Felszabadul a versben az erő

Tornai József minden kötete eseménye a magyar irodalomnak. Életműve kifinomult, cizellált képek és kérlelhetetlen gondolati keménység egységét valósítja meg. Az újkori líra egyik nagymesterét azért kerestük fel budai lakásán, mert alkotóerejének teljében ma betölti a nyolcvanadik életévét.

2007. 10. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyetemista korunkban sokszor elszavaltuk Tornai József emblematikus költeményét, amelynek egyik sora: „a nagyváros beleiben, ha látnál most, anyám”, mindennél hívebben kifejezte az életformaváltás tragikumát.
– A vidéki ember rémületét írtam le így. Gyermekéveim a fővárossal tőszomszédos Dunaharasztiban teltek. Apám gyakran behozott a fővárosba, ami csodás élmény volt. Harminckét éves koromig vidéki voltam, aminek nagy előnye, hogy Budapestet a maga teljes és tökéletes szépségében látod, ha olykor megfordulsz benne. Ha beköltözöl, akkor ez eltűnik. Olyan, mint a kép a lakásod falán, amit, legyen bár remekmű is, két év után már nem látsz, a vendég viszont észreveszi, ezért kell néha más szemével nézni a dolgokat. Az egyetemen én még jártam Füst Milán esztétikaóráira, akinél állandó visszatérő motívum volt, hogy az ember vegetatívája a változatosságra épül fel. Nemes Nagy Ágnesnek is van egy remek esszéje arról, hogy a vers kompozíciója voltaképpen az energia, a szerkesztés pedig az energiamennyiségek szabályozása. Ady óriási energiával kezdi a versét, a közepén kicsit lejjebb ereszkedik, s a végére újra felível. Én inkább azok közé tartozom, akik kis energiával kezdik a verset, s fokozatosan szabadítják fel az erőt.
– Ön egyszerre elementáris és poeta doctus típusú költő. Hogyan él együtt valakiben egyszerre kétféle alkotói alapállás, ha lehet erre egyáltalán válaszolni?
– Szabó Lőrinc, József Attila, Móricz, Baudelaire, Flaubert művein érlelődtem olvasóvá. Nyitott szemmel jártam a földön is. Egyszerre voltam csepeli betanított munkás és magánúton egyetemi hallgató, aki Füst Milán esztétikáján nevelkedik. Ennek köszönhettem, hogy megúsztam a helyiérdekű marxista oktatást. A párttitkár kérdőre vont, hogy miért nem járok a gyári szemináriumra, erre bevallottam, hogy egyetemista vagyok. Nagyszerű. És ott tanultok marxizmust is? Hogyne, nagyon is – mondtam, s igazat szóltam, hiszen Füst Milán úgy szidta a marxizmust, mint a bokrot.
– Számos kiváló könyv és a diktatúra enyhülése után megtört a jég, s ön tizenegy évig a Kortárs szerkesztője volt. Vannak olyan vélemények, amelyek szerint azokban az években mindenki konformista volt, aki nem lett öngyilkos. Ön hogyan élte meg ezt?
– Ez butaság, mert volt, aki konformistává lett, volt, aki nem. A Kortárs akkori szerkesztői, többek között Páskándi Géza, Fodor András, Orbán Ottó, Kulcsár Szabó Ernő akkor független értékítéletre törekedtek. Magam is, először a vers-, majd az esszérovat szerkesztőjeként, esztétikai szempontú döntéseket hoztam. Az más kérdés, hogy bár cenzúra nem volt, cenzor igen, mégpedig a főszerkesztő személyében. A végső döntés joga az ő kezében volt, aki rendszeresen találkozott Aczél elvtárssal is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.