A tudás veszélyes

2007. 09. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden tanévnyitó új kezdet is egyben. Az idei még inkább az. – Most a közoktatás egészében új szakasz kezdődik – jelentette ki az országos tanévnyitón Hiller István, majd büszkén elszavalta, hogy a szeptembert 8223 tanár kezdheti az utcán az iskola helyett.
A második Gyurcsány-kormány megalakulása óta újabb, a szocialista párttal kapcsolatos illúzióval lettünk szegényebbek. Azt hittük, ha egyszer végre az MSZP nem enged az SZDSZ zsarolásának, és megtartja magának az oktatási tárcát, legalább ezen a téren számíthatunk némi javulásra. Azóta tudjuk, hogy csak a szokásos gyurcsányi színdarab részeként ültette a miniszterelnök az MSZP akkori elnökét, Hiller Istvánt a csalódottnak látszó Magyar Bálint bársonyszékébe. A főszerepet – az előző színész kényelmetlen népszerűtlensége miatt – ugyan más alakítja, de a forgatókönyvet ugyanúgy a magukat liberálisnak nevező szabad demokraták írják. A cél továbbra is az oktatási rendszer szétverése. A rombolás tudatos. Módszeresen, egyenként zárják el a különböző társadalmi rétegeket a tudás megszerzésétől.
A pusztítást Magyar kezdte az évtizedek óta jól működő, magas társadalmi presztízzsel bíró érettségi rendszer szétverésével. Négy kemény évébe került, de sikerült neki. Bevezette a kétszintű érettségit, eltörölte a felvételi vizsgát, majd elhitette mindenkivel, hogy az alacsonyabb fokú, szégyenteljesen könnyű matúrával is be lehet kerülni a felsőoktatásba. Azt hangoztatta, most eljött a hátrányos helyzetű gyerekek aranykora, a valóságban azonban ezzel fiatalok tízezrei előtt zárult be az egyetemek kapuja. A liberális miniszter a kétszintű vizsgával párhuzamosan drasztikusan csökkentetni kezdte az államilag finanszírozott férőhelyeket a felsőoktatásban, így persze az alacsonyabb fokú vizsgával rendelkezőknek esélyük sem volt, hogy bekerüljenek egy jobb iskolába.
Hiller ott folytatta, ahol Magyar abbahagyta. A tandíj bevezetése elsősorban a magas színvonalú gimnáziumokba járó diákokat sújtja. Gondoljunk csak bele: egy vidéki pedagógus házaspár fizetése körülbelül annyit tesz ki, mint két gyerekük – államilag támogatott – taníttatása. Ezzel tehát az alsó középosztályt is elintézték. A roham azonban nem ért véget: az általános iskolák után most a középiskolák körzetesítése következik. A nyilvánvaló szándék azt a szűk réteget is kizárni az állami elitképzésből, ahol a tehetséghez némi pénz is társul. A gimnáziumok tehát a jövőben nem válogathatnak majd tudásszint szerint a diákok között, azokat kell felvenniük, akik az adott körzetben laknak. Mindezt természetesen újfent a hátrányos helyzetű fiatalok érdekeire hivatkozva készül megtenni az oktatási kormányzat a szocialisták álbaloldali demagógiájának „érveit” használva. Nem lehet elégszer leírni: bár a jelenlegi koalíció működését nagyon is jellemzi a szakmai dilettantizmus, az oktatás területén végrehajtott rombolás jórészt nem ennek a következménye. A károkozás nem öncélú, hanem tudatos. Ha az ember tanul, ismer, tapasztal, akkor felismer, leleplez, átlát a felszínen. A jelenlegi elit számára a fiatalok százezrei számára megszerezhető tudás életveszélyes. Ők tudják, miért.
Ettől függetlenül a most kezdődő tanév nyilván nem csak a nehézségekről szól majd. Csak a szokottnál is nagyobb erőfeszítéseket kell tenniük a tanároknak, intézményfenntartóknak azért, hogy a romló feltételekből minél kevesebbet érezzenek a diákok. Ehhez adott biztatást, bátorítást a köztársasági elnök, amikor egy, a megmaradásáért sikeresen küzdő kistelepülési iskola tanévnyitóján tette tiszteletét. Világos állásfoglalás: van más út, mint amit a balliberális kormány „kínál” az oktatásban. Pontosabban: a jövőbe csak másik út vezet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.