Lekötött kalóz

Ambrus Lajos
2007. 11. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ki a „lekötött kalóz”? És mitől az? „Halljuk! Miket mond a’ lekötött kalóz”! Így nevezte magát nagy költőnk egyik utolsó, önmegszólító versében, de máshol is – magyarázva az iskolai bizonyítványt és a valóságos léthelyzetet. „Orthographiám és interpunctióim hibásak… Oka ennek az én szüntelen izgó és kalóz elmém, melyet én csak úgy tudok huzamos figyelemre szorítani, ha azt az ő tárgyában egészen elmerítem; míg az óda reptével héjáz, addig hívem, de ha azt egyszer írni kell, kezeimtől hirtelen elpártol.”
Berzsenyi Dániel írja ezt magáról – műhelygondjairól, iskolázatlanságáról és tanulatlanságáról. Ő a „kalóz elme”, aki mindent bevilágító poéta s vidéki gazda egy személyben. Aki rettentő és felkavaró deklamációkat tart az emberi sors reménytelenségéről, de pontosan tudja, mi a malacnevelés titka. Aki tisztán érti a régiek tanítását, hogy az ember elveszítette boldogságát, hogy az állam nem az már, mint volt, hogy az uralkodó nem teljesíti be küldetését, hogy a lelkek fellázadtak az égiek végzése ellen, de tudja az asztagrakás rejtelmeit is, és gondosan számon tartja a kévéket. Aki tudja, nincs esély az emberi élet tisztaságára, a családi élet nyugalmára és lényegében a boldogságra, de tud mustot szűrni és bort készíteni. Tudja, hogy torát üli az erkölcstelenség, de azt is, hogyan lehet kertet építeni. És nem csupán metaforákban, hanem a somlai és gombai szőlőhegyen is. Aki rögzíti, mindenfelé romlás uralkodik, szegénység és eldurvulás, de gazol a kertben, mézet pörget, és gyümölcsfát olt. Bőralmát és pogácsaalmát. Ha meglátogatja Wesselényi Miklós vagy Döbrentei Gábor, az együttlét égi és valóságos örömére gesztenyefát és berkenyefát ültetnek a niklai kertben. Aki azt írja a magány ridegségről és mélységéről: „A’ szent poézis néma hattyu / ’S hallgat örökre hideg vizekben.” Aki a következő, némileg patetikus szavakat intézi a keszthelyi helikon keze által ültetett tölgycsemetéjéhez: „Elültetvén eme kis emlékfa csemetét, hogy olyan hatalmas naggyá nőjön, mint az édesanyja, mely a magvát megtermette. És hirdesse a mai nap dicsőségét évszázadok múlva is, s legyen szemlélője a szép magyar jövendőnek. Te kis fa, nőj naggyá, hogy a nemzedékeket emlékeztesd a mívelődés erkölcsire.”
