Szellemi falurombolás

Kistelepülési iskolák sorát zárják be az idei tanévtől, miután a fenntartó önkormányzatok jelentős része a megváltozott finanszírozási rendszerben nem tudja vállalni az oktatási intézmények fenntartását. A tömeges iskolabezárás miatt mostantól diákok ezrei lesznek kénytelen ingázni a lakhelyük és az új tanintézményük között, miközben tapasztalt, elismert pedagógusok százai vesztik el munkahelyüket. Bajánsenyén 1803-ban alapították az elemit, Ipolytarnócon 207 év után zárták be az iskolát.

2007. 08. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fordítottja valósul meg annak, amit Klebelsberg Kunó, a Bethlen-kormány vallás- és közoktatásügyi minisztere az 1920-as években megálmodott. A méltán elismert és tisztelt oktatási szakember annak idején mélyreható oktatási reformot hajtott végre, a népiskolai program keretében ötezer épületből álló, főként tanyai iskolát létesített. Míg a múlt század első felében vidéken mindenkihez eljutott az oktatás, manapság ennek éppen az ellenkezője valósul meg. A központi megszorításokból adódó finanszírozási nehézségek hatására kistelepülési iskolák egész sorát zárják be, ez pedig a falvak halálát jelentheti, mert ahol nincs általános iskola, ahol vállalkozások hiányában óriási a munkanélküliség, onnan a fiatalság zöme előbb-utóbb városba költözik.
A Balatontól északra fekvő Káli-medence összes kistelepülésének általános iskolásai autóbusszal kénytelenek iskolába utazni. – A Veszprém megyei Kővágóörs általános iskoláját az idén zárták be, Köveskál harmincnégy diákja pedig már 2004 óta iskolabusszal jár minden reggel Zánka és Révfülöp iskoláiba, Tapolcára pedig menetrend szerinti buszjárattal utaznak a gyermekek – tudtuk meg Sebestyén Zoltántól, Köveskál polgármesterétől. A Köveskálon tanító hat tanárt el kellett bocsátani, közülük az idősebbek nyugdíjba mentek, a fiatalabbak más településeken vállaltak munkát. A helyi közkonyha is csökkent létszámmal működik az általános iskola bezárása óta, két állandó alkalmazottjuk a helyi óvodának és a település idős lakosainak készít ételt. Köveskál óvodájába évek óta 32-35 gyermek jár, itt néhány év múlva várható kisebb létszámcsökkenés, bár az idén a községben jók voltak a születési számok.
Egy nagy múltú általános iskola egy része is megszűnik a Vas megyei Őrségben. A bajánsenyei általános iskola története egészen 1803-ig nyúlik vissza, a fokozatos építkezésekkel és bővítésekkel elérték, hogy iskolájukban nyolc évfolyamon csaknem 100 tanulót oktattak, most azonban az iskolának tagintézménnyé kell válnia. A gyermeklétszám-csökkenés miatt Bajánsenye felső tagozatosai is a kistérség központjának számító Őriszentpéter általános iskolájában kezdik a tanévet. A 39 alsó tagozatos tanuló továbbra is a község iskolájában tanulhat, a 33 felsősnek viszont menetrend szerinti autóbuszjárattal a hat kilométerre fekvő településre kell utaznia. – Mivel a szeptemberi iskolakezdésre nem gyűlt össze a szükséges gyermeklétszám, az iskola nem számíthat a kiegészítő plusznormatívákra, e nélkül azonban óriási teher hárult volna a fenntartó önkormányzatokra – árulta el lapunknak Györke Gyula, Bajánsenye független polgármestere, aki hozzáfűzte, emiatt szeptembertől az Őriszentpéteri Általános Iskola tagintézményévé vált a helyi iskola.
Az iskolabezárás indulatokat váltott ki a községben, mert az új helyzettel nehezen tudtak megbékélni a fenntartók és a szülők, hiszen az elmúlt években komoly áldozatot hoztak a bajánsenyeiek, hogy tovább működhessen az iskolájuk. Az őriszentpéteri iskola négy, korábban a bajánsenyei iskola alsó tagozatán tanító pedagógust és egy technikai személyzetet tudott átvenni, a többieknek fel kellett mondani.
Nógrád megyében, a Salgótarjántól 13 kilométerre található Mátraszele hetedik és nyolcadik osztályosai sem tanulhatnak szeptembertől községük általános iskolájában. Mivel a település intézményben nem volt meg a kötelező gyermeklétszám, a megmaradás érdekében kénytelenek voltak a Salgótarjáni Központi Általános Iskola tagintézményévé válni. Elsőtől hatodik osztályig a diákok továbbra is tanulhatnak Mátraszelén, ám a felsőbb éveseknek buszszal kell iskolába menniük. Ráadásul a gyerekek a menetrend szerinti járatokra a zsúfoltság miatt reggelente nem férnek fel, újabb járatok indítása pedig óriási költséggel járna. Megoldásként többcélú kistérségi társulást hoztak létre, amely egy iskolabuszt közlekedtet szeptembertől a húsz mátraszelei gyermeknek.
– Továbbra is küzdünk iskolánk megmaradásáért, mert ez garantálhatja egy kistelepülés létét és jövőjét – mondta Vincze László, Mátraszele polgármestere, aki úgy látja, egy iskola nemcsak helyet ad a gyermekeknek, hanem kultúrát, szellemi tőkét is közvetít.
Az ugyancsak Nógrád megyei Ipolytarnócon 207 év után szűnt meg az általános iskolai oktatás, ettől a tanévtől kezdve a helyben iskola nélkül maradt 17 gyermek a közelben fekvő településekre kénytelen utazni.
– Mi már eddig is Karancsaljával együtt Karancskeszinek voltunk a tagintézménye, ám a finanszírozási rendszer megváltozása miatt a gesztoriskola nem vállalta a társulás fenntartását – panaszolta el a történteket Szabó Tibor, Ipolytarnóc független polgármestere, aki hozzáfűzte, emiatt meg kellett szüntetniük az iskolát. A gyermekek egy része ezentúl Karancskeszire jár, míg mások a szabad iskolaválasztás jogán Litkére vagy más településre íratták be a gyermeküket. A polgármester szomorúan mondta, hogy bár két pedagógust a karancskeszi iskola átvett, ám egy pedagógusnak fel kellett mondaniuk. – Az utolsó tanítási napon gyászjelentéssel köszöntem el az iskolától – tette hozzá Szabó Tibor. Lapunk információi szerint a közelben fekvő Mihálygerge az idén februárban, míg Egyházasgerge a mostani tanévtől zárta be iskoláját. Az utóbbi településen csaknem hetven gyermek maradt saját oktatási intézmény nélkül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.