A jó zene a csend kiterjesztése

Néprajzkutatóként és előadóművészként egyaránt foglalkoztatta az emberi hang gyógyító erejének titka Lovász Irént, aki legújabb, Belső hang című albumának anyagában a négy őselem lényünk mélyén szunnyadó erőit igyekszik felébreszteni a zene és a harmónia természetes eszközeivel. A Gyógyító hangok négyrészes lemezsorozatának második darabját, a Belső hangot karácsony előtt három nappal mutatja be a Művészetek Palotájában a népdalénekes zenésztársaival.

Sashegyi Zsófia
2007. 12. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Voltak olyan egyéni és közösségi élethelyzetek a magyar kultúrában, amelyekben a hangot gyógyításra használták. Aki énekelt és aki hallotta, az egyszerre jobban lett – mondta el lapunknak Lovász Irén népdalénekes a Gyógyító hangok témaválasztását indokolva, s azt is hozzáfűzte, hogy a négyrészes lemezsorozat egyben az ő énekléshez, magyar népdalhoz fűződő viszonyáról is szól. – A mai világban mintha kicsit félnénk a csendtől, márpedig szerintem a jó zene a csend kiterjesztése. A Belső hang zenei anyaga a természeti őselemek bennünk dolgozó energiáit hivatott felszabadítani. A négy elemhez ugyanannyi hangszert álmodott meg Lovász Irén: a földet didgeridoon Kerekes János jeleníti meg, a víz Pintér Ágnes hárfáján, a tűz Balázs Gergely hegedűjén, a levegő pedig Gesztelyi Nagy Judit japán bambuszfuvoláján, a shakuhachin szólal meg. – Számomra ezek a hangszerek adják vissza a leginkább az őselemek jellegét; nem véletlen például, hogy a földet jelképező didgeridoo érintkezik is a talajjal – magyarázza. – Erre a produkcióra nem zenészeket kerestem, hanem embereket. Megálmodtam a hangszereket, és azokhoz kerestem olyan embereket, akik az én lelki húrjaimra tudnak rezdülni. Fontos volt, hogy a zenésztársaim tudjanak improvizálni, merjék a hangszerüket önkifejezési eszközként használni, és legyenek otthon a magyar népzenében.
A lemezbemutató koncert első négy tétele egyfajta személyiségfejlődési utat vázol föl előttünk. – Az anyaméhhel párhuzamba állított föld és a magzatvizet idéző víz tételei a kezdeteket jelképezik, azt az ősi közeget, amelyben mindannyian békességben lebegtünk – mondja az énekesnő. A tűz tételében a szuverén egyéniség magára találása mellett az elem másik aspektusa, a Szentlélek tüze is megjelenik, s ez egyenesen átvezet minket az éteri levegőtételbe, amelyben a felnőtt személyiség a földi életet kitágítja és természetfölötti dimenziókba emeli egy moldvai csángó imádság dallamára.
Mint kiderül, az ötödik tétel ráadás, a teremtés megidézésének boldog, eksztatikus örömtánca, amelyben Mizsei Zoltán hangja képezi a férfipólust. – Ebben a tételben kapott helyet a saját mantrám is, amely egész véletlenül pontosan illeszkedik szótagszámban is ahhoz a népdalhoz – „Napot is szeretem, Holdat is szeretem, de fényes csillagot leginkább szeretem” –, amely a természet valamennyi elemét magába foglaló zárótétel alapdallama.
A Belső hangot a téli napfordulón hallhatja először élőben a közönség a Művészetek Palotájának kistermében. – Ez a diófa borítású terem számomra maga a teremtés barlangja; aki oda befér, az megérdemli, hogy ott legyen. Akik pedig 21-én megtisztelnek azzal, hogy eljönnek, azoknak három nappal a fény születése előtt az Égi hangot is megidézzük. Az est második felében erről a lemezről adunk elő karácsonyi énekeket, himnuszokat – fűzi hozzá a népdalénekes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.