Az őskor tudása és a mindennapok mozdíthatatlansága. Poézis és praxis. Irodalom és valóság – a szellem emberei nem csak „öncélú álmodozásra” használták a kertet. Nem csupán Németh Lászlónak volt először „vágytudománya” a botanika – számosan mélyebben is foglalkoztak vele. Maga Németh egyik első elbeszélésének A botanikus révbe ér címet adta, egyik első tanulmánya a botanikus Csokonairól szólt. A száműzött Kossuth Lajosnak tekintélyes herbáriuma volt – Moesz Gusztávtól tudjuk, a botanikus mikológustól, aki különben az első korszerű magyar gombaflórát készítette, s akinek két gombanemzetség és számos növényfaj viseli a nevét, szóval tőle tudjuk, hogy a Kossuth-gyűjtemény 4280 növényt tartalmazott. Hogy a turini remetét szenvedélyesen érdekelte mindegyik növényének története, rendszertani helye, nevének származása és haszna. Hogy komoly szakkönyvtárt is használt, a herbáriumra jegyzeteket írt. Hetvenéves korában elhatározta, addig megy előre a Mont Blancon, amíg meg nem találja az Androsace bryoidest azon „borzalmas” helyen, ahol azt a svájci Saussure, az Alpok, a Mont Blanc első tudományos megmászója meglelte. De hogy Jókait is érdekelte a botanika – szinte közismert. Kertjét maga művelte. Kötényben, szalmakalappal. Kertészgazdászati jegyzeteket írt, külön ki is adta, levelezett több lappal, így az Igali Szvetozár szerkesztette A kert cíművel, ahol sehová fel nem vett apróbb írásaira találtam. Állandóan számolta és ellenőrizte a körtéit, mint egy jó haszonkertész, de kedvence a hársfa maradt, a régi magyarok száldokfája – s nem márványoszlopok hűsébe vágyott a Kerepesi úti temetőben, hanem egyszerű hársfák alá. Petőfi, noha „Isten nélkül való rossz botanikusnak” mondta magát, mégis elsőként észlelte, hogy az árvalányhaj mellett tenyészik „kék virága a szamárkenyérnek”. S így tovább – Moesz a régi Természettudományi Közlönyben külön cikkeket szentelt a fentiek mellett Gárdonyi és Móra fáinak és virágainak.
Az író és a kertje – jellemző eset, mondja Moesz, amikor magának apró dolgozatocskája jelenik meg Brassó vizeinek mikroszkopikus növényzetéről, onnan kap elismerő levelet, ahonnét nem várja: Gárdonyitól. Gárdonyi szép kertet művelt, bár erről kevesebbet tudunk, mint a jól dokumentált Jókaiéról – kertjében, a folyosó tövében piros tulipánok nyíltak, hagymáit török földről hozta magával; voltak őszi- és kajszibarackfái. Méhese is volt (akár Berzsenyinek a Kemenesalján, majd Niklán, aztán jóval később a tudós Fülep Lajosnak), benne dió- és szilvafa díszlett, ribizlibokor, cukorborsó, liliom. Mákvirág. Hajnalka, szegfű és őszirózsa. Különben a jegenyefát szerette a legjobban. „Sem árnyéka, sem gyümölcse, tudom, de van valami az ő egyedülvalóságában, fölemelkedettségében, ami tetszik nekem. Ha meghalok, azt szeretném, ha egy jegenyefát ültetnének a síromra. Nekem kedves az a gondolat, hogy egykor jegenyefa leszek, és állok, mint éltem: magányosan, lombokkal folyton az eget nézve, nappal a felhőket, éjjel a holdat, csillagokat.”
Móra műveiben a szorgalmas botanikus Moesz 317 növényt számolt össze – tőle tudjuk, hogy a nagy mesélő még természetrajz–földrajz szakos egyetemi hallgató korában írt egy dolgozatot Népies növénynevek a Kiskunság flórájában címmel (benne 76 kiskunsági növénynek adta meg népies és latin nevét). A „fák jelleméről” írt cikkében viszont meghagyja, hogy sírjára ne követ tegyenek, hanem nyírfát, „e titkokat álmodó fehér szüzet”. „Életének utolsó Szilveszter-napján egy szál fehér orgonát vittek neki barátai, mert annyira szerette a virágokat. Úgy vette át azt az árva virágszálat, mintha régen áhítozott kincset kapott volna. Két tenyerébe fogta, az arcához emelte, mélyen magába szívta illatát, simogatta, és mi dermedten, zavartan álltunk körülötte” – írta emlékezésében egyik utolsó barátja.
A „lekötött kalóz” mindig tudja, hogyan kell visszaállítani a „kertet”. A rend iránti szenvedélyt. A metafora helyét, amely Németh László gondolatrendszerében – már egészen fiatalon – jelképpé és ideává válik. A „lekötött kalóz” lényegében azt tudja, hogy soha nem szabad feladni semmit – halljuk, ahogy mondja:

„Merj! A merészség a fene fátumok
Mozdíthatatlan zárait átüti
S a mennybe gyémánt fegyverével
Fényes utat tusakodva tör s nyit.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.