Bemosni Tysonnak

„Véres csata” dúl a játékkonzolok piacán: a három nagy – a Sony Playstation 3-asa, a Nintendo Wiije és a Microsoft X Box 360-asa – vív könyörtelen harcot egymással. A részeredmények szerint a Nintendo látszik győztesnek, ám a másik két fél azt hangoztatja, a háborúnak koránt sincs vége.

Pósa Tibor
2007. 08. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyik kollégám elégedetten újságolta a kilencvenes évek elején, hogy Bécsben sikerült Nintendót vennie a gyermekeinek karácsonyra. Hát az meg mi? – kérdeztem. Játékkonzol – válaszolt lemondóan. Ma már tudom, a konzol az az egység, amelyen tévéhez csatlakoztatva le lehet játszani a különböző videojáték-programokat. Persze mindegyiknek saját szabványa van, hogy még véletlenül se lehessen lepörgetni rajta a másik gép programját. Aztán eljutott hozzám is a hír, hogy a gyermekek körében igen népszerű, sokszor alig tudták őket lefekvésre szorítani. Azóta – hála fiamnak – alapos és folyamatos kiképzést kapok a konzolokról: a Playstation 1-esnél miben jobb a 2-es, a zsebben hordható Nintendónál miben fejlettebb az új változat, a DS, mivel tud mindegyiknél többet a PS 3-asa. Manapság valóságos ár-, érték-, memória-összehasonlító elemzéseket hallgatok a Playstation 3-asról, az X Boxról és a Wiiről.
Elsöpri-e a „forradalom” a konzervatív értékeket, vagy lesz helyük a játékkonzolok jövőjében? Erre a kérdésre még nem tudjuk a választ. Azt viszont biztosan állíthatjuk, hogy világméretekben a Nintendo Revolutionja, a Wii ötször jobban fogy, mint vetélytársai. A tavaly december 2-i bemutató óta július elejéig tartó időszakban majd ötmilliót adtak el belőle, miközben az egy hónappal korábban megjelent Sony a Playstation 3-asával alulról súrolta az egymilliós darabszámot. Az Egyesült Államokban és Japánban is szárnyal a Wii.
Érdekesség, hogy jelenleg Magyarországon – mint azt lapunknak elmondta egy nagy műszaki áruház értékesítő vezetője, ahol mindhárom konzolt árulják – az eladásokban az X Box vezet. A Wii decemberi megjelenésekor kivételes volt az érdeklődés iránta, ám ezt követően legalább egy hónapig áruhiány lépett fel, ami visszavetette a keresletet. Az értékesítési illetékes beszámolt arról is, hogy Nyugat-Európával szemben Magyarországon még nem érződik a Playstation 3-as felzárkózása.
Mi állhat a korábban már temetett Nintendo váratlan sikere mögött? Nyilván a japán cégnél is felfogták a baj nagyságát, hiszen ebben az évezredben nem nagyon dicsekedhettek eladásaikkal. A Sony és a Microsoft tündöklése mellett az elektronikai ipar e nem elhanyagolható ágazatában a Nintendo egyet jelentett azzal a vállalattal, amelyet csak hajdani sikerei tartanak fenn a víz fölött. Igaz, a kézi-, magyarán iskolába vihető konzolok között a DS típus rendkívül jól fogyott, Európában szembeötlő volt a sikere, de áttörést nem tudott hozni.
A cég – talán az utolsó lehetőség súlyát érezve – valóban „forradalmi” lépésre szánta el magát: tavaly év végén teljesen új felfogású konzollal lépett piacra, mozgásérzékelővel szerelte fel a játékot, és versenytársaihoz képest viszonylag olcsón forgalmazta. A Wii név is telitalálat: könnyen megjegyezhető. Másrészt az angol „we”, azaz „mi” kiejtését sugallja, a játék családi jellegét hangsúlyozva. Mindemellett olyan hanghatást kelt, amilyet a játékosok adnak ki magukból a játék folyamán, amikor elkapja őket a hév. A tévé tetején elhelyezett kisméretű fogadóegység azonnal utánozza a képernyő előtt lévő, érzékelővel ellátott játékos vagy játékosok mozgását. Ilyenformán a Wiivel a sportok nagy része művelhető virtuálisan, a tenisz, pingpong, baseball, ökölvívás, golf, de rövid időn belül megjelenik a fociprogram is. Most már a szülők sem mondhatják, hogy a gyermekük egész nap a számítógép előtt ül, ugyanis többnyire áll és mozog, másnap a szokatlan testmozgástól izomlázról panaszkodva.
