Feltehetőleg felrobbant oxigénpalackok okozták a három méter átmérőjű rést annak a 747-es Boeingnek a törzsén, amely pénteken szerencsés kényszerleszállást hajtott végre a Fülöp-szigeteki Manilában – jelentette be az ausztrál légiközlekedési hatóság (Casa). A baleset miatt a Casa elrendelte a légitársaság összes 747-es Boeingje oxigénpalackjainak ellenőrzését. Mint arról beszámoltunk, a Londonból Melbourne-be tartó Jumbo Jet a Csendes-óceán fölött repült, amikor hatalmas robbanásszerű zaj után az utastérben hirtelen csökkent a légnyomás, és a gép hétezer métert süllyedt. A Qantas légitársaság járatán 346 utas és 19 tagú személyzet utazott, a balesetben senki nem sérült meg. A rés a gépnek azon a részén keletkezett, ahol az oxigénpalackokat tárolták – nyilatkozott Peter Gibson, a hatóság munkatársa. Ráadásul az utastérben egy szelepet és törmelékeket találtak. Az amerikai szövetségi légügyi hivatal hónapokkal ezelőtt figyelmeztette a légitársaságokat, hogy ellenőrizzék a palackokat, miután megállapították, hogy egyik-másik nem megfelelő. Tegnap kényszerleszállást hajtott végre a Qantas légitársaság Boeing 737–800 személyszállító gépe Adelaide-ben, mert a levegőben kinyílt az egyik ajtó. Senki nem sérült meg – jelentette a Herald Sun című helyi lap.
Közben az Európai Bizottság (EB) közzétette azoknak a légifuvarozóknak a listáját, amelyek nem hajtották végre az úgynevezett korrekciós intézkedési tervet. Biztonsági okokból ezért nem léphetnek be az Európai Unió légterébe. Ilyen például az Ukraine Cargo Airways, valamint Egyenlítői-Guinea, Indonézia, a Kirgiz Köztársaság, Libéria, Sierra Leone, Szváziföld és a Kongói Demokratikus Köztársaság légifuvarozói. Aggasztó jelentések érkeztek a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezettől (ICAO) Gabonról, ezért az Európai Bizottság nem engedélyezi, hogy az afrikai ország légitársaságai a közösségben közlekedjenek. Két gaboni cég kivétel ez alól, a Gabon Airlines és az Afrijet.
Feloldotta azonban az iráni Mahan Airlines tilalmát, mert figyelemre méltó erőfeszítéseket tett az előírások betartása érdekében és komoly eredményeket ért el. Indonézia esetében az EB és az uniós tagállamokat tömörítő repülésbiztonsági bizottság három légifuvarozót hallgatott meg, nevezetesen a Garuda, a Mandala és az Air Fast vállalkozásokat. A szakemberek véleménye alapján azonban az indonéz hatóságok egyelőre nem képesek hatékony felügyeletre egyik légifuvarozó esetében sem. A bizottság ugyanakkor elismerte, hogy a Fülöp-szigetek kormánya számos intézkedést hajtott végre. Arra ösztönzi a szigetország hatóságait, hogy mielőbb pótolják a még meglévő hiányosságokat, így elkerülhetik a további uniós szigorításokat.
Orbán Viktor: Régi és kínzó adósságát teljesítette Magyarország