A politika felelőssége és a tanárverések

F. Földi Rita
2008. 06. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az agresszió terjedése gyors és általános szakmai és társadalmi összefogást, hatékony intézkedéseket sürget, a jelenleg regnáló hatalomnak azonban láthatóan, szándéka és átgondolt koncepciója is hiányzik. A fokozódó megélhetési problémák mellett kevés figyelmet szentelünk a szociokulturális területen bekövetkezett változásoknak. Sajnos a folyamatok már korábban elérték a „jól működő” családok szintjét is, hiszen nem, vagy nem elsősorban gazdasági tényezők határozzák meg a család működőképességét. A folyamat felgyorsulni látszik az utóbbi években elsősorban azért, mert a reformok nincsenek tekintettel a társadalmi tényezőkre, kizárólag a (egyébként kétséges) gazdasági célszerűséget veszik figyelembe.
Az oktatáspolitika kizárólagos szempontjai
Az oktatási „reformban” kizárólag pénzügyi szempontok érvényesülnek, a lehetséges megtakarítás, elvonás határozza meg az intézményrendszer működését. Pedig a létszámcsökkenés nemcsak pénzkivonásra és az ennek nyomán szaporodó iskolabezárásokra, -összevonásokra és pedagóguselbocsátásokra adna lehetőséget, hanem a kisebb létszám miatt, a tanulási képességek javítására, felzárkóztatásra és tehetséggondozásra, tehát valódi minőségi munkára is módot adna. Jól tükrözi ezt a folyamatot a személyi és infrastrukturális feltételek átgondolása nélkül a rendszerre erőltetett integráció. Az integráció önmagában üdvözlendő és előremutató lehetőség, de nálunk valahogy nem az igazi! Mintha a turáni átok ülne rajtunk, a jó dolgokat nem tudjuk jól működtetni. Miért? Leginkább azért, mert szükség lenne némi szakértelemre, de legalább arra, hogy a szakértői elképzeléseket ne írja felül a politika. A fogyatékos gyermeknek joga, hogy különleges gondozás segítségével állapotának megfelelő pedagógiai ellátásban részesüljön attól kezdve, hogy a fogyatékosságát megállapították, a szorongatott helyzetben lévő iskolák azonban a normatív finanszírozás miatt gyakorta befogadják az olyan gyermekeket is, akiknek megfelelő nevelésére-oktatására nem áll rendelkezésre hozzáértő, a területen jártas szakember, így a speciális megsegítést sem tudják biztosítani. Ez a „hideg integráció” azonban sem a sajátos nevelési igényű, sem a többségi gyermekcsoport optimális fejlődését nem segíti elő.
Külön elemzést igényel a magatartászavarral küzdő gyermekek helyzete. Sajnos a szakma egy részében, csakúgy mint a köztudatban, keveredik a magatartászavar és a hiperaktivitás fogalma, pedig a fejlesztés szempontjából eltérő megoldások segíthetnek. Figyelembe véve, hogy a hiperaktivitás divatfogalommá és kortünetté vált, a nevelési szempontból problémás, kezelhetetlen gyerekeket is szépen betuszkolták egy diagnosztikai kategóriába. A magatartászavar esetén azonban sokkal inkább a szocializáció kudarcáról van szó és nem gyermekkori fejlődési zavarról. A szocializáció a családi nevelésen keresztül a felnövekvő generációk társadalmi beilleszkedését, szerepvállalását, a joghoz és erkölcsi normákhoz való viszonyát befolyásolja.
A családi szocializáció jelentősége
Ha a szocializáció folyamatának lényegi elemeit tekintjük, szembetűnő, hogy napjainkban már az alapoktól sérülhet az emberi magatartásformák kialakulásának, a társadalomba való beilleszkedésnek a folyamata. A gyermekek későbbi társas magatartásának alakulása a családhoz köthető, és ebben mindkét szülőnek meghatározó szerepe van. Ezért is riasztók azok a statisztikai adatok, amik szerint ezer házasságkötésre 560 válás jut, hiszen a válással végződő házasságok háromnegyed részében van gyermek is. A szülői minta pedig gyakran ismétlődik a későbbi családban.
A személyiség alakulása tanulási folyamatok eredménye, ide soroljuk a szociális magatartásformák, az értékrendszerek, az önértékelés, valamint az önkontroll funkciók megjelenését. Az adott kultúrkörben jellemző szokásrendszerek, magatartás- és viselkedésformák kialakítása érdekében a családi környezet követelményeket állít a gyermek elé, ezek teljesítéséért jutalmazza vagy bünteti, vagyis tudatos nevelési tevékenységet folytat. Az anya– gyermek kapcsolat minősége meghatározó a szociális magatartásformák alakulásában. Milyen minőségű azonban ez a kapcsolat, ha maga az anya is állandó bizonytalanságban van saját és gyermeke jövőjét illetően, mert reális félelmei a munkahely elvesztésétől vagy az élettársi kapcsolat felbomlásától beárnyékolják a gyermek felé fordulást? Abban a rendkívül érzékeny életszakaszban, amikor a csecsemő, illetve a kisgyermek megtanulja, hogy „mekkora dolgot kell tennem ahhoz, hogy a környezet figyelmét magamra irányítsam”, a legfontosabb, a gyermekre irányuló figyelem hiányzik. Pedig ebből alakul ki önmagunk elfogadása, a személyiség legbensőbb rendszere. Ennek hiánya a későbbiekben önértékelési zavarok és kontroll nélküli figyelemfelhívó viselkedés kialakulásához vezet. Ami csecsemőkorban természetes, korántsem természetes iskoláskorban. Mivel csak az extrém megnyilvánulások azok, amelyek a szülő ingerküszöbét elérik, természetes, hogy egyre szélsőségesebbé válik a viselkedés is, mivel ennek szabályozására nem volt lehetőség. A szélsőségesen figyelemfelhívó viselkedés azonban, bár iskolában nagyon zavaró, nem jár feltétlen együtt agresszív megnyilvánulásokkal.
