Szeretném megünnepelni mindazt, amit tavaly nem lehetett. Az ötvenedik évfordulót.

Te is más vagy, te sem vagy más?