Problémás vagonelszámolás

Elszámolási gondok nehezítik a MÁV Cargo beillesztését az osztrák Rail Cargo Austria kereteibe – értesült lapunk. Vitatott többek között több száz tehervagon sorsa, amelyek évek alatt a MÁV-tól különös utakon az osztrákok birtokába jutottak. Az eladás alatt álló társaság tagadja, hogy vita lenne a vagonok körül.

2008. 04. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többek között a MÁV Cargo (MC) jelentős vagonállományával indokolta Gustav Poschalko, az osztrák állami vasút, az ÖBB szakági igazgatója, hogy miért adott a versenytársakénál ötödével többet, 102 milliárd forintot a Rail Cargo Austria (RCA) a magyar cégért. Osztrák ágazati elemzők szerint ugyanakkor a MÁV tehervagon-állományának egy része már csak ócskavasnak jó, mire Poschalko azzal replikázott, hogy az ócskavasár sem megvetendő.
Lapunk úgy értesült, hogy a magyar tehervagonok különös vándorútja már évekkel ezelőtt megindult az osztrák cég irányába. A MÁV vagongyártó leányvállalata, a Tiszavas Kft. jóvoltából – ez most a MC-hozomány részeként osztrák fennhatóság alá kerülhet –, amely a használt kocsik leselejtezésével és olvasztóba küldésével is foglalkozik, több száz lefutott, de még napjainkig érvényes járművizsgával rendelkező vagon került piacra. A vagonok szövevényes üzleti hálózat révén, amelyben állítólag az RCA magyar partnere, a GySEV Zrt. és szocialista háttéremberek is közreműködtek, az osztrák állami vállalatnál kötöttek ki, így amikor most a cég átvenné a privatizációs pályázaton meghirdetett MC-t, itt hiány, ott többlet mutatkozik.
– A MÁV Cargo gördülőállományának elszámolásával semmilyen probléma nincs – jelentette ki lapunk kérdésére Rácz Gábor, az MC kommunikációs igazgatója. Jelenleg a cégnek 12 093 vagonja van, az utolsó darabig el tudnak számolni vele. Mind 2006-ra, mind 2007-re vonatkozóan pontos adatokkal rendelkeznek arról, hogy hány vagonuk volt, közülük hányat újítottak fel, illetve értékesítettek bontásra.
A HVG információi azonban megerősítik lapunk értesüléseit. A még 2004-ben közölt cikk szerint egy bizonyos Eurofém Hungary vett a MÁV-Tiszavas Kft.-től leselejtezett, beolvasztásra váró vagonokat, ám a cég hamarosan továbbadta azokat a miskolci Észak-magyarországi Ingatlanforgalmazó Kft.-nek. A MÁV-tól hulladékként átvett vagonok piacra kerültek, egyenként 2-3 millió forintért. A hetilap úgy tudta, öt-hatszáz vagon nem került az olvasztókemencébe, s miután némelyik 2008-ig érvényes futóvizsgával rendelkezett, volt rájuk kereslet. Informátorunk szerint ez a félezer vagon okoz most főfájást az elszámolásnál.

Módosul a vasúttörvény. Vasútra csak személyszállítási vagy árutovábbítási engedélyt lehet kiadni, a vontatási szolgáltatás nyilvántartásba vételére nincs mód. Rendezni kell a határon átnyúló szolgáltatásban tevékenykedő vasutasok munka- és pihenőidejét – mindezeket tartalmazza a vasúti törvény tegnap közzétett módosítási javaslata. A változások július 1-jén léphetnek hatályba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.