Meghosszabbították január 28-ig a királyi palota (Szent György tér 2. Budavári Palota „E” épület) barokk csarnokában azt az amerikai–magyar koprodukcióban készült Fogyatékosságtörténeti vándorkiállítást, amely sehol a világon eddig még nem látott módon, átfogóan dolgozza föl a fogyatékosság történetét. Az interaktív tárlat elsősorban Durmits Ildikó tervező-szerkesztő, Hernádi Ilona kutató, projektmenedzser, Könczei György egyetemi tanár, ill. az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar foglalkozási rehabilitációs kutatócsoportja munkáját dicséri. A csoport missziója, hogy átfogó tevékenységével elősegítse a fogyatékossággal élő személyek életminőségének javulását és a velük szembeni megfáradt sztereotípiák leépülését.
Hernádi Ilona és Könczei György kalauzolnak végig a tárlaton. Oszlopszerűen háromszögben elrendezett tablókon tanulmányozhatjuk a fogyatékosság és bizonyos mértékig a gyógypedagógia történetét is. Gazdag tablókon látható egy amerikai, fogyatékosjogi, non-profit szervezet, az ACT 21 kép- és szövegkompozíciója, amelyet a Bárczi csapata kiegészített magyar, európai és ENSZ-anyagokkal. A hangulatot élményszerűvé fokozza a háttérben folyamatosan futó, közel harmincperces film, Cheryl Marie Wade költő, író, fogyatékosjogi aktivista, lelkesítő alkotása, amely kifejezetten a fogyatékossággal élő emberek öntudatra ébresztésének szándékával készült. A tárlat tavasztól Budapestről indulva országos vándorkiállítássá válik, amelyet a szervezők szeretnének minden nagyobb városba eljuttatni, s ott, egy-egy nagyobb látványos rendezvény részeként bemutatni.
A kiállításból és a filmből is kitűnik: a huszadik század fogyatékosságtudományának, az elsősorban ember („ember elöl”) mozgalomnak jelszava: az a helyes, ha a megnevezésben és a gondolkodásban sem a fogyatékosság van elöl, és takarja előlünk az embert, hanem az ember az elsődleges. Megtudhatjuk, hogy az emberiség Krisztus korában és az utána követő időszakban elsősorban a karitatív modell szemszögéből közelített a fogyatékosokhoz. A reneszánsz korban kezdődött az orvosi vagy medikális modell térhódítása, amely arra fókuszál, hogy a fogyatékos ember beteg, ezért őt meg kell gyógyítani. A harmadik modell, amelyet legegyszerűbben szociális modellnek nevezhetnénk, a hatvanas-hetvenes évektől kezdett kibontakozni mindmáig. Eszerint a fogyatékosság nem egyéni gond, amiből a fogyatékos embert ki lehet hozni, hanem társadalmi, mi több, hatalmi probléma. Ez annyit jelent, hogy miközben a társadalom foglalkozik a fogyatékkal élő emberekkel, neki magának is meg kell változtatnia a hozzájuk való viszonyát.
A háromféle megközelítési modell ma együtt létezik, hiszen a jócselekedeti típusú gondolkodásmódot napjainkban számos csoport gyakorolja hatékonyan, s rájuk szükség is van. Könczei professzor úgy véli, a legcélszerűbb, ha a szociális modell dominanciáját erősítjük, ezen belül kiemelkedően fontos, hogy kialakuljon a fogyatékos emberek jól képzett elitje, olyan emberekből, akik tudnak nagy távlatokban gondolkodni, és képesek arra, hogy egyéni érdekeiket is korlátozva, képességeiket nehéz sorsú társaik megsegítésére fordítsák.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség