Kalotaszeg, a kozmikus teljesség foglalata

„Krisztus Urunknak áldott születésén / Angyali verset mondunk szent ünnepén / Mely Betlehemnek Mezejében régen / Zengett ekképpen. / Dicsőség magasságban az istennek / Békesség légyen földön embereknek / És jóakarat mindenféle népnek / És nemzetségnek.”

2008. 01. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kalotaszegen, a Székelyföldön, a partiumi részeken, de még annak az anyaországba átnyúló csücskein, Debrecenben, Vámospércsen is a fent idézett református zsoltár az egyik legkedveltebb karácsonyi ének, a másik pedig a Szívünk vígassággal bétölt kezdetű jellegzetesen erdélyi karácsonyi zsoltár.
Vasas Samu és Salamon Ildikó Kalotaszegi ünnepek című könyvéből, amelyet a Kráter Műhely Egyesület adott ki, megtudhatjuk, hogy a lenyűgöző, piros, fehér, fekete színekből hímzett, gyöngyös, pártás kalotaszegi viselet honában ma is élnek az ősi szokások. A Bánffyhunyad, Magyarókereke, Magyarvalkó, Magyargyerőmonostor, Középlak, Almás-völgye, Kisbács által alkotott terület negyvenegy kalotaszegi községében karácsony szombatján, azaz december 24-én már szürkületkor elkezdődik a kántálás.
Gyerekek és legényemberek, ritkábban házasok, néhol még a lányok és az asszonyok is járkálnak a faluban és éneklik elsősorban az említett két archaikusan ünnepélyes zsoltárt. Ilyenkor, főként a lányos házaknál megnyílik a szép székely kapu, majd a pitvarajtó és a háziak behívják a kántálókat egy kis harapni- és nyelnivalóra, ízletes kalácsra, házias süteményre, finom borra. Aki valaha is részt vett gyermekként akár Erdélyországban, akár anyaországi falvakban hasonló eseményen, ma is átérzi, hogy a közös éneklés, a meghitt, jóízű beszélgetés már az ünnep előestéjén – szombatján is – átitatja az ember minden porcikáját a szent légkörrel, Jézus születésnapjának magasztosan fölemelő és vidám hangulatával. Ez a szakrális és profán elemeket csodálatos egységbe fonó aura Erdélyországban kitart a „négynapos tánc” teljes tartamára.
Kalotaszegen – (ahogy még e sorok írójának gyermekkorában is, a Partiumban, Váradon, Jádvölgyén és az anyaországban maradt debreceni csücsökben is így volt), a karácsony négy – illetve öt napig tart(ott). Már az ünnephez számítják a szürkületi, kántálással és a vecsernyei istentisztelettel induló szentestét – karácsony szombatját is. E kies vidéken a karácsony négynapos, december 25-e, 26-a és 27-e is ünnepnapnak számít, a zárónap az aprószentek 28-i ünnepe. Ettől függetlenül a tágabb értelemben vett ünnepi időszak elkezdődik advent első vasárnapjával és zárul vízkereszttel, de az ünneplést, hagyománytartó falvakban még most is kihúzzuk Gyertyaszentelő Boldogasszonyig. Nem véletlen, hogy a fát is illene gyertyaszentelőig megtartani.
Vasas Samu és Salamon Ildikó könyve érzékletesen jeleníti meg, hogyan játszódnak le a mai Kalotaszegen a karácsonyi lelki megtisztulás-újjászületés rítusai. Bennük szerves egységbe fonódik három motívumrend: az egyházi, vallásos tartalmú szokások, a névnapi köszöntések, valamint az ifjúság közös mulatása. A szakrális ünnep megszentelt szokásaihoz tartozik a templomba járás, a betlehemezés, a karácsonyi kántálás. Ezekkel emlékezünk arra, hogy ama földrajzilag távoli és lélekben mégis közeli betlehemi jászolban született meg egyszerű pásztoroktól körülvéve, jászolban, szalmában, „koldusi helyen” „az Égi, s földi király”, a világ megváltója, Jézus Krisztus, az Atyának vele egylényegű fia, aki elküldi hozzánk a vigasztaló Szent Lelket. A folklórelemeket tartalmazó István- és János-napi köszöntések, az aprószentek napján történő vesszőzés, legényavatás, valamint a népi mulatságok, a hívogatás, a tánc, a lányok behajtása, az ajándékozás híven simul a karácsonyi jó hír fölemelő és vidám üzenetéhez. Isten az örömünkre, nem a bánatunkra teremtette a világot. A kalotaszegi viseletbe öltözött fiúk, leányok a szombati kántáláskor együtt énekelnek szép zsoltárokat, együtt köszöntik a szentestét karácsonyi versekkel, s bebocsáttatván a házakba, közösen örülnek a Megváltó közelgő születésének. – (S ezután következik az, ami mindenütt ugyanolyan: gyertyagyújtás, a fa alatti közös éneklés, az ajándékozás. Katolikus családok éjféli misére járnak, e szokás mára ökumenizálódott.)
Az első ünnep reggelén minden mozgásra képes kalotaszegi ember templomba vonul. Istentisztelet után a templom előtt legényes, páros tánc kezdődik. S utána jön a leányhívogatás. Délután kimondják: beállt a tánc. Ami azt jelenti, hogy 26-án, 27-én nap közben a legények és a házasok, ritkán a lányok is, járják a falut, István- és János-napi köszöntéssel, felszegi és nádas menti köszöntő versekkel és énekekkel kísérten találkozik egymással a falu apraja és nagyja. Esténként pedig áll a bál.
Aprószentek napján, az ünnep zárónapján történik meg a mustármagozásnak, aprószentekelésnek egyaránt nevezett vesszőzés, a kamasz fiúk legénnyé avatása.
E csodálatosan szép kalotaszegi ünnepléskor a legények ma is bokrétát, árvalányhajat, kisbojtot viselnek, szűrben, bundában, kezükben hívogatóbottal, nádpálcával, a nagyon hagyománytartó helyeken lyukas lapáttal járnak. A lányok felöltik a piros-fehér-fekete, gyöngyös népi viseletet, s bokrétát adnak a kiválasztott fiúnak, aki azt keszkenővel, gyűrűvel viszonozza. A vallásos és a népi elemek együtt jelképezik az ég és föld, Isten és ember bonthatatlan egységét, az élet, az évek, az évszakok, a napok és a napszakok örök körforgását. A nagyvilágnak, úgy tűnik, Kalotaszegtől, a Székelyföldtől, az erdélyi részektől, kis Kárpát-medencei falvaktól kell majd újratanulnia a kozmikus teljességélményt, a szeretet örökkévaló parancsát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.