Egy év történelem

2007. 09. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eltelt egy év azóta. Majdnem biztos, hogy ez az év és az a beszéd fennmarad majd. Bekerül a történelembe, miképpen bekerült oda már sokféle dolog. Tűzvész, döghalál, pestis s miegyéb. Eltelt egy év. Micsoda év! Keserű. Mert bizony igaz, hogy a tehetetlenség szüli a legnagyobb keserűséget. S vajon van-e annál nagyobb keserűség, mint tudni, hogy akik bitorolják a hatalmat, egy normális országban nem bitorolhatnák a hatalmat?
Ezt a tehetetlenséget ismerjük. Erre neveltek bennünket, ezt szoktuk meg, negyven elmebeteg esztendő alatt. Megszoktuk, hogy minden fordítva van, s azt is, hogy semmi sem igaz. Megtanulni valóság nélkül élni: a legképtelenebb feladat. A legképtelenebb tudás. Ez az a tudás, ami megöli a lelket. S lám, most, egy esztendő alatt újra megtanították nekünk a negyvenesztendős leckét. Belezsúfolták egy évbe negyven évünk esszenciáját. Olyan ez, mint a biciklizés. Nem lehet elfelejteni. Hiába ölt álruhát az a régi negyven év. Mert hát álruhát öltött. Átöltözött. Tudjuk ezt is. És kiabálunk, hogy „Ez itt ugyanaz, emberek, hát nem látjátok?!” – és nem látják. Sokan még mindig nem látják. Persze ettől mi még rosszabb kedvűek leszünk, a mifajtánk még inkább elkeseredik. És leszögezzük újra és újra: az a negyven esztendő akkor is visszatért, ha immár alkotmányos alapokon nyugszik. A hazugság, az aljasság, az ostobaság, a félelem, a lopakodó erőszak, a kétségbeesés, Machiavelli szájszaga, a cinizmus, a reménytelenség, a tolvajlás és a nyílt színi lopás, az „egyke és sivár bűn”, a „szapora csecsemőhalál”, az országrontás és országvesztés alkotmányos alapokon, jogállami keretek között és választási legitimációval is az, ami.
Akkor pedig egy kérdés marad, hirtelen. Mi lesz a lelkünkkel? Megölik-e újra? Ez a kérdés (válasszatok!). Hamvas Béla sóhajt így a Száz könyvben: „A modern kor elején Byron azt mondta, hogy az emberiség története válaszútra érkezett: döntenie kell Shakespeare és a szappan között. Az emberiség a szappant választotta. A választás hatása azóta egyre nagyobb hatással és következményekkel bontakozik ki. Shakespeare az európai ember egészének egyetlen és teljes megjelenése, s azzal, hogy nem őt választották, az igazi európait megtagadták. A modern árulás. Ő a jelkép: a szenvedélyek óceánján a kormány nélkül való hánykolódás (…).” Ez most egy elég szép, elgondolkodni való parabola nekünk. Most, hogy a szappant választottuk újra, s olyat, amelytől egyre mocskosabbak leszünk. Ám a kérdés még mindig itt zakatol: külső mocskunk meg tudja-e ölni bennünk újra a lelket…
Azonosak vagyunk-e, leszünk-e a mocskunkkal, vagy ahogy Kafka mester, az iszonyat és a valóság nélküli valóság legjobb gépészmérnöke tette fel a kérdést Josef K. halála kapcsán: tényleg csak a szégyenünk fog túlélni bennünket? Most, mikor hánykolódunk a teljes letargia és a forradalmi hevület között, ideje szembenéznünk ezekkel a kérdésekkel. Először is talán: a forradalmi hevülettel talán leszámolhatunk. Ugyanis, barátaim, egy nép ellenére nemcsak reformokat nem lehet bevezetni, de jelentem, egy nép ellenében forradalmat sem lehet csinálni. És ez a nép most nincs abban az állapotban, hogy forradalmat akarjon. Merjen akarni. Nincsen ilyen víziója, és nincsen ilyen bátorsága. Még mindig van vesztenivalója. És fél. A negyven esztendő valóságnélkülisége megölte benne a valóságos helyzet felismerésének képességét.
