Nem véletlenül cseng ismerősen az író neve. Felhőjáró Baksa-Soós Attila a legendás sok műfajú happeningmester, színész, képzőművész, énekes fia. Az 1 Hullámon Bár című, könnyedén szürrealista regény tökéletesen igazolja a felvett előnév hitelességét.
Az 1 Hullámon Bár című könyvről az olvasó először úgy véli: érvényes rá a recept, amellyel a XX. század rejtélyes, műfajmegújító nagy olvasmányaira, Virginia Wolf Orlandójával, Joyce Ulyssesével kapcsolatban többé-kevésbé beválik. Úgy kell olvasni, mintha vers lenne, s nem törődni a ráaggatott megannyi értelmezési lehetőséggel. Ahogy a négyszáz évet végigélt, hosszú élete során férfiból nővé is átalakuló Orlando, az Odüsszeia parafrázisára felépített Ulysses végigolvasása után külső segítség nélkül is kialakul mindenkiben egy összbenyomás.
Ugyanez érvényes Felhőjáró Baksa-Soós Attila kisregényére is. A XXI. század tökéletes eszmei, érzelmi zűrzavaráról, egy feje tetejére állított világról látunk költői tükörképet, amelynek, ha odafigyelünk, nemcsak hogy értelme, hanem összefüggő cselekménye is kibontakozik. A két központi hős is kikristályosodik a megszámlálhatatlanul sok felbukkanó-eltűnő mellékalak között. Az egyik valamiféle ultramodern, informatikával, szociológiával, médiával egyaránt – állítólag – foglalkozó nemzetközi hírű (ál)tudós. A regény bevezetésében Szingapúrba érkezik egy luxusszállóba, egy hiperreprezentatív nemzetközi, interdiszciplinális konferencia helyszínére. Az első pillanattól kezdve semmi mással nem foglalkozik, mint evéssel, ivással, a szállodában található luxuscikkek eltulajdonításával. Kiharcolja, hogy a konferencia és a vendéglátó hotel költségén belevethesse magát a maláj éjszaka ledér gyönyöreibe. Aki Gauguin festészetére hajazó élményeket vár, bizony csalatkozik. Szingapúr – legalábbis a regénybeli – ugyanazokat az egyenörömöket, nyakatekert, vidám iróniával ábrázolt perverziókat, egzotikus és közönséges italokat kínálja a vendégeinek, mint bármelyik más nagyváros Budapesttől Sanghajig. Maga a konferencia egy napot eleve késik, hiszen minden résztvevő ugyanazzal van elfoglalva először, mint a pszeudo-tudós, akiről megtudjuk, hogy a diplomáját és a doktorátusát jó pénzért vásárolta. Ám semmi baj, semmiféle felsülés nem érheti, hiszen a konferencia második, állítólag érdemi napjától kezdve az előadásokon, a vitákon bárki által könnyedén elsajátítható áltudományos és értelmetlen hablatyolásokat hallunk, a szünetekben pedig mindenki egyre részegebbre issza magát. A másik főhős egy bizonyos Chan, a szállodához tartozó 1 Hullámon Bár egyik alkalmazottja, aki a konferencián részt vevő tudósokkal ellentétben felkészült, szuperintelligens ember, aki tökéletesen otthon van a tradicionalista és a posztmodernista irodalom, filozófia rejtelmeiben.
Mert világunkat mostanáig sikerült először a talpáról a fejére, aztán újra vissza, végül ide-oda-amoda megforgatni, felforgatni. A zagyva, semmitmondó konferenciák és a szálloda bárjában dolgozó pincérek, a vezeték- és keresztnevét is elveszítő Főnök újra és újra kezdik értelmetlen hétköznapjaikat, közben még azt sem veszik észre, hogy a sorozatos italozások, konferenciák közben még a világvégével is találkoztak, de mivel csak félig figyeltek oda, elmulasztották. Így marad minden a régiben.
Kétségtelen, hogy Felhőjáró Baksa-Soós Attila Sokcsillagos Irokéz könyvét semmiképpen sem ajánljuk a könnyű, szórakoztató olvasmányok kedvelőinek. Az igazi irodalmi csemegére vágyók viszont értékes másfél órával lehetnek gazdagabbak, hiszen ha ráhangolódunk az író-költő nyakatekert logikájára, groteszk szófacsaraira, képeire, másfél óra alatt elolvassuk a kötetet és elgondolkodunk a világ dolgain, és például a cím értelmezésén is. 1 Hullámon Bár. Jelenti a szállodai bár nevét, a regény egyik fő helyszínét is. De még azt is, hogy hiper-abszurd világunkban, bár sokan vannak egy hullámon, egyre kevésbé értik meg önmagukat és másokat.
(Felhőjáró Baksa-Soós Attila: 1 Hullámon Bár. Regény, Akadémiai Nyomda, Martonvásár. 185 oldal. Ármegjelölés nélkül.)
Holnap jön az igazi tél!