Finisben a biztosítási törvény

Nagyjából elkészült az egészségbiztosítási rendszer átalakításáról szóló törvényjavaslat végső változata – jelentette be Horváth Ágnes szakminiszter. Információink szerint az MSZP frakciójának egy része nem támogatja az indítványt.

2007. 11. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már csak apró pontosítások vannak hátra, így várhatóan jövő kedden benyújtják a törvényjavaslatot a parlamentnek – közölte Horváth Ágnes. Elkészült továbbá az a vaskos hatástanulmány is, amely megalapozza a biztosítói modellváltást. Egyelőre azonban egyik anyagot sem hozták nyilvánosságra.
Arra a kérdésre hogy nem tartja-e késeinek a törvényjavaslat véglegesítésekor elkészíteni a hatástanulmányt – amit egyébként a szakmai szervezetek is hiányoltak –, a miniszter úgy fogalmazott: nincs mit hiányolni, az anyag elkészült. Egyébként pedig mindenkivel egyeztettek, s rengeteg – a szakmai szervezetektől érkezett – módosítást beépítettek a javaslatba.
A tárcavezető a törvényjavaslatról úgy nyilatkozott, hogy az eredeti, nemrég közzétett szövegben számos változtatás történt. Jelentős részükre azért volt szükség, mert bizonyos kérdéseket praktikusabb nem a törvényben, hanem másfajta jogszabályban rendezni. Horváth Ágnes még annyit árult el, hogy a szinte már véglegesnek tekinthető változatban pontosították például a várólistaszabályokat, a pénztárak pénzügyitartalék-képzését, illetve azt, hogy milyen dokumentumokra van szükség akkor, ha valaki olyan egészségügyi szolgáltatónál vesz igénybe ellátást, amelyikkel pénztárának nincs szerződése. Változtattak a menedzsmentjogok megoszlásán is. Az igazgatótanács (it) a korábbi javaslat szerint ötfős lett volna, három főt a kisebbségi tulajdonos „adott” volna, míg kettőt az állam. Az új javaslat szerint a létszám hat főre változik, amelyből hármat-hármat delegálhat az állam, illetve az üzleti befektető, s ez utóbbi „adhatja” a vezérigazgatót is. Változott továbbá a felügyelőbizottság összetétele, az öt tagból egyet az Állami Számvevőszék elnöke, hármat az állam, egyet pedig a befektető jelölhet. A közgyűlésben a részvények arányában oszlik meg a szavazati jog, azzal a kitétellel, hogy bizonyos dolgokról – például az osztalékról vagy az üzleti tervről – csak együttesen lehet dönteni.
Horváth Ágnes úgy fogalmazott: a kormány tagjai, illetve a koalíciós felek között nem volt komoly nézeteltérés a részletekről. Lapunk azonban úgy tudja, hogy a szocialista frakció egy része nem ért egyet a javaslattal. (A párt társadalompolitikai tagozata egyébként nyilvánosan is ellenezte azt.) Többek között úgy látják, hogy kisebbségi tulajdonrészükhöz képest túl sok joggal rendelkeznek az üzleti szereplők, akik egyébként a díjtétel- és fejkvótabizottságokban is 50 százalékos részvételi lehetőséget kaptak. Horváth Ágnes nem ért egyet ezzel, s azt hangsúlyozta, hogy ez utóbbi két bizottságnak például inkább csak javaslattételi joga van.
A miniszter állítása szerint a törvényjavaslat nem rendelkezik arról, hogy mennyiért vásárolhatja vissza az állam a kisebbségi tulajdonrészét a befektetőktől. Ennek akkor lehet jelentősége, ha egy esetleges kormányváltás után meg akarnák szüntetni a több-biztosítós rendszert. Horváth Ágnes úgy látja, hogy ilyen esetben megalkudhatnak a felek a vételárról, vagy – szerződésszegés esetén – választott bírósághoz fordulhatnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.