Jóllehet, Ausztria néhány hétig még nem fogja kiheverni az Európa-bajnokság megpróbáltatásait, török, balkáni, skandináv meg mindenféle teuton szurkolócsordák föl-alá masírozását a fővárosban és az idilli völgyekben, azért ezen a nyáron is érdemes ellátogatni az Alpokba azoknak, akik a lehető legnagyobb nyugalomra és kiszámíthatóságra vágynak. A fetisisztáknak meg különösen, hiszen a híradások szerint már a bajnokság alatt lehetett licitálni azokra a szállodai ágyakra, amelyekben neves focisták forgolódtak az összecsapások előtti éjszakákon. Cristiano Ronaldo, Fernando Torres, Andrej Arsavin vagy van Nistelrooy helyén aludni bizonyára nem mindennapi élmény lehet – még akkor is, ha a tisztaságmániás osztrákok azóta tucatszor lecserélhették az ágyneműt illúzióromboló módon.
Célpontunk a salzburgi Pinzgau vidékén megbúvó Leogang alpesi falucska, a magyar turistákra egyre inkább számító osztrákok ide invitálnak bennünket, hogy négy és fél csillagos luxushotellel kápráztassanak el bennünket. Teljes sikerrel. Csakhogy a magyarországi reneszánsz év jegyében jelentős vargabetűvel jutunk ide: már régóta készülünk arra, hogy meglátogassuk azt a karintiai kisvárost, amely nem csupán festői erődromjáról, autómúzeumáról, vízerőművéről, képzőművészet iránti különös szenvedélyéről és műemlékvédelmi találékonyságáról nevezetes, hanem – számunkra – leginkább arról, hogy Mátyás bús hadát nyögte büszke vára.
Gmünd az A10-es autópálya mellett, a Dráva menti Spittal tőszomszédságában található, kitűnően megközelíthető, gyönyörű, vad tájon, a látnivalók kimeríthetetlen bőségével – hazánkfiai számára legfeljebb Porsche-múzeumáról ismerten. Persze magunk is meglátogattuk ezt a különleges magántárlatot, éppen egy magyar iskolás csoport hallgatta ájtatos figyelemmel tanárnője előadását a vitrinekben kiállított olajos motorok, csavarok, makettek, Porsche-matchboxok és a letűnt dizájnt felvonultató Porschék között. Az 1944 és 1950 között Gmündben működött gyárban állították elő kézi munkával az első Porsche autót, a 356-os modellt; ebből csupán 52 darab készült, amelyből látható itt egy példány, akárcsak annak a Spyder 550-esnek az utódja, amellyel James Dean filmszínész halálos balesetet szenvedett.
Azt csak reméljük, hogy a gyermekeknek ezután megmutatták a múzeumhoz közel, a városfalon kívül található régi kutat, az 1478-as sikertelen oszmán ostrom egyik bizarr emlékét: a bajszos-szakállas török fejből manapság szelíden csorog az ivóvíz. És a tanárok felkaptattak velük a ma már romos, de nagyszerű kilátást és középkori erődformákat kínáló várhoz is, hogy megmutassák: Mátyás 400 fős „kommandója” ide vonult be 1480 elején, borsot törve III. Frigyes császár orra alá. Majd amikor akadozni kezdett a magyarok ellátása, e várból tartották rettegésben a környékbeli falvakat, míg 1487-ben, ostrom után át nem adták a várost a császári haderőnek. Gmünd máskülönben is pompás sétákat kínál, van egy zsúfolt, de érdekes tárgyakat bemutató helytörténeti múzeuma és számtalan felejthető kortárs galériája is. Valamint szinte teljesen épen megmaradt középkori védművei.
Fel az A10 sztrádán, majd Bischofshofentől nyugatra, a Mühlbach patak völgyében törünk előre, hogy elérjük Leogangot, amely Gmündtől szűk két óra autózás. E patakvölgy a csaknem háromezres Hochkönig alatt, történelem előtti rézbányák oldalában Ausztria egyik legszebb autóútvonala. Valahol rikítóan zöld lapállyá szélesedik obligát tehéncsordákkal, de többnyire szédítően keskeny szerpentineken, apró települések mellett kíséri a szurdokban siető Mühlbachot. Ha valaki emigrálni akar Magyarországról (akad-e olyan, aki manapság nem?!), messzire szakadni mégsem kíván, és elviseli az alpesi klímát, annak szívből javasoljuk ezt a tájat. Aki pedig csak néhány pihentető napot, hetet szeretne eltölteni, annak is habozás nélkül, bármelyik szegletét. Leogang környéke eszményi a magashegyi túrázóknak (télen magától értetődően a síelőknek): a falu határából felvonóval érhető el Asitzhütte, ahonnan kitűnő gerincútvonalak nyílnak; de a völgyekben is temérdek jelzett sétaút, különböző nehézségi fokozatú nordic walking ösvény található. A felvonó drótpályája alatt az extrém sport kedvelői küzdhetnek nyolc napon túl gyógyuló sérülésekért: ez a mountain bike-osok paradicsoma, ahol a hegy tetejéről, 1700 méteres magasságból lehet leszáguldani fenyvesekben, szakadék szélén egyensúlyozva, mesterséges akadályokon ugratva. A vasárnapi biciklisták pedig álmos, tehénszagú falvak között kerekezhetnek – ami az egyik lehetséges út a szépséges osztrák nirvánába.
Elfogatóparancsot adtak ki Benjámin Netanjahu ellen, Szijjártó Péter azonnal reagált