Hol vannak a robotrepülők?

Kudarcot vallott a honvédség kis méretű pilóta nélküli repülőgépekkel (Mini UAV) történő felszerelése – értesültünk izraeli repülőgép-ipari forrásból.

2008. 08. 03. 19:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eszerint a 2006 decemberében mintegy 170 millió forint értékben beszerzett, kézből indítható felderítőeszközök tesztelése során nem részletezett súlyos problémák merültek fel, amelyek miatt vissza kellett küldeni azokat a lengyel szállítónak. Más forrásból azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a próbák során több gép össze is tört, illetve súlyos sérülést szenvedett. A Honvédelmi Minisztérium (HM) értesülésünket nem kommentálta, arra hivatkozva, hogy az afganisztáni magyar miszszió felszerelésével, biztonságával kapcsolatos intézkedésekről nem áll módjukban információval szolgálni. A gépeket ugyanis elsősorban a közép-ázsiai országban tevékenykedő tartományi újjáépítési csoport (PRT) számára, erőmegóvási (force protection) feladatokra szerezték be; ha nem tudtak a tervek szerint szolgálatba állni, az újabb kérdéseket vet fel a magyar katonák biztonságával kapcsolatban, nem sokkal azt követően, hogy egy hónapon belül a PRT tűzszerész részlegének két tisztje is elesett robbantások következtében.
Két izraeli és egy lengyel pályázó közül 2006 decemberében a HM az utóbbit részesítette előnyben a pilóta nélküli felderítő repülőgépek beszerzésére kiírt tenderben. A döntés keltett némi meglepetést, mert a győztes WB Electronics cég drágább ajánlatot nyújtott be, mint riválisai, s SOFAR típusú gépüket – a fellelhető adatok szerint – korábban nem sikerült exportálniuk.
*
Bennfentesek szerint a kiválasztásban olyan NATO-követelmények teljesítése is szerepet játszott, amelyeket más országok elbírálói nem vesznek figyelembe, különösen nem a bizonyított megbízhatóság terhére.
A tendert elvesztő izraeli nagyvállalat, az Elbit Skylark típusú gépét ezzel szemben számos ország (többek között Ausztrália, Kanada, Franciaország, Horvátország) hadereje használja rutinszerűen például éppen Afganisztánban. Az izraeli hadiipar mindazonáltal nem maradt üres kézzel, mert a lengyel SOFAR is izraeli konstrukción alapszik, és a zsidó államból származó alkatrészeket is tartalmaz.
A szerződést két készletfelderítő rendszer beszerzéséről írták alá a magyar illetékesek 700 ezer euró értékben. Mindkét készlet tartalmaz egy-egy infrakamerával felszerelt, illetve két-két nappali kamerával ellátott pilóta nélküli gépet. A kamerák képét a mintegy öt kilogramm tömegű, két és fél méter fesztávolságú elektromos hajtású gépek mikrohullámú digitális adatvonalon sugározzák le a földre, a Mercedes terepjáróban elhelyezett munkaállomásra, az operátor elé. A mini UAV-ok előnye, hogy kis méretük és alacsony zajszintjük miatt kis távolságból is észrevétlenül figyelhetik a kívánt terepet, így az útszéli bombákat (IED) telepítő, vagy rajtaütésre készülő ellenséget. Hátrányuk, hogy érzékenyek az időjárásra, illetve a technológia mai szintjén is még mindig sok meghibásodás fordul elő velük. Nem hivatalosan „fogyóeszköznek” tekintik őket, s eleve többet rendelnek belőlük. A HM esetében a fentiek mellett a megrendelt alacsony darabszám is meglepetést váltott ki szakmai körökben.
Értesülésünk megerősítésének vagy cáfolatának elmaradása azért is furcsa, mert a magyar SOFAR-okat korábban többször nyilvánosan is bemutatták, például a tavalyi kecskeméti repülőnapon, a tisztavatáson, vagy a C+D haditechnikai szakkiállításon. Érdeklődésünkre a HM 2006 decemberében azt közölte, hogy az „Afganisztáni Tartományi Újjáépítő Csoportban részt vevő magyar alakulat várhatóan 2007 első fél évében kapja meg”. 2007 januárjában azt írták, hogy „az eszközök leszállítása a szerződés szerint 2007 I. fél évében esedékes”. Augusztusban ezt azzal egészítették ki, hogy „az eszközök felszerelése megtörtént, a személyi állomány kiképzése, valamint a technikai eszközök tesztelése 2007. augusztus 6-tól kezdődött el. A Magyar Honvédség Tartományi Újjáépítési Csoporthoz csak a kiképzés és tesztelés befejezése után szállítják ki őket”. Arra a kérdésünkre, hogy mi a késedelem oka, akkor azt a választ kaptuk, hogy „az egyik fő részegységet beszállító cégnél engedélyeztetési gondok merültek fel”, és emellett kiképzési gondok is adódtak. A HM idővel minden további információ közlésétől elzárkózott. Elutasították riportkészítési kérelmünket, és kérésünkre olyan fotót sem tudtak rendelkezésünkre bocsátani, amelyen a gép magyar katona kezében látható.
A WB Electronics tegnapig nem válaszolt megkeresésünkre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.