Hiábavaló oktatási reformok

Semmit nem érnek az oktatást alapjaiban feldúló liberális közoktatási reformok – derül ki a tavalyi nemzetközi PISA-felmérés eredményeiből. A magyar 15 évesek fikarcnyit sem javítottak három évvel ezelőtti lesújtó eredményeiken, a szövegértést tekintve ismét csak a mezőny utolsó harmadában kullognak.

2007. 12. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Értelmetlenek és feleslegesek voltak a magyar oktatási rendszert alapjaiban feldúló oktatási reformok, hiszen a legújabb PISA-felmérés adatai szerint az utóbbi három évben semmit nem javult a magyar diákok teljesítménye; szövegértésből és matematikából továbbra is a mezőny utolsó harmadában kullognak. Arató Gergely, az oktatási tárca államtitkára is elismerte, hogy gyakorlatilag nincs változás a magyar diákok PISA-felmérésen elért eredményeiben.
Az 57 ország részvételével zajló, tavaly elvégzett felmérésben 200 magyar iskola 15 éves diákjainak természettudományos, matematikai és szövegértési képességeit vették górcső alá. A magyar diákok természettudományi területen harminc OECD-állam közül a 13–17. helyet, szövegértésben az értékelhető eredményt produkáló 29 ország közül a 17–22. helyet érték el.
*
Matematikából 31 ország közül a 18–23. helyet szerezték meg. A felmérést végzők azért nem adtak meg konkrét helyezéseket, csupán helyezési tartományokat, mert a vizsgált iskolákat véletlenszerűen választották ki, így nem vették figyelembe az elhelyezkedést, illetve a szociális helyzetet. Az európai országok közül – csakúgy, mint a korábbi vizsgálatok során – Finnország ért el kiemelkedő eredményt, mindhárom területen az első három között végzett. Az OECD-országok átlagánál jóval gyengébb eredményt értek el a hazai diákok szövegértésből és matematikából, csupán a természettudományos területen hozták a középszintet.
Csapó Benő egyetemi tanár szerint a felmérés legfontosabb üzenete, hogy stagnál az oktatási rendszer. Arra a felvetésre, hogy a tízévesek szövegértését vizsgáló PIRLS-felmérésen még kitűnően szerepeltek a diákok, a 15 évesek azonban már lesújtó eredményt produkáltak, azt mondta: a képességek fejlesztése egy idő után abbamarad Magyarországon.
Arató Gergely oktatási államtitkár a lesújtó eredményeket azzal magyarázta, hogy ahhoz, hogy az elindított fejlesztések eredményei látszódjanak a PISA-felmérésben is, hosszabb időre, 10–15 évre van szükség. Szerinte a nem túl jó eredmények azt jelzik, hogy szükséges az alapkészségek megerősítése, az oktatási rendszeren belüli különbségek csökkentése. A következő tanévtől kiterjesztik a készségtárgyak oktatását az általános iskola 5–6. évfolyamára is. Ennek során a tanórák 25–40 százalékát kell az alapkészségek erősítésére fordítani.
Magyar Bálint továbbra sem ismeri el a reformok kudarcát, sőt a változtatások felgyorsítását sürgeti. A liberális oktatási kabinet elnöke leszögezte: a közoktatás legkritikusabb eleme a felső tagozatos oktatás. Az 1998-ban általa megkezdett és a Fidesz által megakasztott reformnak a fő célja az volt, hogy az alapkészségek oktatásának idejét kitolják a hatodik osztályig, és csökkentsék az értelmetlen és fölösleges lexikális ismeretek mennyiségét.
Pokorni Zoltán, az Orbán-kormány oktatási minisztere úgy reagált: a felső tagozattal bajok vannak. Hazánknál csupán Törökország, Mexikó, Szlovákia és Lengyelország költ fajlagosan kevesebbet a felső tagozatra, míg az óvodákra majdnem a nemzetközi átlagnak megfelelő összeget fordítjuk. Hozzátette: ahol kevés pénzt szánunk az oktatásra, ott a teljesítményben is lemaradunk. Emlékezetes, a múlt héten nyilvánosságra hozott, az általános iskola negyedik osztályába járó diákok szövegértését vizsgáló PIRLS-felmérés során negyvenöt ország közül az előkelő ötödik helyen végzett Magyarország. Hiller István oktatási miniszter akkor a reformok sikerének tulajdonította a jó teljesítményt. A mostani rossz eredmények láttán a tárca azzal védekezik, hogy a jelenleg 10 éves kisdiákok csak a hat év múlva esedékes PISA-felmérésen mutathatják meg tudásukat. Arról azonban hallgatnak, hogy már a 2001-es PIRLS-felmérésen is kiválóan szerepeltek a magyarok. Azok a fiatalok éppen tavaly voltak 15 évesek, azaz ők voltak a lesújtó eredményeket hozó PISA-vizsgálat alanyai. A valóságban szó sincs a reformok hatásairól; a tény az, amíg a magyar diákok tízévesen kiemelkedő tudással bírnak, 15 éves korukra szinte leáll a fejlődésük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.