Azok az eszmék és új ideológiák, amelyek a teljesen ráhagyó nevelést részesítik előnyben, a gyermekre bízva az elemi szabályozási folyamatok alakítását, mint étkezés, elalvás ideje, a későbbiekben nehezen visszafordítható folyamatokat indítanak el. Mert nem lehet elfelejteni, hogy a kisgyermeknek elsősorban biztonságra van szüksége a fejlődéshez, és ezt a biztonságot a felnőtt képes megteremteni számára, már ha képes. A korlátok teljes hiánya a szabályozás kezdeti lépései során éppen úgy szorongást szül, mint a túlzottan szigorú szabályok szerint történő, korlátozó nevelés. Nincsenek világos szabályok, a jó és rossz relativizálódik, és nem tudható, hogy minek a következménye a jutalmazás vagy büntetés.
Példaképek: Batman és Győzike
A társadalmivá válás folyamatában a másik főszereplő az apa, szerepe a szociális, morális értékek alakulásában döntő jelentőségű. Természetesen elengedhetetlen feltétel, hogy az apa jelen legyen a családban! Hiánya gyakran az erkölcsi értékrend, a szociális értékek hiányát vonja maga után. Sajnos a szülőmodell hiánya miatt a gyerekek olyan elérhető mintát választanak, ami rendelkezésre áll. Kézenfekvő, hogy ezeket a modelleket „korunk hősei” fogják szolgáltatni, így rosszabb esetben Győzikével (és az általa képviselt „értékrenddel”), jobb esetben például Batmannel (mint irreális, de pozitív hőssel) fog azonosulni a gyermek. A család intézményének felszámolása már az ötvenes években indult, és az akkor született generáció már maga is csak korlátozottan képes a hagyományos családmodell és értékrend továbbadására. (Számos jelentős kutatás igazolja, hogy az anya nélkül felnövő gyermekek kognitív, társas és érzelmi vonatkozásokban is jelentős elmaradást mutatnak kortársaikhoz képest.) Az önértékelési zavarok, valamint a belső értékrend hiánya esetén a szociális alkalmazkodás szempontjából igen lényeges önkontroll funkciók sem szabályozzák a viselkedést.
Morális fejlődés, önkorlátozó magatartás
Nos, azonnal lehet összefüggést találni a morális fejlődés és az önkorlátozó magatartás kialakulása között, hiszen számtalanszor elhangzott már, hogy mégsem lehet minden ember mellé rendőrt állítani. Különösen, ha a rendőr mellé is szükséges egy másik, aki viszont az előbbit ellenőrzi. (A politikai áthallásokat kérjük figyelmen kívül hagyni.) Ha a család nem képes alapvető szocializációs szerepét ellátni, akkor tömegével jelennek meg az iskolában olyan gyerekek, akik társas készségeik és az önkontroll funkciók éretlensége miatt nem képesek az alkalmazkodásra, a konfliktuskezelés elemi megvalósítására, a frusztrációk hatására fellépő agresszió kezelésére.
Az utóbbi évek ultraliberális oktatáspolitikája tovább erősítette ezt a negatív tendenciát. Miközben a szülő az iskolától várja a nevelést, a pedagógustól minden lehetőséget elvettek, ami munkáját segítené.
A pedagógustársadalom leértékelődése
A „hatékony” intézkedések következtében alig van tanárember a pályán. Pedig milyen nagy szükség lenne rá! Sem a családban, sem az iskolában nincs alkalmas minta. Általános a tanári foglalkozás leértékelődése, tanárok szidalmazása olyanok részéről, akik leginkább fényképről nézegetik a gyerekeket. Ordító ellentmondás, hogy miközben az agresszió kapcsán pedagógiai megoldásért kiáltanak, a pedagógust kakaóbiztos számítógéppel és digitális táblákkal kívánják helyettesíteni. Az oktatástechnikai eszközök majd bizonnyal képesek lesznek arra, hogy elősegítsék a szociális szabályozást, kialakítsák az értékrendet és a morális fejlődést biztosítsák. Nyilván a digitális tábla lesz az az eszköz, amely kompenzálja a közéletből, a médiából, a közlekedésből és mindennapjainkból ömlő erőszakot, ami a szülő helyett figyelemmel fordul a gyermek felé, szeretettel de határozottan jelzi viselkedésének hatását társas kapcsolataira, ami megerősíti a helyes és gátolja a helytelen magatartást.
Átgondolt szakmai szempontokra alapozó irányítás és ehhez megfelelő szerkezeti felépítés kialakítása szükséges, gyereklétszám, szakembergárda és a feladatok jellegének figyelembevételével. Pedagógusok státusának rendezése, társadalmi, erkölcsi és anyagi megbecsülésének visszaállítása, az iskolabezárások megszüntetése.
Az átfogó intézkedések elmaradása esetén Fricz Tamás klasszikussá vált mondása a következmények nélküli országról bizony az ellenkezőjére fordul, és ennek az egész társadalom számára súlyos következményei lesznek.

A szerző klinikai szakpszichológus, egyetemi oktató
(Károli Gáspár Református Egyetem)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.