Többek között a MÁV Cargo (MC) jelentős vagonállományával indokolta Gustav Poschalko, az osztrák állami vasút, az ÖBB szakági igazgatója, hogy miért adott a versenytársakénál ötödével többet, 102 milliárd forintot a Rail Cargo Austria (RCA) a magyar cégért. Osztrák ágazati elemzők szerint ugyanakkor a MÁV tehervagon-állományának egy része már csak ócskavasnak jó, mire Poschalko azzal replikázott, hogy az ócskavasár sem megvetendő.
Lapunk úgy értesült, hogy a magyar tehervagonok különös vándorútja már évekkel ezelőtt megindult az osztrák cég irányába. A MÁV vagongyártó leányvállalata, a Tiszavas Kft. jóvoltából – ez most a MC-hozomány részeként osztrák fennhatóság alá kerülhet –, amely a használt kocsik leselejtezésével és olvasztóba küldésével is foglalkozik, több száz lefutott, de még napjainkig érvényes járművizsgával rendelkező vagon került piacra. A vagonok szövevényes üzleti hálózat révén, amelyben állítólag az RCA magyar partnere, a GySEV Zrt. és szocialista háttéremberek is közreműködtek, az osztrák állami vállalatnál kötöttek ki, így amikor most a cég átvenné a privatizációs pályázaton meghirdetett MC-t, itt hiány, ott többlet mutatkozik.
– A MÁV Cargo gördülőállományának elszámolásával semmilyen probléma nincs – jelentette ki lapunk kérdésére Rácz Gábor, az MC kommunikációs igazgatója. Jelenleg a cégnek 12 093 vagonja van, az utolsó darabig el tudnak számolni vele. Mind 2006-ra, mind 2007-re vonatkozóan pontos adatokkal rendelkeznek arról, hogy hány vagonuk volt, közülük hányat újítottak fel, illetve értékesítettek bontásra.
A HVG információi azonban megerősítik lapunk értesüléseit. A még 2004-ben közölt cikk szerint egy bizonyos Eurofém Hungary vett a MÁV-Tiszavas Kft.-től leselejtezett, beolvasztásra váró vagonokat, ám a cég hamarosan továbbadta azokat a miskolci Észak-magyarországi Ingatlanforgalmazó Kft.-nek. A MÁV-tól hulladékként átvett vagonok piacra kerültek, egyenként 2-3 millió forintért. A hetilap úgy tudta, öt-hatszáz vagon nem került az olvasztókemencébe, s miután némelyik 2008-ig érvényes futóvizsgával rendelkezett, volt rájuk kereslet. Informátorunk szerint ez a félezer vagon okoz most főfájást az elszámolásnál.
Módosul a vasúttörvény. Vasútra csak személyszállítási vagy árutovábbítási engedélyt lehet kiadni, a vontatási szolgáltatás nyilvántartásba vételére nincs mód. Rendezni kell a határon átnyúló szolgáltatásban tevékenykedő vasutasok munka- és pihenőidejét – mindezeket tartalmazza a vasúti törvény tegnap közzétett módosítási javaslata. A változások július 1-jén léphetnek hatályba.
Most a magyar tudományos élet megújítása ellen indított támadást a Soros-hálózat