A Nintendo számít a lelkes rajongókra: segítő programot is kaphatnak azok, akik valamilyen jó ötletüket maguk viszik fel lemezre. Ha beküldik a cég honlapjára, ott egy zsűri megvizsgálja, és lehet, hogy bekerül a fizetség ellenében elérhető programok közé. Nyilván más szándék is vezeti a Nintendót: alighanem e lelkes amatőrök közül kerül ki a cég jó néhány új fejlesztő mérnöke. Egyébként a Microsoft X Boxához is lehet programíró segédletet kapni.
A Wii elsősorban az árával, emellett pedig az egyszerűségével vívta ki a vásárlók elismerését. Magyarországon a konzol hetvenezer forint alatt megvásárolható. Ám azonnal fűzzük hozzá, hogy teljesítményben, grafikai minőségben messze elmarad a Sony- és a Microsoft-gépektől. Egyszerűen más kategória, ahol nem a már-már tökéletes rajzolatokra helyezték a súlyt, hanem az újdonságra, a mozgás élményére. Grafikailag a Wiin rengeteget kell tökéletesíteni, de mit számít a kép, amikor golfban sikeresebbek lehetünk, mint Tiger Woods, vagy bemoshatunk egyet Tysonnak.
Az ős-videojátékosok valószínűleg egy szót sem vesztegetnek a Nintendo termékére, ők Sony- vagy Microsoft-hívek. A Playstation 3 és az X Box 360 a technikai teljesítményre épít. Lehet, hogy túlságosan is. A Sony nem is tagadta, hogy a konzolok Mercedesét akarta megvalósítani: a gép egyben alkalmas internetezésre, zene-, videoletöltésre, ezek meghallgatására, megnézésére, e-mailek küldésére. Mindkét gép HD (High Definition)-minőségű DVD-lejátszásra is alkalmas, amely képessé teszi őket bámulatos grafikai megjelenítésre. De felmerül a kérdés: a PS 3 és az X Box 360 vevői közül vajon hány háztartásban nem rendelkeznek jó minőségű DVD-íróval és -lejátszóval, hifitoronnyal vagy esetleg számítógéppel? Nyilván a tehetősebb rétegeket célozzák meg ezek a termékek, de még a gazdagabb emberek is elgondolkoznak azon, hogy minek kettőzzék meg háztartásukban az előbb említett gépeket. Bármennyire jó is, a Sony túlterhelte a konzolját – vélik a piac elemzői.
A múlt hónap elején az árversenyt érezve Észak-Amerikában a Sony száz dollárral csökkentette a PS 3 árát. A piac azonnal válaszolt, duplájára kúszott fel a korábbi eladási mutató, de még így is majd 500 dollárba kerül a PS 3. Ez az X Boxot is lépésre kényszerítette: e hét keddjén ötven dollárral mérsékelte a prémium, a nagy tárolókapacitású merevlemezzel ellátott legfejlettebb terméke árát. Így az X Boxhoz is 500 dollár alatt lehet hozzájutni.
A Sony előző terméke, a Playstation 2-es hihetetlen karriert futott be. Hét év alatt mintegy 100 millió darab talált gazdára ebből a konzolból. „A PS 3-as eladási mutatói gyengébbek, mint vártuk – ismerte el Oneda Nobujuki, a Sony pénzügyi igazgatója, aki hozzáfűzte, hogy a vetélytársakkal vívott „döntő ütközet” még hátravan.
Mire gondolhatott az elektronikai óriás vezető képviselője? Feltehetően arra, hogy – amint azt a konzolgyártók is jól tudják – nem a gépek eladásával kaszálhatnak nagyot, hanem a szoftverekkel. A PS 2-re egymilliárd programot adtak el! (Magyarországon egy programot – a megjelenése utáni időben – úgy 15 ezer forintért adnak.) Persze a Sony vezérének ilyenformán igaza van, a háború korántsem ért véget. Arra mérget vehetünk, hogy a PS 3 és az X Box utódai fel lesznek szerelve mozgásérzékelőkkel. Aztán ott van még az interneten lévő játékok hozzáférése. A Microsoft már tett lépéseket az ügyben, felhasználói közösség szervezésébe kezdett, hogy hozzáférhessen a világhálón lévő játékokhoz, amelyek végigjátszásának együttes időtartamát jelenleg 260 ezer évre teszik. Ez az igazi üzlet – vélik egyesek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.