Feljegyzések a bábuk életéről

Deim Pál festőművész születésnapi tárlatáról, az anyag törékenységéről és az értékek maradandóságáról

P. Szabó Ernő
2007. 10. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Soha örvendetesebb tévedést: a művész legújabb tárlatát köszöntésnek szánták a szervezők a 75. születésnapra, s igazi munkabeszámoló lett belőle. Nagyszabású drámai kompozíciók, játékos-szellemes megoldások sora jellemzi a kortárs magyar művészet, a szentendrei konstruktív törekvések folytatója-megújítója, a Kossuth-díjas festőművész, Deim Pál kiállítását.
– Éppen egy éve, amikor az Ernst Múzeumban volt kiállításom, felkértek, hogy rendezzek születésnapi tárlatot az Aulich Galériában is, hiszen a hetvenötödik születésnaphoz csak az idén értünk. Húzódoztam, kínosnak éreztem, hogy ugyanazt az anyagot állítsam ki, vagy régi műveket mutassak be. Azért tettük az időpontot szeptemberre, hogy legyen időm felkészülni. S valóban, mindig érdekelt a nagy méret, most, gondoltam, kipróbálhatok egy-két dolgot. A vasszerkezeteknél Lehoczky János kovácsművész, a fánál egy másik barátom segített. Így történt, hogy a régi, nagyméretű bábu, amely már a hetvenedik születésnapomra elkészült, most végleges alakot kapott, s megszületett a kiállítás nagy központi tárgyegyüttese. A kis képek valamennyivel vidámabbak. A szürke képektől, amelyeket az Ernstben kiállítottam, kicsit megijedtem, igyekeztem váltani, kiléptem a statikus szerkezetek világából, több lett a ferde vonal. Tematikailag is változott a kiállítás az előzőhöz képest, olyan motívumok jelentek meg, mint a Görög táj, a Fürdőszoba vagy a Nagyvárosi Golgota. Akartam egy közös címet a képeknek, amelyet Bergman egyik filmje, a Jelenetek a bábuk életéből ihletett; ez a cím ezt a két különböző világot összefogja. A kiállítótér nagysága, összetettsége pedig lehetővé tette, hogy az eredetileg tervezettnél átfogóbb legyen a kiállítás, hiszen első művei még a hatvanas évek végén születtek.
– A művek két csoportját mintha egy-egy alapmotívum variációi kötnék össze. Újra és újra visszatér a jellegzetes raszter és a bábu, amely képeken, plasztikákon, sőt nagyméretű köztéri műveken is szerepel. Honnan erednek?
– Úgy emlékszem, 1969-ben volt kiállításom a Ferenczy Múzeumban, ott szerepelt alugrafika-sorozatom. Egy építészeti pályázatra kellett készíteni műveket, amelyeken az a finom gesztusokon alapuló megoldás, amely prilepi sorozatomat, a Feljegyzések egy kolostorban-t jellemezte, nem érvényesült, így jelentek meg a nudli formák, amelyek később műveim állandó szereplői lettek. Az első plasztikák is a 60-as évek végén születtek meg. A Golgota, az áldozat, a mártíroknak állítandó emlék témája régen foglalkoztat, így jött létre a győri emlékművem. Az Ernst Múzeumban külön ikonosztázt állítottunk össze a Golgota témáját feldolgozó művekből; az Aulich Galériában nincs annyira kiemelve e csoport, de valóban, itt is szerepelt fél tucat olyan mű, amely a legutóbbi időszakban született.
– Szerepel számos vázlat is az egyik teremben, a másikban egy olyan plasztika, amely üvegből készült. Újabb tervek, újabb anyagok foglalkoztatják?
– Le kell jegyeznem a nagyobb kompozíciókhoz született terveket, mert nem tudok úgy memorizálni, mint Bernáth Aurél, aki hosszú évek után is fel tudott idézni minden részletet. Ami az üveget illeti, azért a kiváló üvegművész Melcher házaspárnak kell köszönetet mondanom, ők ajánlották fel a lehetőséget, technikát, én adtam a pontos rajzi dokumentációt. Különös, szép, nehezen kezelhető anyag az üveg sok izgalmas vizuális történéssel. Sajnos a nekem tetsző világoskék üveg nagyon könynyen reped, így csak a gazdag belső struktúrájú zöld változatban létezik a plasztika.
– Mindenesetre új művek sora született az utóbbi egy-két évben. De mi lesz a sorsuk? És általában a Szentendrén született, születő alkotásoké? Nem körvonalazódik a lehetősége annak, hogy méltó módon reprezentálja őket valamilyen közgyűjtemény?
– Többféle terv volt erre. Az első az, hogy a MűvészetMalomból legyen a festészet múzeuma, a város vezetése ma azonban inkább több műfajú közművelődési intézményként képzeli el a malom jövőjét. A megyei múzeumigazgatóság új központi épületét valahol a castrum mellett szeretnék felépíteni, ha megkapják hozzá a kellő támogatást, de az az érzésem, hogy ott csak a klasszikus anyag kap majd helyet. Ha rajtam múlna, olyan múzeumot hoznék létre, amelyben megjelenhetne az új generáció is. Ez a művészet már nem sorolható igazán a szentendrei művészet fogalomkörébe, hiszen a táj, a város nem jelenik meg benne. Ma inkább Szentendrén élő művészekről lehet beszélni, mindenesetre sok tehetség gyűlt itt össze az utóbbi évtizedekben, műveiket gyűjtenie kellene a városnak is, hiszen a magángyűjtőkkel most még talán lehetne versenyezni, később már nem. Ehhez azonban szakmailag, szervezetileg megalapozott közintézményre, következetességre lenne szükség.
– Hasonló a helyzet a város műemléki értékeivel is. Aggasztó, sőt botrányos, hogyan árasztja el a festők városát a giccs, hogyan tűnik el a jellegtelen vagy hivalkodóan ízléstelen új tömbök mögött a tradicionális építészet. Ön sokáig küzdött az értékekért. Mára feladta?
– Nem adtam fel, ma is mondom a magamét, mint negyven éve. Igaz, történt egy-két kellemetlen dolog az utóbbi időben, amit nehéz megemészteni… Azt hiszem azonban, a művészet, a mű és a kortárs művész annyi mindent túlélt már, hogy bármennyi kellemetlenség ért is negyven év alatt, s bármilyen lehetetlen körülmények közé jutott az, amit tisztelni, becsülni kellene, az értékek túlélik azt a kort, amelyben nem becsülik meg őket kellőképpen. Ennél nagyobb elégtételt mi adhatna?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.