Egészségügyi alku sebtében

Néhány újabb változtatással került a parlament elé az egészségbiztosítási rendszer átalakításáról szóló törvénytervezet.

2007. 11. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évente nem egyszer, hanem kétszer lehet majd pénztárat váltani – többek között ez az egyik olyan változtatás, amely az utolsó pillanatban került be az egészségbiztosítási rendszer átalakításáról szóló törvénytervezetbe, amelyet kedden nyújtott be a parlamentnek a szaktárca. Egyes szakértők már az eredeti javaslatban szereplő évenkénti pénztárváltás lehetőségét sem helyeselték, mondván: így nem válnak érdekeltté a pénztárak abban, hogy hosszú távú befektetésként ügyfeleik egészségmegőrzésére, prevenciójára költsenek. Arra a kérdésre, hogy ilyen aggodalmak mellett miért kellett évente kétszer lehetőséget adni a biztosítottaknak az átlépésre, Horváth Ágnes egészségügyi miniszter úgy felelt: éppen az emberek érdekében, hiszen így a pénztárak – még inkább félve ügyfélkörük elvesztésétől – több plusz- szolgáltatást ajánlanak.
Szinte az utolsó pillanatban módosult az anyagban a pénztárak működési költségeinek aránya is. A járulékbefizetésekből a fejkvótával korrigált bevétel négy százaléka helyett csak 3,5 százalékát fordíthatják erre a célra – közölte Horváth Ágnes. A menedzsmentjogok megosztásában újabb változások már nem voltak, igaz, ezen – főként a szocialistákkal való alkufolyamat eredményeképpen – már korábban módosítottak. A parlamentnek benyújtott tervezet szerint, noha a közgyűlésben a tulajdoni arányok – 51 százalék állami és 49 százalék magántulajdon – a mérvadóak, lesznek olyan kérdések, amelyekben nem lehet a kisebbségi tulajdonos nélkül dönteni. Horváth a minősített többséget igénylő ügyek között említette az osztalékkivételt. Az igazgatóság hat főből áll majd, ebből hármat ad a kisebbségi, hármat a többségi tulajdonos, s az elnököt is ez utóbbi jelöli. A felügyelőbizottság öttagú lesz, kettőt a pénzügyi, egyet pedig az egészségügyi tárca jelöl, az elnököt az Állami Számvevőszék, egy tagot a kisebbségi tulajdonos adhat.
Többek között a menedzsmentjogok megosztása volt az egyik olyan neuralgikus kérdés, amely még a törvénytervezet benyújtásának napján is vitát váltott ki egyes MSZP-sekből, akik ma sem értenek egyet a tárca álláspontjával, s úgy látják, túlzott befolyást szereztek az üzleti befektetők. A politikai konfliktust firtató kérdésünkre a miniszter kifejtette: nem érzi olyan súlyosnak a problémát.
A másik vitás kérdés a fejkvótaszámítás módja. Erről azonban nem szól a tervezet, Horváth Ágnes elmondása szerint még dolgoznak a részleteken, s ezt csak később szabályozzák. Egyéb fontos kérdések sem kerültek be a tervezetbe, ezeket más jogszabályokban tervezik rendezni. Ezek közé tartozik, hogy a pénztárak kisebbségi tulajdonrészéért fizetett magántőkét mire használhatja föl az állam, vagy hogy a piaci befektetők milyen minimáláron licitálhatnak egy-egy pénztár kisebbségi tulajdonrészére. Noha a tárca már a Háznak is benyújtotta a tervezetet, szerdán még mindig nem volt kész a változásokhoz készített hatástanulmány. Horváth Ágnes azt mondta: az utolsó pontosításokat végzik rajta, s várhatóan néhány napon belül közzéteszik az interneten.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.