Orfeusz eltávozott

2007. 10. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemzedékünk egyik meghatározó élménye, fölkavaró közérzetfilmje volt 1963-ban Gaál István Sodrásban című remeklése. A halálos szerencsétlenségbe torkolló nyaralás hajszálpontos megjelenítéséből bontakoztatta ki a rendező azt a bizonytalanságot, amit az 1956-os forradalom és szabadságharc leverése után éreztek fiatal értelmiségiek a tragikus alig múlt és a nem túl biztató szürke jövő metszéspontjában, a korai hatvanas évek kilátástalan jelenidejében.
E lélekbe markoló, örökbecsű filmalkotás rendezője, Gaál István Kossuth-díjas filmrendező, a Magyar Mozgókép Mestere tegnap, életének hetvenötödik esztendejében hosszú, súlyos betegség után elhunyt. Itt és most, a csillaghullások szomorú évadján sajnos már szinte reflexszerűen peregnek végig belső filmvásznunkon a másik létbe tért nagymesterek munkái. Vigasz a súlyos gyászban, hogy Gaál István egész életműve méltó volt ahhoz a magas mércéhez, amelyet a Sodrásban teremtett. Egyszerre valósághű, költői és drámai erővel jeleníti meg a magyar emberek pokoli közérzetével együtt a kádári falurombolást is a Keresztelő, a Holt vidék fölemelően kilátástalan képeiben.
Sokakkal ellentétben arra is vigyázott, hogy ne váljon önmaga epigonjává. Amint megtalálta egy-egy élethelyzet vagy lélekállapot egyetlen, hiteles végső metaforáját, nyomban új terrénumot és eszközrendszert keresett. Így vált a filmadaptáció egyik nagymesterévé is, aki már-már orfeuszi ihlettel volt képes áthangolni saját művészi látásmódját egy másik műfaj eszközeire úgy, hogy a végeredmény mégis első- sorban film maradt. Ibsen Peer Gynt című drámájából Gaál átiratában a szerelem himnusza lesz, ami egy élethazugságra épülő életutat is értelmessé tehet. Orfeusz és Euridyké örök tragédiáját Gluck operája nyomán álmodta úgy filmvászonra, hogy a mű meg is örökít egy emlékezetes operát, ugyanakkor a művészi önmegvalósítás parabolájává válik. Az alkotónak szembe kell szállnia a pokol erőivel is, ugyanakkor tudni, hogy az elmulasztott lehetőségek soha vissza nem térhetnek még az igazi tehetség életében sem.
Amikor megírtam Gaál csodálatos Bartók-filmjéről, hogy műve a nagy zeneszerzőhöz méltó, a reá jellemző csöndes, igazi szerénységgel azt mondta, túlértékelem. Saját munkáit a falernumi borhoz hasonlította, amelynek van egy senki máséra nem hajazó, fanyar bukéja, de ő azt szeretné, ha eljutna a film műfajában ahhoz az abszolút minőséghez, amit a maga nemében a borok királya, a tokaji képvisel.
Most, amikor a filmművészet bűvös lantú Orfeusza eltávozott, vigaszként elmondhatjuk: neki, Gaál Istvánnak sikerült elérnie az áhított orfikus csúcsokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.