És van egy még rosszabb hírem. Ez a nép mi vagyunk. Nincsen másik nép. A mifajtánk is ez a nép. Szoktam ezt tapasztalni, amikor felém vakkan a kérdés: miért nem áll valaki az élre, miért nem adja ki valaki a jelszót, miért nem vezeti valaki a népet a barikádokra? (És olyan jól tudom, kire gondolnak, szegények…) Azért nem, felebarátaim, amiért 1956-ban sem vezetett senki senkit. Azért nem, mert a forradalomhoz mindössze nemzet kell, vezér alig. Ilyen egyszerű a válasz. Meg aztán, kérdem a lánglelkűeket: és ugyan mi lenne mindjárt a forradalom után? A második napon? Erre a kérdésre kérem a válaszokat, aztán majd meglátjuk…
Ám jó, ha tudjuk, hogy a forradalom képtelensége nem egyenlő a beletörődéssel. A forradalom képtelensége még nem öli meg a lelket. Sőt… Amikor elköltözik a valóság, és nagyra nő a bűn, a mocsok, olyankor megnő a lélek árfolyama. Akiben van lélek, az a túlélő. A gulagot, Auschwitzot soha nem az erősek élték túl. Hanem akik nem adták oda a lelküket. Most, amikor egy esztendő alatt visszacsempészték nekünk megtagadottnak hitt negyven évünket, most, amikor a legképtelenebb gazemberek röhögnek az arcunkba, egészen közelről, lihegve, most, amikor ellopják az életünket, most két dolgunk is akad. Nem odaadni a lelkünket. Ez az egyik. Nem elfáradni, és nem hazamenni. Ez a másik. Nem elhinni, hogy ez megváltoztathatatlan. Na jó, akkor ez a harmadik.
Mert, barátaim, akár még 1985-ben is gondolta volna valaki, hogy alig öt év múltán elmennek az oroszok? Hogy szabad választás lesz? Hogy pártok alakulnak? Hogy összeomlik a sötétség birodalma? Hogy forradalomnak hívhatjuk ismét ’56-ot? Nem. Nem gondolta senki sem. S ez akkor is csoda, ha most előszeretettel mondogatjuk, hogy hazugság volt az is. Hogy már akkor is becsaptak. Hát persze. Ez sok szempontból igaz. De valami mégis történt, és az a valami mi voltunk, a mi hitünk volt. A mi naivitásunk és tisztaságunk – a mi önfeledt néhány pillanatunk. Ilyen önfeledt, naiv, tiszta pillanatokért érdemes élni amúgy. Ilyen pillanataik nincsenek a gazembereknek, soha. Ezért gyengék, és ezért vannak bukásra ítélve.
Suetonius megírta a római császárok életét. Felettébb tanulságos olvasmány mostanában, különösen a Néróról szóló rész. „Mint akit bosszantanak a csúf, ódon épületek, a girbegurba sikátorok, felgyújtotta Rómát (…). Néhány kőből épült terményraktárt az Aranyház szomszédságában, amelyeknek telkére nagyon fájt a foga, ostromgépekkel kellett leromboltatnia, hogy utána felgyújthassa őket. (…) Nero a Maecenas-toronyból nézte végig a város égését, gyönyörködve (…), és alkalomhoz illő színpadi jelmezben elénekelte a Trója elestét. De még ebből is szerette volna a lehető legnagyobb zsákmányt és hasznot húzni: kihirdette, hogy ingyen eltakaríttatja a hullákat meg az üszkös romokat, és ennek örve alatt senkit nem engedett oda a saját háza maradványaihoz; közben azonban nemcsak elfogadott minden önkéntes anyagi segítséget, de ki is kényszerítette, így csaknem teljesen kimerítette mind a provinciák, mind a magánemberek erőforrásait.”
Áll a mi Nérónk, a mi ripacsunk a romokon, és énekel. Arról, hogy mi még kamaszok vagyunk, de ő majd felnőtté tesz bennünket. S a mi lelkünk pedig szűköl, vagy őrjöng, vagy kihuny. Nem szabad. Derű és szeretet és kérlelhetetlenség. És soha meg nem alkuvás. És Suetonius, kicsit később, ahogy leírja Néró végét: „Ezután tüske tépte köpenyében átvergődött az útját keresztező ágak között, majd négykézláb végigmászott egy sebtiben ásott, szűk alagúton, be a legközelebbi kis szobába, és lerogyott a szegényes vánkossal vetett, ócska köpönyeggel letakart ágyra. (…) Kísérői ekkor mind sürgették, hogy a lehető leggyorsabban előzze meg a reá váró gyalázatos véget. Erre megparancsolta, hogy ássanak gödröt a szeme láttára (…). Minden egyes utasításnál elsírta magát, és ezt mondogatta: Micsoda művész pusztul el bennem!” Hát így. S végül persze gyáva volt megölni magát. Titkára, Epaphroditosz mártotta torkába a vasat.
Amúgy nem kell vas sem. Minek? Hiszek Jézusban. És abban a korbácsban, amellyel kiűzte a templomból a kufárokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.