Egyetlen felelőse sincs az Állami Számvevőszék (ÁSZ) által tavaly feltárt szabálytalanságoknak és mulasztásoknak, amelyeket a számvevők a 2005-ös privatizációk áttekintése után állapítottak meg. Lapunk a számvevők kifogásai kapcsán azt tudakolta az ÁSZ-tól és az ügyben illetékes Pénzügyminisztériumtól, hogy a privatizációs visszaélésekről szóló jelentés közzététele óta milyen intézkedések történtek az elmarasztalások miatt. A múlt héten feltett kérdéseinkre a pénzügyi tárca nem válaszolt, az ÁSZ azonban közölte: a szabálytalanságokat és a mulasztásokat sem vizsgálatok, sem pedig felelősségre vonások nem követték.
*
Miután a 2005-ös privatizációs hiányosságokat a számvevők tavaly augusztusban tárták a nyilvánosság elé, azaz a felelősség megállapítására és a személyi konzekvenciák levonására több mint egy év állt rendelkezésre, szinte bizonyos, hogy az ÁSZ elmarasztalásai következmények nélkül maradnak. A legnagyobb értékű privatizáció 2005-ben a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. 75 százalék mínusz egy szavazatot kitevő részvénycsomagjának értékesítése volt, amely kapcsán a számvevők azt állapították meg, hogy az eladási folyamat megindításakor nem állt rendelkezésre se vagyonértékelés, se átvilágítás. A 464,5 milliárd forint értékű tranzakció – amelynek bevételéből az ígéretekkel ellentétben csupán 60 milliárd forint apasztotta az államadósságot, a többi folyó kiadásokra ment el – más vonatkozásban is szemet szúrt a vizsgálódó ÁSZ-nak. A számvevők „kiugróan magasnak” találták az ügylet kapcsán kifizetett különböző sikerdíjakat, amelyek „nem segítették elő a takarékosságot”. A megállapítások szerint az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. a sikeres privatizáció érdekében végzett munkáért 21 személynek 16 millió forintot osztott szét, míg 17 fő 21 millió forintért közreműködői díjban részesült.
Az Antenna Hungária eladása ugyancsak 2005-ben történt, s itt is hiányosságokat tártak fel a számvevők. Az értékesítés előtt elmaradt a vagyonértékelés, amit a vállalatcsoport jelentős értéke, valamint műsorszórási és műsorelosztási monopolhelyzete indokolttá tett volna – állapították meg a számvevők, akik arra hívták fel a figyelmet, hogy vagyonértékelés hiányában a vevő által ajánlott ár elfogadásához nem volt viszonyítási alap.
2005-ben az ÁPV hét agrártársaságot is privatizált. Ezeknél a magánosításoknál az ÁSZ ugyancsak az eladás módját és előkészítését kifogásolta. A társaságok értékesítésénél az ÁPV Zrt. a bevont tanácsadó javaslatával szemben döntött, az alkalmazott tőkeemeléses technika azonban a vételár csökkenését eredményezte. A számvevőszéki megállapítások szerint a privatizációs tanácsadók és lebonyolítók megbízása során átfedések voltak, s költségnövekedést okozott a többszöri vagyonértékelés és átvilágítás is.
A Bábolna Zrt. vagyonvesztése kapcsán nemcsak a tavalyi, hanem az idei ÁSZ-jelentés is komoly kritikákat fogalmazott meg, sőt az idei jelentés arra is emlékeztetett, hogy a korábbi megállapításoknak nem voltak érdemi következményei. Ahogyan arról lapunk beszámolt, a Bábolna Zrt.-nél a számvevők tavaly 17,9 milliárd forintos vagyonvesztést, két Bábolna-cégnél pedig 5,9 milliárd forint indokolatlan veszteséget tártak fel, amelyek miatt felelősségre vonást és a személyi felelősség megállapítását kezdeményezték Veres Jánosnál. Az ÁPV Zrt. tavalyi működéséről szóló legújabb ÁSZ-jelentés szerint a pénzügyminiszter utasítására az ÁPV Zrt. felügyelőbizottsága (fb) ugyan megvizsgálta a vagyonvesztések okait, ám a testület nem tárt fel olyan mulasztást, amely miatt bárki is személyi felelősségre vonást kezdeményezett volna. Történt ez annak ellenére – hívta fel a figyelmet az ÁSZ –, hogy a feltárt ügyeknél nem minden esetben tartották be a törvényeket és a rendeleteket.
A számvevők egyébként a privatizációk általános gyakorlatának megváltoztatását is indítványozták, ám itt sem jártak sikerrel. Javaslatukat – miszerint az ÁPV Zrt. igazgatósága olyan privatizációs pályázatokat írjon ki, amelyeknél a második fordulóban is mindvégig érvényesül a verseny, a kiírt pályázatok pedig minden szempontból tegyék lehetővé az elbírálások objektivitását és átláthatóságát – az ÁPV Zrt. nem tartotta célszerűnek és időszerűnek.
A számvevők által feltárt hiányosságok ügyében az ÁPV Zrt. felügyelőbizottsága sem tudott felelősségre vonásokat kezdeményezni – legalábbis erre utalnak Borbély Attila elnök lapunknak adott válaszai. Ezek szerint a BA Zrt. részvénycsomagjának eladásáról ellenőrzési jelentés született, amely megállapította, hogy a privatizációs tranzakció megindításakor valóban nem állt rendelkezésre vagyonértékelés. A kifizetett sikerdíjak kapcsán az fb úgy látta: az ÁSZ megállapításai nem szabtak feladatot az ÁPV Zrt.-nek, így a BA Zrt.-re vonatkozó későbbi vizsgálat csak a szerződésben foglalt kötelezettségek teljesítésére koncentrálódott.
Az Antenna Hungária privatizációjánál az ÁSZ-hoz hasonlóan az fb is leszögezte, hogy nem történt vagyonértékelés. A testület ugyan felhívta az igazgatóság figyelmét, hogy tőzsdén lévő cég értékesítése esetén is követelje meg a vagyonértékelésekről szóló szabályzat maradéktalan végrehajtását, ám felelősségre vonás ebben az ügyben sem következett.
Az agrártársaságok értékesítését illetően az fb azt állapította meg, hogy a meghirdetett saját tőkéhez mért vételi ajánlat csupán 65 százalékos volt. A testület ezen kívül a tárgyalásos technika megfelelő kidolgozását is kérte a vagyonügynökség vezetésétől, személyi konzekvenciákat azonban itt sem vontak le.
Eloltották a hatalmas soroksári tüzet
