Beatrix királyné hozománya

A Hunyadi Mátyás trónra lépésének 550. évfordulója alkalmából rendezett reneszánsz év újabb kiállítása nyílt meg tegnap az Iparművészeti Múzeumban, a tárlat a XV. század végi itáliai luxusművesség kiemelt műfaját, a majolikaművészetet mutatja be. A részben töredékes, de nagyon gazdag magyarországi anyagot Itáliából kölcsönzött, hasonló stílusú, ép tárgyak egészítik ki a bemutatón, rámutatva a magyar királyság és az itáliai majolikaművészet központjai közötti élénk kapcsolatokra.

P. Szabó Ernő
2008. 04. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mátyás ifjú felesége, Aragóniai Beatrix már 1476-os házasságkötésük előtt ismerte és kedvelte a keleti eredetű művészi majolikát, ahogyan arra a kiállítás első fejezete utal. Itt a közel-keleti kezdetekkel, hispano-moreszk lüszteres töredékekkel, ibériai padlócsempékkel, valamint az első itáliai, orvietói és firenzei félmajolikákkal együtt láthatjuk a legjelentősebb majolikaközpontok reprezentatív darabjait. A kiállítás következő egysége a magyarországi régészeti emlékeket mutatja be, amelyek tanulsága szerint Budán itáliai mesterek műhelyt is alapítottak. Az ásatásokról ismert töredékes anyagnál azonban nagyobb jelentőségű az a fényűző készlet, amelyből három nagyobb és egy kisebb dísztál maradt fenn a világ nagy múzeumaiban. A Hunyadi Mátyás és Aragóniai Beatrix címereivel díszített, úgynevezett Corvin-tálak a XV. század majolikaművészetének csúcspontját jelentik. A készlet egyben az első jelentős uralkodói megrendelés volt, amely az Alpokon túlról érkezett Itáliába. A tálak készítési helye az Adria parti Pesaro lehetett, ahol a Beatrix királynővel rokon Sforza család uralkodott. A kiállítás a készletből hármat mutat be a New York-i Metropolitan Museum of Art, a londoni Victoria and Albert Museum és a berkeleyi Phoebe A. Hearst Museum of Anthropology gyűjteményéből.
A kiállítás utolsó termében a Medici-kárpitok társaságában állítják ki azt a több mint ötszáz hat- és háromszögletű csempéből álló padlóburkolatot, amely valószínűleg egy reneszánsz kori reprezentatív épület belsejének díszítésére készült. A felvidéki Farkashidán, egy beomlott föld alatti raktárból 1909-ben megtalált csempék tervrajzai Firenzéből kerültek az oxfordi Christ Church College gyűjteményébe. A kutatók e rajzokat Leonardo da Vinci vagy egyik tanítványa munkájának tartják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.