Hazánkban is egyre több ember vásárol kínai termékeket azok minősége miatt, mondta nemrégiben kínai útján Gyurcsány Ferenc. A népes magyar delegáció nem titkolt célja az volt, hogy megnyissa az utat Kínának az európai kontinens felé, a kapcsolattartó pedig Magyarország legyen. Egy héttel a miniszterelnök látogatását követően azonban már nem tűnt biztosnak a leendő központ szerepe és fontossága. A kínai kereskedelmi minisztérium képviselője ugyan született diplomataként nagyra értékelte az országok között fennálló „hagyományos barátságot”, ám a közös projektek közül csak egy kínai pénzből épült magyarországi televíziógyárat, valamint egy ottani libahizlaldát tudott megemlíteni. A tervezett elosztóközpontról egyetlen szó sem esett, csak lapunk kérdésére mondta, hogy tud a tervről, amelyet nagyon jó kezdeményezésnek tart, hiszen hazánk kiváló földrajzi adottságokkal rendelkezik. Hsü Hsziao-feng (Xu Xiaofeng) röviden köszönetet mondott Gyurcsány Ferencnek, hogy kiállt mellettük, mikor az EU a kínai játékok bojkottját tervezte a mérgező festékkel bevont tárgyak miatt.
A külügyminisztériumban meleg szavakkal emlékeztek meg hazánkról – amelynek kormánya az illetékes szerint „mindenben egyetértett” a kínai kabinettel –, s csak amiatt sóhajtozott Kong Kuan (Kong Quan), az európai régióért felelős külügyminiszter-helyettes, hogy hazánk jelenlegi gazdasági fejlődése alacsony. A 2 százalékos adatot azonban annak tudta be, hogy Magyarország már igen fejlett, Kína 11,3 százalékos gazdasági növekedése pedig annak viszonylagos elmaradottságával magyarázható.
A dél-kínai Kantonban szintén kedvesen, de távolságtartással kezelték Magyarország ügyét. A CBTC-ről itt nem is hallottak, ám mint a helyi önkormányzat ülésén kiderült, Lengyelországban működnek kantoni érdekeltségű vállalkozások. Jelen van az európai piacon ugyanakkor a Galanz mikrosütőgyár, a világ legnagyobb ilyen profilú cége. Jövendő tervei közt szerepel az öreg kontinensre való betörés, ám ezt brit irodával és oroszországi gyártással képzelik el. Charlie Lau, a külföldi kereskedelmi vezető szerint ha valóban lesz Magyarországon egy elosztóközpont, olyan termékeket tud elképzelni a raktáraiban, mint a legolcsóbb, legegyszerűbb mikrosütőjük, amelyet egyébként a Tescónak is szállítanak, annak „gazdaságos” termékei sorába.
Bár a kínai vezetők és a magyar miniszterelnök is azt hangoztatja, hogy a kínai termékeket minőségük miatt vásárolják az emberek, a nemzetközi kitekintés azt mutatja, hogy koránt sincs így. Daniel Taylor, a Promoseven közel-keleti reklámcég egyik igazgatója szerint a kínai termékek egyszerűen az olcsóságot jelentik, a vásárlók pedig azért veszik meg az érintett termékeket, mert a különböző világcégek logója van rajta, s nem azért, mert azt Kínában gyártották.
Fordulat a 16 éves, gyilkossággal gyanúsított lány ügyében