Felügyelnék a büdzsét

Bár az Állami Számvevőszék évek óta többször is élesen bírálta a költségvetések tervezési mechanizmusát, eddig csupán a véleményét fogalmazhatta meg. Ez az állapot most megváltozik, s valódi jogosítványokkal rendelkező szervezetet hoznak létre.

Dékány Lóránt
2007. 09. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elkezdődött az Állami Számvevőszéken (ÁSZ) belül, mégis attól elkülönítve működő szervezet létrehozása, amely a tervek szerint arra lesz jogosult, hogy szükség esetén annak módosítási kezdeményezése kötelező érvényű legyen a kormányra a költségvetés tervezése alatt. Kovács Árpád, a számvevőszék elnöke elmondta, erre a szabályalapú költségvetés miatt van szükség, amit 2009-ig be kell vezetni.
Az ÁSZ-nak a 2006-os költségvetés végrehajtását vizsgáló jelentése ugyanis arra mutatott rá, hogy a jövő évi büdzsé tervezési mechanizmusa hibás, teljesíthetetlen számokat határoz meg. Tavaly a kormány 618,4 milliárddal tervezte alul a költségvetést, a megalapozatlan pénzkezelés hatására az év végén a deficit csaknem 40 százalékkal lett nagyobb a vártnál. A rossz tervezést később a törvény módosításával legalizálták, ez viszont az ÁSZ elnöke szerint megkérdőjelezi a költségvetés hitelességét. Mint fogalmazott, az ezt megelőző években folyamatosan javult a végrehajtás, de 2006-ban ez nem így történt.
Kovács Árpád kifejtette, nem klasszikus értelemben vett ellenőrző szervezet jön létre, hanem viszonylag kis létszámú, főleg makrogazdasági elemző munkát végző hivatal vagy tanács. – Az a kérdés, hogy egy szakmai szervezet állhat-e a politikai döntéshozatal útjába – jegyezte meg, hozzátéve, úgy látja, van szándék a pártok részéről az önkorlátozásra.
A tájékoztatón Bihary Zsigmond, az ÁSZ főigazgatója kitért az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. 2006-os működését vizsgáló jelentésre is, s elmondta, hogy számtalan kifogást tettek. Kérdésünkre közölte, a felügyeleti szerv munkája ebben az esetben is csak az észrevételezésig terjed, szankciókat azonban nem hozhatnak. – Egy privatizációs tranzakciót csak akkor lehetne semmissé tenni, ha vizsgálat után bűncselekmény gyanúja merülne fel – közölte Bihary. A jelentésben a Bábolna Rt. kezelése miatt személyügyi felelősségre vonást szorgalmaztak. Ennek felülvizsgálatát az ÁPV felügyelőbizottsága végezte, amely személyi felelősséget nem, sok törvénysértő mozzanatot azonban feltárt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.