A kisdiákok még az elitben vannak

Élmezőnyben végeztek a magyar diákok a nemzetközi PIRLS-felmérésen. A szövegértési vizsgálaton a magyarok a negyvenötös rangsor ötödik helyét szerezték meg. Az oktatási tárca szerint a jó szereplés a reformok következménye, a Fidesz azonban úgy látja: az alsó tagozatosok korábban is világszínvonalú eredményeket értek el, az erőszakos változtatások értelmetlenek és károsak voltak. A magyar 15 évesek korábban lesújtó eredményeket értek el a nemzetközi felmérésen.

2007. 12. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az általános iskola negyedik osztályába járó diákok körében tavaly elvégzett felmérésen negyvenöt ország közül csupán négyen előzték meg Magyarországot. A hazai kisdiákokat csak Oroszország, Hongkong, Luxemburg és a kanadai Alberta tartomány utasította maga mögé. A magyar tanulók olyan országok diákjainál szerepeltek jobban, mint az Egyesült Államok, Anglia, Franciaország, Spanyolország, Ausztria és Románia.
A felmérésben 150 véletlenszerűen kiválasztott iskola 4000-5000 tanulója vett részt. A diákok a kétszer negyven perces felmérés során találkoztak mesékkel, irodalmi művekből vett részletekkel, életrajzokkal, illetve tudományos leírásokkal. Ezután olyan feladatokat kaptak, amelyek a szövegekben leírt egyes információkra kérdeztek rá, de a jó megoldásokhoz szükség volt következtetések levonására és az olvasottak lényegének rövid összefoglalására is. Az irodalmi szövegeknél jobb eredményeket értek el a magyarok, mint a tudományos jellegűeknél, és különösen sikeresek voltak a tanulók az értelmezést, összefoglalást és értékelést igénylő feladatoknál. Az is kiderült, hogy a magyar tanulók többet olvasnak, mint a nemzetközi átlag. Hiller István oktatási miniszter szerint a javulás egyértelműen az olvasási és szövegértési képességek megerősítésére hozott intézkedések eredménye. A miniszter ugyanakkor elismerte, hogy óvatosan kell kezelni az adatokat, mert egyetlen évfolyam eredménye alapján nem lehet megítélni a közoktatás egészét.
A Fidesz szerint azonban teljesen más helyzet. Sió László, a párt oktatáspolitikai műhelyének vezetője leszögezte: már a 2001-es PIRLS-felmérésen – még a polgári kormány idején – is kiválóan szerepeltek a magyar diákok, akkor is az elitben kaptak helyet, eredményeik lényegében nem változtak. Hozzátette: egy tantervi oktatási reform eredményei körülbelül egy évtized után érzékelhetők, nem néhány hónap után. Olyan rendszert kezdtek szétzilálni, amely a nemzetközi öszszehasonlítás szerint is jól működött. Mára bebizonyosodott, hogy az erőszakos változtatások teljesen értelmetlenek és károsak voltak. Ilyen volt a kistelepülési iskolák megszüntetése vagy a készségfejlesztés kiterjesztése 12 éves korig.
Emlékezetes, a magyar diákok 2000-ben és 2004-ben is kétségbeejtően rosszul szerepeltek a PISA-felmérésen. A negyven ország eredményeit összesítő rangsornak csupán az alsó harmadában foglalt helyet Magyarország a 15 éves diákok szövegértési képességeit illetően, s a középmezőnyben a matematikai és a problémamegoldó képességeket tekintve. Magyar Bálint akkori oktatási miniszter a 2004-es adatokat értékelve azt mondta: javulást csak az akkor már egy éve elindított oktatási reform hozhat. A Magyar Nemzet úgy tudja, a PISA-felmérést tavaly is elvégezték, annak eredményeit a jövő héten hozzák nyilvánosságra. Akkor kiderül, hoztak-e javulást a Magyar-féle reformok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.