Lebunkózva

S Z Ó L Ó

Balavány György
2007. 10. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Trabant lassít a pirosnál, az Andrássy út végén, a Deák tér előtt. Négytagú család ül bent. Az apa a volánnál, mellette az asszony, mögöttük két gyerek; a hátsó üvegen obligát matrica, piros háromszögben kisgyerek és egy felirat: Vigyázz rám! Lassítanak döcögve, ám hirtelen – jobbról – eléjük vág egy fekete autó, csaknem lecsapja a Trabi orrát. A családfő, rosszallását kifejezve, megpöccinti a dudát. A fekete ajtaja erre kivágódik. Kigyúrt fiatalemberek másznak elő, s köpködni, ordítozni kezdenek („megöllek, köcsög!”); rugdossák a Trabant oldalát, hogy a furnérlemez szakadozni kezd. A lámpa már zöld. Bent sírva fakadnak a gyerekek, apuka meredten néz, anyuka az ajkát rágja. Mikor kitombolták magukat, korunk pesti srácai visszaülnek a fekete autócsodába, és bömbölő motorral elhúznak a helyszínről.
Évente cirka harmincezer kilométert autózom, és sokat beszélgetek más autósokkal is, úgyhogy tudom: eluralkodott a bunkóság az utakon. A nyájas polgári olvasó a bunkóság szóra tán összerezzen, azonban e jelenségre pontosabb meghatározást nem ismerek. Mert mi is a bunkóság? A másik ember semmibevétele, pontosabban az embertárs iránti érzéketlenség. A bunkó nem lát, nem hall, nem érez. S a bunkóság terjed, akár a nátha. Bunkók vagyunk az utakon, bunkók az orvosnál, a közértben, a munkahelyen, az iskolában. Bunkó a főnök a beosztottjával, a tanár a diákjával és viszont; áthat mindent a bunkóság, ez a ronda, szürke ragacs.
A bunkóság két fő csoportját különböztethetjük meg: az aktív és a passzív változatot. Mondok példát az utóbbira. Bár mögötte is, előtte is szabad lenne az út, s az autóstársak sietnének, a passzív bunkó harmincöt–negyven kilométeres sebességgel cammog a belső sávban, és rezzenetlen arccal telefonál. A passzív bunkó nem indul el rögtön a zöld jelzésnél, nem enged senkit maga elé a bekötőútnál, nem úgy áll be a parkolóba, hogy másnak is maradjon hely; a passzív bunkó nem indexel kanyarodás előtt, és nem kapcsolja fel a lámpát szürkületkor, hiszen míg ő lát, minek az; s természetesen nem lassít a pocsolyás úton, hanem beteríti sáros lével a járókelőket. Mindazáltal a passzív bunkó nem akar ártani, nincs rossz szándék faerezetű szívében, csak épp egy másodpercig sem érdekli, mit okoz másoknak a viselkedésével.
Az aktív bunkóság más. Megfigyeltem: decens urak és hölgyek vérengző vadállattá változnak, amint beereszkednek a kormány mögé, s egy puha ajtócsapódással bezárkóznak a szélvédők üvegketrecébe. Akik korábban a zöldséges pimasz viselkedését egy sima „ejnyével”, a parkolóőr ingerkedését egy „nézze meg az emberrel!” nyugtázták, most az előttük cammogó passzív bunkó felé obszcén kézjeleket mutogatnak; s ha zavarja őket az út szélén csámpázó biciklista, letekerik az ablakot, és trágárságokat üvöltenek rá. S ez még az aktív bunkóság enyhe fokozata. A középfokozatú aktív bunkó képes a következő akcióra is: hetvennel halad a falvak közti úton, de csak addig, míg valaki előzni nem kezd. Amint mellé ér az igyekvő autó, a középfokozatú aktív bunkó a gázra tapos. Az ellenfélnek három választása marad. Egy: versenyezni kezd; kettő: visszasorol az elégedetten felsóhajtó aktív bunkó mögé; három: nekicsapódik a szemközt közeledő gépjárműnek.
Az aktív bunkóság legfelső foka, mikor valaki már nemcsak sérteget vagy kellemetlenkedik, nemcsak veszélyt okoz, de egyenesen támad. Ez a totális bunkóság esete. A totális bunkó leszorítja a másikat az útról, direkt neki a fának. A totális bunkó kemény fékezéssel megáll a másik előtt, kiszáll és beveri a szélvédőt, kirúgja a lámpát, megcsavarja a sofőr orrát, esetleg kirángatja és ütlegeli az úrvezetőt; előfordul, hogy lőfegyverrel fenyegeti, megsebesíti, akár az életét is kiolthatja.
Mindez napjaink valósága. Az autóvezetés élethalálharccá változott.
Érdekes lenne kideríteni, az említett viselkedési formák átalakulhatnak-e egymásba, de ez már legyen az avatott bunkológusok dolga. Addig is lenne néhány javaslatom. Először: gondolkozzunk el azon, kik vagyunk mi. Másodszor: vezessünk óvatosan, a látási és útviszonyoknak megfelelően, mindenkor betartva a közlekedésrendészeti szabályzat (KRESZ) előírásait. Persze ettől még válhatunk valamelyik totálisan aktív bunkó áldozataivá.
Úgyhogy ragasszunk egy matricát az autó tetejére, az ég felé. És legyen ez ráírva: Vigyázz rám!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.