Az alsós tankönyveket íratják át, de minek

A hazai közoktatás fura kettősségére világítanak rá a nemzetközi felmérések: míg a magyar kisiskolások olvasástudása és szövegértése világszintű, a 15 évesek ugyanebben már a sor végén kullognak. Az adatok bizonyítják, hogy a felső tagozatos oktatásban van a végzetes hiba, az oktatási tárca mégis az alsó tagozatos tanítási módszert akarja megreformálni az ábécés könyvek teljes átíratásával.

2008. 01. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Élmezőnyben végeztek a magyar diákok a nemzetközi PIRLS-felmérésen – büszkélkedett nemrégiben az oktatási tárca. Az általános iskola negyedik osztályába járó diákok körében tavaly elvégzett felmérés során negyvenöt ország közül csupán négyen előzték meg Magyarországot. A magyar tanulók olyan országok diákjainál szerepeltek jobban, mint az Egyesült Államok, Anglia, Franciaország, Spanyolország, Ausztria és Románia. A felmérésben 150, véletlenszerűen kiválasztott iskola 4-5 ezer tanulója vett részt. A diákok a kétszer negyven perces felmérés során találkoztak mesékkel, irodalmi művekből vett részletekkel, életrajzokkal, illetve tudományos leírásokkal. Ezután olyan feladatokat kaptak, amelyek a szövegekben leírt egyes információkra kérdeztek rá, de a jó megoldásokhoz szükség volt következtések levonására és az olvasottak lényegének rövid összefoglalására is. Az irodalmi szövegeknél jobb eredményeket értek el a magyarok, mint a tudományos jellegűeknél, és különösen sikeresek voltak a tanulók az értelmezést, összefoglalást és értékelést igénylő feladatoknál. Az is kiderült, hogy a magyar tanulók többet olvasnak, mint a nemzetközi átlag.
Az egy héttel a PIRLS-felmérés után nyilvánosságra hozott PISA-felmérés adatai már az oktatást alapjaiban feldúló liberális közoktatási reformok hiábavalóságát igazolták. A magyar 15 évesek egy fikarcnyit sem javítottak a három évvel ezelőtti lesújtó eredményeiken, és a szövegértést tekintve ismét csak a mezőny utolsó harmadában kullognak. Az ötvenhét ország részvételével zajló, tavaly elvégzett felmérésben 200 magyar iskola 15 éves diákjainak természettudományos, matematikai és szövegértési képességeit vették górcső alá. A magyar diákok természettudományi területen a harminc OECD-tagország közül a 13–17. helyet, szövegértésben az értékelhető eredményt produkáló 29 ország közül a 17–22. helyet érték el. Matematikából harmincegy ország között a 18–23. helyre szorultak. A felmérést végzők azért nem adtak meg konkrét helyezéseket, csupán helyezési tartományokat, mert a vizsgált iskolákat véletlenszerűen választották ki, így nem vették figyelembe az elhelyezkedést, illetve a szociális helyzetet. Az európai országok közül – csakúgy, mint a korábbi vizsgálatok során – Finnország ért el kiemelkedő eredményt: mindhárom területen az első három között végzett. Az OECD-országok átlagánál jóval gyengébb eredményt értek el a hazai diákok szövegértésből és matematikából, csupán a természettudományos területen hozták a középszintet.
Hiller István oktatási miniszter a PIRLS-felmérés kiváló eredményeit egyértelműen az oktatási reform sikereként könyvelte el. Arató Gergely oktatási államtitkár a PISA-felmérés lesújtó adatait már úgy magyarázta: ahhoz, hogy az elindított fejlesztések eredményei látszódjanak a PISA-felmérésben is, hoszszabb időre, 10-15 évre van szükség. A tárca azzal védekezett, hogy a jelenleg 10 éves kisdiákok csak a 6 év múlva esedékes PISA-felmérésen mutathatják meg tudásukat. Arról azonban mélyen hallgattak, hogy már a 2001-es PIRLS-felmérésen is kiválóan szerepeltek a magyarok. Azok a fiatalok éppen tavaly voltak 15 évesek, azaz ők voltak a most nyilvánosságra hozott PISA-vizsgálat alanyai. A valóságban tehát szó sincs a reformok hatásairól, a tény az, hogy míg a magyar diákok 10 évesen kiemelkedő tudással rendelkeznek, 15 éves korukra szinte leáll a fejlődésük.
Bár szavakban az oktatási tárca is elismerte, hogy a felső tagozatos oktatásban van a hiba, érthetetlen módon mégis az alsó tagozatos tanítási módszer „megreformálásához” kezdett hozzá azzal, hogy oldalanként íratja át az összes ábécés könyvet. A Tanítók Egyesülete és a Tankönyves Vállalkozók Országos Testülete nyílt levélben fordult Hiller István oktatási miniszterhez, hogy törölje el az erre vonatkozó jogszabályt. A még Magyar Bálint által bevezetett, általa tankönyvreformnak nevezett rendelet többek között előírja, hogy a könyvekben hány betűből állhat egy szó, és hány szó lehet egy mondatban. Első és második osztályban a mondatok 95 százaléka nem lehet hosszabb 150 betűhelynél, de ugyanezt a szabályt kell alkalmazni a 9–12. osztálynak szóló kiadványokra is, legalább a mondatok 65 százalékáig. A szakszavak mennyiségét is korlátozzák: a felső tagozatban átlagosan minden második mondatra juthat egy ilyen szó. A szakemberek már a reform tervezete ellen is kifejezték nemtetszésüket. Jókai István, a Nemzeti Tankönyvkiadó Zrt. vezérigazgatója formálisnak és betarthatatlannak nevezte az oldalankénti ábra kötelezővé tételét. A 150 betűhelyes mondathatár kapcsán hiányolta a tudományos indokolást, annak gyakorlati megvalósítását pedig megoldhatatlannak nevezte. A szakszavak sűrűsége kapcsán megjegyezte: először a megtanítandó fogalmak számát kellene csökkenteni, hiszen a tankönyvek a követelményekhez igazodnak. Az iskolák évek óta a tankönyvvásárlási támogatásból szerelték fel a könyvtárakat a rászoruló diákok számára tartós könyvekkel. A rendeletmódosítás életbe lépésével ezek is – összességében sok százmilliós érték – a semmibe veszhetnek.
A tiltakozók emlékeztetnek: Magyar Bálint a jogszabály sürgős bevezetését elsősorban a 15 évesek körében 2000-ben elvégzett PISA-olvasásvizsgálat lesújtó eredményeivel magyarázta, egyesek ugyanis az alsós olvasástanítási gyakorlattal, illetve a szerintük rossz ábécéskönyvekkel magyarázták a gyenge szereplést. Ám szinte valamennyi ma használatos ábécéskönyv 1992 után készült, tehát az akkori PISA-vizsgálatba bevont gyerekek még nem ezekből a tankönyvekből tanultak. Hozzáteszik: arról szívesen hallgatnak a kormányzati oktatási szakemberek, hogy már 2001-ben, az alsó tagozatosok olvasástudását mérő PIRLS-vizsgálat során is kitűnően, jóval a nemzetközi átlag felett teljesítettek a magyar tízévesek, tehát nem lehetnek rosszak az olvasástanítási módszerek és az ábécéskönyvek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.