Szentírás nélkül a világ

Balavány György
2008. 03. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor a keresztény egyházak 2008-at a Biblia évének nyilvánították, őszinte érdeklődéssel vártam, mit szól ehhez a ballib sajtó. Nem szólt semmit, csak Gábor György, e vallásügyi tótumfaktum nyilatkozott ide-oda (ilyen kérdésekben a liberálisok hozzá fordulnak jó tanácsért). Gábor imád a Bibliáról nyilatkozni, bár nem titkolja: hite tárgyának csupán az Ószövetséget tekinti. E nézőponttal csak annyi a gond, hogy a könyv, amit Bibliának nevezünk, Ó- és Újszövetség egysége. Aki egyiket tartja hitelesnek a másik ellenében, nem illetékes az egész megítélésében. Ám Gábor vélekedése inkább azért érdekes, mert szemléletesen mutatkozik meg benne a kereszténységgel szembeni értetlen, sőt ellenséges liberális indulat.
„A Biblia a nyugati világ alapját jelenti. Közös alaptörténet” – mondja a 168 Órának. Eddig nem rossz. Ám Gábor így folytatja: „Baj akkor van, ha az egyházak monopolizálni akarják, és általános normatívává tenni saját Biblia-olvasatukat. Ilyen nincs. Plurális világban élünk.” Aztán belecsap a politikába: „a Fidesz vezére falvédőszövegként használja a Bibliát.” Majd, nyilván Semjénre célozva: „…közpénzekből fizetett politikus a törvényhozás házában a Bibliára hivatkozva fejti ki álláspontját egyes társadalmi kérdésekről… Magánemberként kövesse saját szent iratának tanítását, de a köz embereként ne a Bibliát alapul véve tekintsen egy-egy választ megfellebbezhetetlennek.” Továbbá: „Veszélyes (kiemelés tőlem), ha a keresztény egyházak – a Bibliára támaszkodva – az egész társadalmat próbálják erkölcsileg, politikailag, világnézetileg megmenteni a rá leselkedő veszélyektől.” Az interjú zárásaként Gábor felvázolta, hogy – az egyházzal szemben – milyen világot tartana jónak: „a Szentírás nélküli világot. Azt, amely csak olvassa a Bibliát, és élvezi annak gyönyörű, katartikus történeteit, nem pedig az isteni kinyilatkoztatás foglalataként, mint vezérlő kalauzra tekint a szövegre.”
Gábor szép új világa: kereszténymentes övezet. (Befáradhatna egy interjúra a Tilos Rádióba is.) Ugyanis a Biblia keresztény hit közös nevezője, alapja és produktuma. A Biblia a kereszténység könyve; Európa a negyedik századtól így tekint rá, és mint ilyen vált a művészet és gondolkodás alapjává. Lehet elutasítani, vagy tagadni az állításait, de legalább olyan őrültség azt állítani, hogy a keresztények monopolizálják a Bibliát, mint azt, hogy a muszlimok monopolizálják a Koránt. Ha egy szöveg vizsgálatakor a szerzői és szerkesztői szándékot, valamint az értelmezés eredeti hagyományát teljesen figyelmen kívül hagyjuk, csupán akkor juthatunk olyan képtelenségekre, mint Gábor, aki a keresztény hitet óhajtja lehámozni a Bibliáról. Így ugyanis annak gyönyörű történetei értelmetlenné válnak.
A biblikus értékrend ellenfelei szerint a „keresztény” Európának köszönhetjük a legvéresebb háborúkat és népirtásokat. Érdekes volt e szempontból Gábor egyik megjegyzése a közszolgálati televízióban. Verebes műsorvezető egyik kérdésére azt felelte: Jézus zsidó ember volt, ám „egyre keresztényibb, szőkébb és kék szeműbb lett az évszázadok során”. A vallásfilozófus pontosan tudja, hogy a vallásos művészet az évszázadok során egyetlen szőke, kék szemű Krisztust sem termelt ki; Gábor saját Jézus-karikatúrát mutatott be a köztévében, határozott rasszjegyekkel. Szerinte a „keresztényi Jézus” szőke, kék szemű, vagyis germán típusú. Hovatovább: árja. A célzás világos. De nem árt tudatosítanunk, hogy Európa történelmének legsötétebb fejezeteit nem bibliahű keresztények, hanem a hittől elforduló – világi vagy egyházi – hatalmak írták. Lehet a Bibliára hivatkozva háborút indítani. De nem lehet ezt tenni a Biblia alapján. De a legszörnyűbb vérengzéseket a tételes ateista ideológiák megszállottai követték el; például a zsidóirtó nácik közt nem voltak hitvalló keresztények. Őket éppúgy üldözte a nemzetiszocialista, mint a bolsevik rezsim.
