Az osztrákok ugyanis ismét készülnek: csak az Esterházy Vállalkozások mindenféle külső segítség nélkül az utóbbi két évben kilencmillió eurót fordítottak például a Kismarton közeli szentbányai kőfejtő szabadtéri arénájának átfogó kiépítésére. Ott tehát már javában és exkluzív körülmények között folyik az operajátszás is. A kismartoni kastély is jó állapotban van, a marketing is nemzetközi szintű, sokszor szóba kerül, hogy ezzel elszipkázzák az eredetileg Fertődre induló közönséget. Pedig Haydn többet alkotott a most is Magyarországhoz tartozó Fertőd-Eszterházán, és nem akármilyen művek születtek ebben a barokk-rokokó kastélyban: egyebek között a híres Búcsúszimfóniát is itt írta
a szerző. Ennek ellenére – ahogy általában mifelénk – Fertődön lassan halad az építkezés. Igaz, itt nagyobb kárt okozott a második világháború, és utána lényegében negyven év kimaradt, ezt pedig be kell hozni, ráadásul kevés az igazi szakember, szűkös az anyagi fedezet, és valószínűleg bonyolult a bürokrácia is, amely a kastély állami tulajdonú státusából fakad. Ebben a tempóban haladva nagyjából egy emberöltő még, amire ismét teljes pompájában csodálhatjuk meg a „Fényes” Esterházy I. Miklós herceg, Haydn nagy mecénása által megálmodott és létrehozott magyar Versailles-t. (Érdekes adalék, hogy ötven éve az akkori Haydn-évfordulóra akadt pénz, igaz, Kodály Zoltán személyesen érte el, hogy 1959-re rendbe hozzák a kastélyt, amely komoly szerepet kapott a hazai ünnepségekben, a nyitóhangversenyt maga Kodály vezényelte az udvarán.)
Munka van bőven tehát minden téren. A tervek szerint egyébként a zenészek szállásának helyet adó „muzsikusházban” jövőre megnyitják Haydn szobáját, s most zárult egy szoborpályázat, amelyet Haydn és Miklós szoborkettősére írtak ki, ennek a terveit hamarosan kiállítják a kastély közönsége számára is. A kétszer is leégett operaház valószínűleg még hosszú ideig várhat, a helyével szemben lévő majorettszínház rendbehozatala előtt nem kezdenek az újjáépítéshez. Az egykori belvedere, a kastély legmagasabb pontja most még elég ijesztő, egy elhanyagolt padlástérre emlékeztet, de idővel szeretnék visszaépíteni és helyreállítani a régi freskókat, amelyek helyén pillanatnyilag a cirill betűs felirat díszeleg: „Krasznoj Armi”. Az egykori lovarda falai közt a szocializmusban egy Haydnról elnevezett kultúrház és mozi működött, most ezt retromúzeumnak rendezték be az eredeti használati tárgyakkal,
Lenin-képekkel, kis hurkapálcikás vörös zászlókkal.
Az elmúlt években látványosan megszépült a kastély első homlokzata és a belső terek egy része, a park is rendezett, a Haydn-évre eredetileg tervezett felújítások nagy része azonban biztosan nem készül el a hátralévő szűk egy év alatt.
A idei Kastélykoncertek Eszterháza 2008 programja vonzó, akár a műveket, akár az előadók sorát nézzük, s nagy szerephez jut benne a Haydn-életmű, mintegy a Haydn-év beharangozásaképpen. Talán ezért is volt meglepő, hogy az előév nyitóhangversenye elsősorban Händelről szólt, Haydnt egyetlen olyan mű képviselte – a Maria Quareit motetta –, amelynek szerzősége vitatott, és bár nagyszerű mű, hangzása alapján nem sorolnánk Haydnhoz. Rá-adásul azon a címen hirdették a műsort, hogy A legtündéribb sziget – Händel és Haydn Angliában.
Nem ez volt az egyetlen csalódás: a pozsonyi Solamente Naturali régizenei együttes egyáltalán nem remekelt, kisiskolás módjára, kifejezőerő nélkül, szétesve játszottak. Ez azért is volt különösen fájó, mert a két szólista, Kiss Noémi és Maxine Eilander viszont nagyon is megérdemelte volna a tisztességes kíséretet. Kiss Noémi hangszíne egyedi, mintha kifejezetten régizenére teremtették volna, szépen és érzéssel énekel, a kanadai Maxine Eilander pedig gyönyörűen és virtuózan hárfázik.
A nyitókoncert persze semmit sem jelent, mégiscsak Haydn határozza meg a fertődi nyarat. Július folyamán a Budapesti Vonósok 14. Haydn fesztiválja zajlik,
augusztusban az Orfeo Zenekar folytatja Haydn összes Eszterházán írott szimfóniájának bemutatását, és 11. alkalommal rendezi meg a Magyar Haydn Társaság Haydn Eszterházán elnevezésű fesztiválját, valamint szeptemberben harmadszorra hallgathatjuk
a Haydn vonósnégyes-fesztivál programját.
Sasvári Sándor megrázó vallomása: így tették tönkre a családját