Aztán: Gábor azt az ismert érvet hangoztatja, hogy a kereszténység magánügy. Ugyanakkor a kereszténységben éppoly fontos a társadalmi-közösségi dimenzió, mint a személyes hit. Elmondok egy történetet. Mióta Ádám (héber szó, a jelentése ember) az édenben elbukott, a kollektív erkölcstelenség, az Isten elleni lázadás állapotában él. Azonban Isten e lázadók közül választott magának egy népet, s kinyilatkoztatta nekik azokat a közösségi, istentiszteleti, valamint szexuál- és szociáletikai alapelveket, amelyek a jó élet feltételei. A törvény – a közismert tízpontos szisztéma mellett – másképp is megfogalmazódik a Bibliában, például így: „Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, lelkedből és erődből; és szeresd felebarátodat, mint magadat.” (Mát. 22, 37; 5Mózes 6, 5; 10, 12.) Isten meg is mutatta, mit ért ezen. Jézus személyében emberré lett; keresztre feszítették, és így magára vette a teremtményeinek járó ítéletet. Harmadnapon pedig feltámadott, az Írások szerint. Erről szól a Biblia.
Akik e történetet igaznak tartják, átélik a hit katarzisát. Az egyház azon bűnösök közössége, akik hisznek a megbocsátó szeretetben. Értékrendjük a szeretet imperativuszára épül. Például: aki szereti az Istent, nem gyalázza. Aki szereti a társát, nem csalja meg. Aki szereti a felebarátját, nem lopja meg, nem veri át, nem zsákmányolja ki. Aki szereti a nemzetét, nem hazudik neki. Aki szereti a népét, nem támogatja, hogy évente tízezrével gyilkoljanak le ártatlan magzatokat. Akiben van szeretet, a gazdaságban nem a győzzön az erősebb elvét érvényesíti, hanem gondja van a szegényekre is. Nem látom be, mi lenne ebben veszélyes.
Világnézet, magyarázó történet, etikai-metafizikai alapok nélkül nem létezik társadalom és ember; senki nem tud kibújni e tény makacs szorításából. A Szentírás nélküli világban valamelyik történelmi ideológia emelkedik vallássá. A liberálisok dühödt vádja, hogy a keresztények hitvallásukat akarják politikai cselekvés alapjává tenni, s ez a tolerancia és pluralizmus ellen hat. Ám képtelenek választ adni arra: miért csak a százszor becsődölt liberális eszmét lehetne politikai cselekvés alapjává tenni? Mennyivel áll biztosabban az európai civilizáció a felvilágosodás vércsuszamos talaján, mint a progresszív keresztény hagyományén, amelynek foglalata a Biblia? A Gábor-féle szekuliberalisták mire alapozzák feltevésüket, hogy nézetrendszerük a lehető legjobb? S vajon saját véleményükbe vetett töretlen hitük nem hat-e a tolerancia és a pluralizmus ellen? Milyen alapon követelik, hogy egy keresztény ember közéleti személyiségként tagadja meg a hitét? A liberalizmus miért nem magánügy?
Voltaire azt jósolta: halála után ötven évvel a Biblia múzeumok és könyvtárak porlepte emléke lesz. Ám ötven évvel a nagy gúnyolódó halála után épp az ő házában telepedett meg egy vállalat, amely több mint tucatnyi nyelven, százezres példányszámban hozta forgalomba a Bibliát. E könyv legyőzhetetlen, mert a reményt táplálja. Azt állítja: volt és lesz feltámadás. Ha ez igaz, akkor nemzetünkre, gyarló egyházainkra, de személyes életünkre nézve is elmondhatjuk: nem a pusztulásé az utolsó szó. Hanem az életé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.